AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #1 Del Skrevet 3. januar 2013 Hei Jeg og min samboer har vert sammen snart 4 år, og har et lite barn på ca 1,5 år. i starten av forholdet var jeg student, og har ikke hatt mulighet å betale meg inn i noen leilighet, så ble jeg gravid og har siden da vert mye hjemme med barnet vårt, siden han har en jobb med veldig mye reising. fra høsten av blir jeg student igjen (skal jeg fullføre studiet er det nå eller aldri) så det passer veldig dårlig å gifte seg på en stund... kort oppsumert ønsker vi å stå likestilt juridisk med et gift par, men for øyeblikket passer det så dårlig å gifte seg. hvordan går vi frem? vil sikre hverandre med arv, forsikring osv... jeg har ikke så god greie på det her.. må vi både skrive ny felles forsikring, skrive testamente + samboeravtale??? må vi både til politi, advokat, forsikringsmann med hele pakka? Da hørest det så mye lettere ut og bare gå på tinghuset å gifte seg... vil ikke blakke oss heller, det koster sikkert endel dette her? Anonym poster: a9de512fdc7cb3af1781525585d90d4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #2 Del Skrevet 3. januar 2013 Angående forsikringer så kan dere vel forsikre hverandre slik at du tegner en forsikring slik at du får utbetaling hvis han dør og vice versa, eventuelt passe på å sette opp hverandre som begunstiget hvis det er snakk om forsikring gjennom jobben. Snakk med forsikringsselskapet så hjelper de dere med dette, det hadde nok vært lurt å gjøre uansett om dere var gift, rett og slett for å få oversikt over avtalene deres. Skjønner ikke helt hvorfor du skal til politiet... Det er ingenting i veien lovmessig for at dere skriver testamente helt selv, men det kan være lurt å snakke med advokat for å passe på å sikre hverandre best mulig. Arv er et komplisert tema som det tar tid å sette seg inn i. Gjensidig testamentet må være underskrevet av dere begge og to vitner, da er det gyldig. Oppbevaring av testamentet gjøres sikrest i tingretten. Anonym poster: 89dada35bd8eff9ce910f0dd6182a1a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #3 Del Skrevet 3. januar 2013 Angående arv, samboer med felle barn har fått rett å sitte i uskifte, riktignok begrenset til felles bolig/bil. Dvs skulle samboeren f.eks. få 3 million i gevinst eller arv kan du ikke få sitte i uskifte med disse verdier som gifte kan. Anonym poster: 7429207b4dba2d8ae741d572d2c0c8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #4 Del Skrevet 3. januar 2013 Det er gratis å gifte seg! Og jeg vil tro at det vil lønne seg for dere, siden du er student med lav inntekt, da ektefeller liknes sammen. Anonym poster: e2a2ec86114387628dd1c529fcd0730b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #5 Del Skrevet 3. januar 2013 Dere behøver ikke å ta det skikkelige bryllupet nå. Dere kan gå i tingretten å signere papirene, uten å ha noen sermoni. Og evt la være å fortelle det til noen, ei heller ordne dere gifteringer. Da har dere det juridiske som ektefeller, men har kun signert noen papirer. Så tar dere bryllupet og blir "skikkelige ektefeller" når det passer for dere. Vi har snakket om å gjøre det slik, da vi sammen eier bolig, samt har felles barn og felles gjeld. Dette for å sikre oss, dersom det skulle skje den ene av oss noe. Desverre kan man aldri vite hva morgendagen bringer. Anonym poster: 8557c44783acbdb48c3df063ec9d9aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå