Gå til innhold

Stekt ris

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) lurte på hvordan man lager stekt ris? Ser at det er noen som pleier å ha egg sammen med risen, er det kokt/ukokt egg? Ja - jeg er helt blond på dette området. Hvis noen har noen gode tips/fremgangsmåter, mottas det med et stort takk :D

Anonym poster: 7d19b5010d9ceec94e2b725e138db23d

Videoannonse
Annonse
Gjest *Maja*
Skrevet

Bruk ris med ganske fast konsistens. Til denne retten bør risen kokes minst 2-3 timer før den stekes, slik at den kan avkjøles fullstendig. Hvis ikke vil den være så fuktig at riskornene kleber seg sammen.

Pisk eggene lett i en bolle sammen med en klype salt.

Varm oljen i en stekepanne eller wok. Ha i eggeblandingen og rør og vend den til blandingen er fast, men ikke tørr.

Tilsett ris og rør om slik at kornene skilles.

Skrevet

Jeg gjør i samme rekkefølge som *Maja*. Så legger jeg til det jeg har av purre/løk/erter/gulrøtter/mais/reker/tunfisk eller kylling. ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det samme men synes det er veldig godt med soyasaus i :)

Lykke til!

Skrevet

Og jeg lager en miks av egg, soyasaus, fiskesaus, krydder, hvitløk og vårløk og steker det som en eggerøre først. Så steker jeg grønnsakene jeg vil ha, som revet gulrot, revet squash og blomkålbuketter, så har jeg i risen og eggene igjen.

Skrevet

Jeg gjør det ganske enkelt. Jeg bruker bare rester av kokt ris, har det oppi ei varm stekepanne sammen med olje. Har deretter i et egg, som jeg knuser og blander sammen med risen. Tilsetter grønnsaker og rester av kjøtt/kylling/fisk, så krydrer jeg risen. Pleier å ha gurkemeie på risen for å få den gul. Karri er også godt.

• Liker 2
Skrevet

Nå fikk jeg sååå lyst på stekt ris! Ååh, må slutte å henge på matforumet, nå som jeg nettopp har sluttet å røyke. *Matvrak*

• Liker 1
Skrevet

Gjør stort sett som de over her - koker ris, lar den avkjøles, og steker et egg oppi sammen med risen. Selv synes jeg kombinasjonen erter, mais, reker, egg og soyasaus er super :)

Gjest winston
Skrevet

Stek risen med hvitløk og grønnsaker først. Så skyver du risen til side og steker et (eller fler) piskede egg, med litt soyasaus, til slags myk eggerøre før du blander med risen. Klønete forklart, men ikke stek egg først.

• Liker 1
Skrevet

Stek risen med hvitløk og grønnsaker først. Så skyver du risen til side og steker et (eller fler) piskede egg, med litt soyasaus, til slags myk eggerøre før du blander med risen. Klønete forklart, men ikke stek egg først.

Lenge siden sist jeg lagde det, men lager det veldig likt deg!

Jeg lager en "grop" i midten av panna, heller de piskede eggene der og gjør på samme måte som når du lager eggerøre.

Bruker også soyasaus og fiskesaus, jeg synes det er det som gir den "stektrissmaken".

Skrevet

Klassisk stekt ris har kjøleskapskald ris, gjerne fra dagen før og som blir massert/knadd med soyasaus før den stekes.

Jeg pisker par egg lett og slenger det inn på slutten, gjerne som en grop (lignende scrambled) som så fordeles.

AnonymBruker
Skrevet

Steker først kyllingfilet i biter i olje sammen med løk, hvitløk og ingefær. Deretter tar jeg det utav pannen og surrer løk, gulrot, erter og litt strimlet hodekål. Tar der utav pannen og hiver oppi kald ris og olje. Rører til risen er varm og så tar jeg oppi grønnsakene og kyllingen. Rører godt rundt og lager et hull i risen hvor jeg heller oppi litt olje og knekker et eller to egg. Ventere til eggene nesten ser ut som speilegg og deretter begynner jeg å røre i de (kun eggene) til det blir som eggerøre. Så blander jeg det inn med resten av risen og smaker til med soyasaus, ketjap manis og sesamolje.

Anonym poster: 4e1aa231c9c596e17af109e38e3cde1c

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg brukar å ha litt five spice-krydder i. Ikkje heilt etter boka, men veldig godt. :)

AnonymBruker
Skrevet

Eg brukar å ha litt five spice-krydder i. Ikkje heilt etter boka, men veldig godt. :)

Five spice ja... Hva er egentlig det? Har kjøpt det på en innvandrersjappe, men vet ikke hva jeg skal bruke det til!

Anonym poster: 4e1aa231c9c596e17af109e38e3cde1c

Gjest navnelapp
Skrevet

Det er eit kinesisk blandingskrydder med ulike sortar peppar, nellik, kardemomme, anis eller fenikkel og kanel, mellom anna. Det er veldig aromatisk og godt, og gir ein karakteristisk "kina-smak" når du brukar det i wok saman med soyasaus, kvitløk og ingefær. Eg brukar det også i enkelte syltetøy, eg lagar mellom anna eit plommesyltetøy som eg krydrar med ei teskei fivespice per kg syltetøy, og det blir knallgodt. :)

Skrevet

koker det i riskoker med krydder til ris, kjøler risen ned. Det er best dagen etterpå!

Steker risen litt, tar oppi pølsebiter og amerikansk blanding frossene grønnsaker, og egg heeeelt på slutten.

Hvitløk og løk er digg oppi.

Skrevet

Jeg kom på noe! Husk å ha veldig varm olje (men ikke brent!) før du putter oppi risen. :)

Skrevet

Koker det i riskoker (best dagen etter). Steker det med egg, erter, reke, fiskesaus , gulerøtter og soyasaus :-)

Skrevet

Her er en oppskrift du kan prøve: http://husmorkjerringa.com/stekt-ris/

Jeg pleier av og til å ha i litt stekt egg også (visp egget godt, stekes som om du lager eggerøre og bland det stekte egget sammen med risen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...