AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #1 Skrevet 3. januar 2013 Alltid hatt veldig ustabil mens, på det verste bare to mensperioder i året. Vært litt lubben i perioder, men i god fysisk form. Nevnte mensproblemene mine da jeg skulle få p-piller som 18-åring, men legen kommenterte det ikke, hun sa bare at ustabil mens var vanlig. Nå, endel år senere, vil vi snart vurdere babyprøving. Mensen er selvsagt stabil på pillen, men hva skjer når jeg slutter med den, tro? Jeg vet det kan ta litt tid før kroppen er i gjenge igjen etter at jeg slutter, men frykten er at jeg skal fortsette der jeg "slapp", med sjelden og ustabil mens.. Bør jeg få sjekke dette før vi starter med noe? Hva annet må man tenke på? Ta folat? På forhånd takk. Anonym poster: 3e02eb4f19dc8f6138a9c2e17ef8c241
Silfen Skrevet 3. januar 2013 #2 Skrevet 3. januar 2013 Du slutter på pillen noen sykluser før dere tenker å begynne å prøve og ser det an. Dersom det fortsetter med veldig ustabil mens så tar du det opp med legen. Bare tull å forsøke på egenhånd i et år eller mer når det er en viss sjanse for at du trenger hjelp. Og ja, folat kan du begynne på allerede nå.
Athene Skrevet 3. januar 2013 #3 Skrevet 3. januar 2013 Du må fortsatt se det ann en stund etter pilleslutt, det kan være ting har stabilisert seg. Din historie er litt lik min. Tull før jeg begynte på pillen, og etterpå hang det seg helt etter noen regelmessige sykluser. Jeg fikk hjelp i det jeg bestemte meg for å prøve å få barn, da jeg kunne dokumentere syklustull gjennom temping og blodprøver tatt på eget initiativ. Folat må du begynne å ta tre måneder før du blir prøver.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #4 Skrevet 3. januar 2013 Jeg hadde superustabil mens når jeg begynte på p-piller som 16 åring, og når jeg sluttet rundt 25 års alder har det vært omtrent som ei klokke i alle år(er 32 nå) - bortsett fra det siste året som jeg mistenker er pga nattlysoljetabletter jeg har tatt. Som Athene sier må du ta folat minst 3 mnd før prøving, samt gjerne omega 3 og sjekke at jernnivået/andre vitamin- og mineralnivå er OK. Ellers bør man kutte ned kaffeforbruk/sort te osv til ikke mer enn ca 2 kopper daglig. Anonym poster: e7582b60c1c61f5474364ac329cab3d0
kaprifolen Skrevet 7. januar 2013 #5 Skrevet 7. januar 2013 Hvorfor sier dere at man må ta folat 3 mnd før prøving? Link?
Athene Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 Hvorfor sier dere at man må ta folat 3 mnd før prøving? Link? Folsyrelagrene bruker så lang tid på å fylles opp. Jeg har tallet fra skrivene jeg har fått fra fertilitetsklinikken jeg bruker, og muntlig beskjed fra dem om å ta folat fra tre måneder før oppstart forsøk.
kaprifolen Skrevet 7. januar 2013 #8 Skrevet 7. januar 2013 Hmmm, det fikk aldri vi beskjed om... Fikk beskjed om at man burde ta det så lenge man prøvde, bare.
rockarollawoman Skrevet 7. januar 2013 #9 Skrevet 7. januar 2013 Hvorfor sier dere at man må ta folat 3 mnd før prøving? Link? "Når skal jeg ta folat? Fordi folat er viktig helt fra unnfangelsen (første celledeling skjer innen ett døgn etter unnfangelsen) og ryggmargen lukkes allerede 28. dag etter unnfangelsen (i uke 6), anbefales kvinner som planlegger å bli gravid å begynne med tilskudd gjerne tre måneder i forkant av prøvingen. Det er lurt å begynne med tilskuddet samtidig som man slutter med prevensjon." Link.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå