Gå til innhold

Tips til god organisering av buffet til 90 gjester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen der ute som har erfaring med "bryllupsmiddag-buffet" til en litt større forsamling og kan komme med noen gode tips til hvordan vi får organisert dette på best mulig måte??

Tanken er å plassere gjestene i en E-form (langrekka til brudeparet + foreldre osv, så tre "armer" med de øvrige gjestene). Vi er som sagt nærmere 90 stk til sammen. Det blir servert grillmat med ulike kjøttyper, poteter, sauser, salater osv osv.

Er litt nervøs for at det skal bli kaos.. Har aldri organisert noe slikt før og trenger hjelp!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis dere har tre temafarger i bryllupet kan dere jo feks ha 1/3 av serviettene med hver farge, men blandet. Så kan toasmasteren fortelle at de blå serviettene forsyner seg først, de med lilla servietter etterpå og de med hvite servietter til sist.

Vet det er vanlig å la områdene forsyne seg samtidig. Personlig syns jeg det er bedre å blande litt, som foreslått ovenfor. Da ender folk med å sitte lenger ved bordet, man får pratet med andre enn akkurat de på sin "arm", og det blir mindre fokus på når og hvor mange ganger man forsyner seg ekstra.

Endret av Chloe-
  • Liker 1
Skrevet

Om det er mulig i lokalet så er det veldig lurt å rigge til matbordet slik at det går an å forsyne seg fra begge sider. Det krymper køene ned til halvparten. Evt om plassen er veldig romslig, at det er to bord med den samme maten og man da kan gå fra fire kanter. Sørg også for at det er romslig mellom bordene. Det skal være mulig for mennesker med bunad å reise seg og gå ut og inn uten at de som sitter bak dem må reise seg eller kline seg inn i bordet.

Å sende folk i puljer til førstegangsservering er smart. Dere bør også ha en toastmaster som er flink til å holde styr på folk slik at det blir rom for taler. Når så mange som 90 mennesker skal forsyne seg med mat selv, så er det sjelden alle sitter på en gang, så det kan være lurt å si fra at "når dere som forsynes dere nå er ferdige, så blir det tale".

Skrevet

Hvis dere har tre temafarger i bryllupet kan dere jo feks ha 1/3 av serviettene med hver farge, men blandet. Så kan toasmasteren fortelle at de blå serviettene forsyner seg først, de med lilla servietter etterpå og de med hvite servietter til sist.

Så lurt!! Takk! Vi har faktisk tre farger i bryllupet: lys blå, hvit og sølv. Så da går det jo faktisk an å gjøre det som du beskriver!

Og Nybegynner: Vi har faktisk et greit stort lokale, så vi skal absolutt få til å servere maten slik du beskriver! Takk for tips! Og det skal absolutt være stort nok til at folk klarer å gå forbi hverandre uten at de som fremdeles sitter får rumpa til andre i bakhodet eller maten servert nedover nakken ;)

Vi er kjempefornøyd med toastmasteren vår (min storesøster), så denne jobben tror jeg nok hun klarer med glans :)

Skrevet

Jeg ville nok valgt å la alle serveringene foregå på oppfordring, slik at folk ikke blir gående frem og tilbake hele tiden. La toastmaster innlede med å si at folk får muligheten til å gå f.eks tre ganger i løpet av måltidet, og at de vil få beskjed om når de kan forsyne seg på nytt. Da kjører dere en omgang med taler etter at folk har spist det de tok på tallerkenen første gang, og avslutter den seansen med at toastmaster opplyser om at man nå kan gå gang nummer to. Ny runde med taler og så kan de som fremdeles er sultne få enda en sjanse, før dere avslutter med resten av talene. :)

Skrevet (endret)

Jeg ville nok valgt å la alle serveringene foregå på oppfordring, slik at folk ikke blir gående frem og tilbake hele tiden. La toastmaster innlede med å si at folk får muligheten til å gå f.eks tre ganger i løpet av måltidet, og at de vil få beskjed om når de kan forsyne seg på nytt. Da kjører dere en omgang med taler etter at folk har spist det de tok på tallerkenen første gang, og avslutter den seansen med at toastmaster opplyser om at man nå kan gå gang nummer to. Ny runde med taler og så kan de som fremdeles er sultne få enda en sjanse, før dere avslutter med resten av talene. :)

Jeg vil tro folk returnerer/blir sittende om de hører en tale begynner, så for meg blir dette litt vel "micro-management". :)

Edit: Eller var dette istedet for grupperinger? Eller mente du både-og?

Endret av Chloe-
  • Liker 2
Skrevet

Jeg mener både og, første gang skal alle forsyne seg, så da er det i alle fall viktig med en form for rekkefølge for hvem som får gå først. Lenger ut i måltidet er det færre og færre som går, men uansett greit med et system.

Jeg har selv vært toastmaster og det er slitsomt nok å holde styr på taler etc hvis man ikke stadig må sitte og passe på når det er få som ikke sitter på plassen sin også. Man er som regel avhengig av å følge et relativt stramt tidsskjema for å få plass til alle taler og avsluttet middagen i tide, og da kan man ikke stadig utsette neste talerunde fordi det stadig er folk som reiser seg for å hente mer mat. Og som gjest hadde jeg syntes det var grusomt hvis talene begynte mens jeg forsynte meg, jeg hadde ikke turt å forsyne meg ferdig, og det hadde også vært pinlig å forstyrre mens jeg returnerte til plassen. Og det er heller ikke stas å sitte der med en full tallerken med mat en halvtimes tid mens det tales, før man får begynt å spise.

Mer forutsigbart for serveringspersonalet er det også.

Skrevet

Vet det er vanlig å la områdene forsyne seg samtidig. Personlig syns jeg det er bedre å blande litt, som foreslått ovenfor. Da ender folk med å sitte lenger ved bordet, man får pratet med andre enn akkurat de på sin "arm", og det blir mindre fokus på når og hvor mange ganger man forsyner seg ekstra.

Dette var en veldig god ide syns jeg :) Noen av oss forsyner oss bare en gang, mens andre går gjerne fire fem ganger, og spiser kanskje kjempefort, så å skulle vente på å bli ropt opp for gang nummer to høres lite smidig ut.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...