Gå til innhold

Sybok for nybegynner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skikkelig nybegynner når det gjelder sying. Har fått en splitter ny symaskin og har en bunke med gamle klær som jeg lenge har villet gjøre noe med. Noe tenkte jeg å sy om, også tenkte jeg å kutte opp og lage totebager av noen andre ting.

Jeg trenger en idiotsikker bok som kan holde meg i hånden gjennom hele prosessen. Har bare hørt om Syom til Jenny Skavlan, har sett på bilder og paljetter og stæsj og sløyfer er ikke helt min stil, så jeg tviler på at hun er den rette. Noen som har tips til en god bok full av basics?

Anonym poster: 35e7f0f549110df99c8cebf9b63ecdbf

Videoannonse
Annonse
Gjest Funky Punk
Skrevet

Denne vil jeg følge med på :)

AnonymBruker
Skrevet

Boka "Made by me" synes jeg er veldig fin! Den har mange forskjellige prosjekter, både klær, vesker, små punger og andre enkle ting. Mye av det er så enkelt at en nybegynner vil få det fint til, og så kan man utfordre seg med de litt vanskeligere etterhvert.

Et tips er å gå på biblioteket og se om de har noen bøker som faller i smak. Bøker er dyrt, og det er synd å bruke mye penger på noe som ikke passet helt til en likevel.

Jeg finner også mange sømbeskrivelser på internett, det ligger ute alt mulig, spesielt om du skjønner engelsk.

Anonym poster: f94bcf3e3af0944f261119301504728c

AnonymBruker
Skrevet

Boka "Made by me"synes jeg er veldig fin! Den har mange forskjellige prosjekter, både klær, vesker, små punger og andre enkle ting. Mye av det er så enkelt at en nybegynner vil få det fint til, og så kan man utfordre seg med de litt vanskeligere etterhvert.

Et tips er å gå på biblioteket og se om de har noen bøker som faller i smak. Bøker er dyrt, og det er synd å bruke mye penger på noe som ikke passet helt til en likevel.

Jeg finner også mange sømbeskrivelser på internett, det ligger ute alt mulig, spesielt om du skjønner engelsk.

Faktisk er det en fordel om instruksjonene er på engelsk ettersom kjæresten min ikke forstår norsk så godt og gjerne vil begynne å sy han også! Har du tips til blogger eller nettsider som passer for oss?

Det er dårlig med slike bøker på biblioteket her jeg bor, derfor tenkte jeg å få råd her.

Skrevet

Stoff og stil har ihverfall fine mønstre. Og de er ikke spesielt dyre heller. De kan man jo bare videreutvikle når man blir flinkere til å sy! :-)

Litt off topic, men er det noen sy-tråder (haha) her inne?

AnonymBruker
Skrevet

Faktisk er det en fordel om instruksjonene er på engelsk ettersom kjæresten min ikke forstår norsk så godt og gjerne vil begynne å sy han også! Har du tips til blogger eller nettsider som passer for oss?

Det er dårlig med slike bøker på biblioteket her jeg bor, derfor tenkte jeg å få råd her.

Om ditt bibliotek ikke har, kan du fjernlåne fra andre biblioteker, helt gratis :)

Litt vanskelig å gi noen konkrete tips når du ikke er spesifikk på hva du ønsker å sy. Jeg bruker mye google for å finne frem til det jeg leter etter, men disse to engelske bloggene liker jeg veldig godt:

http://www.noodle-head.com

http://shwinandshwin.blogspot.no/

De har begge mange tutorials, og Swin&Swin har en som heter "Sewing 101" der veldig grunnleggende ting blir forklart.

Et annet tips er å lese bruksanvisningen til symaskinen din godt. Der står det mye forklart, f.eks. hvordan og når du bruker de forskjellige sømmene og trykkføttene.

Stoff og stil har ihverfall fine mønstre. Og de er ikke spesielt dyre heller. De kan man jo bare videreutvikle når man blir flinkere til å sy! :-)

Litt off topic, men er det noen sy-tråder (haha) her inne?

Er man heelt grønn vil jeg ikke anbefale stoff og stil sine mønstre. De forklarer ikke alt like godt, og om man ikke har sydd noe særlig før kan man risikere å ikke skjønne bæret. Eller, mønstrene er gode nok de, men sømbeskrivelsene er ikke det.

Skrevet

Sjekk om det er noen sykurs i nærheten av der du bor.

Jeg har hatt veldig stor glede av sykurs jeg tok for flere år siden. Der lærte jeg masse om hvordan sy egne klær.

I tillegg finnes det ukes-kurs (sommerstid) i Danmark hvor man lærer redesign og gjenbruk:

http://www.vraahojskole.dk/index.php/korte-kurser/korte-kurser/kunst-kursus-kunsthaandvaerk/285-strikmaterialer-og-genbrug--tekstilkursus

Mange nordmenn som går på kurs her.

Skrevet

Om ditt bibliotek ikke har, kan du fjernlåne fra andre biblioteker, helt gratis :)

Litt vanskelig å gi noen konkrete tips når du ikke er spesifikk på hva du ønsker å sy. Jeg bruker mye google for å finne frem til det jeg leter etter, men disse to engelske bloggene liker jeg veldig godt:

http://www.noodle-head.com

http://shwinandshwin.blogspot.no/

De har begge mange tutorials, og Swin&Swin har en som heter "Sewing 101" der veldig grunnleggende ting blir forklart.

Et annet tips er å lese bruksanvisningen til symaskinen din godt. Der står det mye forklart, f.eks. hvordan og når du bruker de forskjellige sømmene og trykkføttene.

Er man heelt grønn vil jeg ikke anbefale stoff og stil sine mønstre. De forklarer ikke alt like godt, og om man ikke har sydd noe særlig før kan man risikere å ikke skjønne bæret. Eller, mønstrene er gode nok de, men sømbeskrivelsene er ikke det.

De har jo mønstre som det står easy på og :-) har aldri hatt problemer med stoff og stil sine mønstre... :)

AnonymBruker
Skrevet

De har jo mønstre som det står easy på og :-) har aldri hatt problemer med stoff og stil sine mønstre... :)

Ja altså, mønstrene i seg selv er enkle, men sømbeskrivelsene er i flere tilfeller unødvendig kompliserte. Dersom man har sydd litt før er det stort sett ingen problemer, men er man helt fersk kan man på noen av beskrivelsene bli mer forvirret enn opplyst. Jeg har mer enn en gang lurt på hva de egentlig mener.

Skrevet

Ja altså, mønstrene i seg selv er enkle, men sømbeskrivelsene er i flere tilfeller unødvendig kompliserte. Dersom man har sydd litt før er det stort sett ingen problemer, men er man helt fersk kan man på noen av beskrivelsene bli mer forvirret enn opplyst. Jeg har mer enn en gang lurt på hva de egentlig mener.

Aha. Ja, er vel muligens greit å få litt hjelp i starten om man er helt fersk. Da skjønner jeg hva du mener. Tror jeg leste litt fort :)

AnonymBruker
Skrevet

Aha. Ja, er vel muligens greit å få litt hjelp i starten om man er helt fersk. Da skjønner jeg hva du mener. Tror jeg leste litt fort :)

Om man har sydd litt og lest litt mønster, så går det som regel greit å forstå, for da har man mer kunnskaper inne og kan ofte omtrent gjette seg ti hva som er neste steg. Men når man ikke har sydd noe så kan man bli forvirret av mange rare ord og ting som er dårlig forklart. Etter hvert som jeg har prøvd andre mønster som er litt dyrere, så skjønner jeg hvorfor stoff og stil sine er så billige - man får det man betaler for. Det sier seg vel selv at et mønster til 150 kroner er bedre enn et til 25 kroner :)

Skrevet

Om man har sydd litt og lest litt mønster, så går det som regel greit å forstå, for da har man mer kunnskaper inne og kan ofte omtrent gjette seg ti hva som er neste steg. Men når man ikke har sydd noe så kan man bli forvirret av mange rare ord og ting som er dårlig forklart. Etter hvert som jeg har prøvd andre mønster som er litt dyrere, så skjønner jeg hvorfor stoff og stil sine er så billige - man får det man betaler for. Det sier seg vel selv at et mønster til 150 kroner er bedre enn et til 25 kroner :)

Selvfølgelig. Men jeg tenkte bare at hvis hun ikke har sydd mye så er det kanskje greit å ikke bruke penger på det dyreste med en gang. Og jeg er veldig fornøyd med mange av mønstrene til stoff og stil. Som sagt, når man blir flinkere er det bare å videreutvikle dem :-)

Men hvis de er vanskelige som nybegynner, så burde man sikkert prøve noe annet.

Skrevet

Finnes også ei bok som heter Syboka, den tror jeg er ganske basic :)

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet en bok som tar for seg å sy ut/inn klær, sy stropper osv?

Anonym poster: d064b5c0b9591ac92803de0b1ecd8dbe

Skrevet

Hva med boka til jenny skavland - sy om? Den er ganske grei!

AnonymBruker
Skrevet

Må tipse deg om freeneedle.com. :)

Anonym poster: c8e1b5fc370b1131e58b5b098034447d

Skrevet

Synes dei enkleste mønstrene å følge er Butterick, Burda, McCalls, Simplicity, New Look ++ Dei har som regel skikkelig framgangsmåte med bilder. I motsetning til Stoff og stil mønste og ein del andre som har ein kort tekstforklaring utan bilder.

Skrevet

Jeg lånte denne på biblioteket, og tenker på å kjøpe den selv. Så veldig grei ut.

Har også Hjemmets Håndarbeidsbok som har greie bildeforklaringer.

Har ikke prøvd de ut selv enda, men forklaringene er forståelige ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...