Gå til innhold

Adventstaken fremme hele vinterhalvåret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor fikk jeg påpakk fra venner og kjente om at nå var da julen ferdig og at jeg måtte fjerne julestaken fra vinduet.

Det er denne typen: http://2.bp.blogspot...Y/s1600/005.JPG

Men jeg ser ikke på den lysestaken som en adventstake. Så jeg kunne godt tenkt meg å ha den fremme hele vinteren siden den gir så fint lys, både i mengde og farge. Men i fjor tok jeg den ned til vi hadde et selskap i slutten på januar for å slippe det meste av kommentarer.

Men er det bare jeg som ikke ser på denne typen staker som adventstake?

Skrevet

Jeg rydder ut jula første helga i januar, og da forsvinner også stakene.Blir litt stusslig med det samme; men ser det som en god unnskyldning til å tenna masse lys; kjøpe noen nye puter til sofaen og få det koselig på litt annet vis. Men kan ikke si at jeg tenker stort over om andre har slike staker i vinduet,.Kanskje om de fortsatt står der i mai.

Skrevet

For meg er det en julestake.

Gjest LadySizz
Skrevet

Ser ikke på den som en adventsstake,men heller en julestake kanskje.. Uansett er det jo bare du som bestemmer når den skal bort,ikke de som kommer på besøk. Ha den fremme så lenge du vil du! :)

Gjest tarandus
Skrevet

Jeg synes det ødelegger litt av kosen med advent og jul at folk har fremme slik pynt lenge, men det får være opp til dem. Jeg setter den opp 1.des og tar ned 1.jan :)

Skrevet (endret)

Hvordan i allverden kan folk anse det greiene der som en adventsstake?

Adventsstake har fire lys, som kan tennes enkeltvis.

Julestaker har sju lys, etter inspirasjon fra den jødiske minora.

Lampen til trådstarter er en helt vanlig stemningslampe, og passer utmerket i vindu vinterstid.

Beklager trådstarter, men dine venner virker ikke som de skarpeste lyspærene i skuffen... :fnise:

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i allverden kan folk anse det greiene der som en adventsstake?

Adventsstake har fire lys, som kan tennes enkeltvis.

Julestaker har sju lys, etter inspirasjon fra den jødiske minora.

Lampen til trådstarter er en helt vanlig stemningslampe, og passer utmerket i vindu vinterstid.

Beklager trådstarter, men dine venner virker ikke som de skarpeste lyspærene i skuffen... :fnise:

Det der er en nymotens advent/julestake uansett hvor mange armer den har.

..Og den skal NED når juletiden er over, ts. Du finner mange fine lamper du enten kan sette i vinduet eller henge i vinduet. Bare vær nøye på at du ikke velger en med hvitt/blått skjær. Det må være gult lys, det er det som gir god, lun og koselig stemning.

Anonym poster: 5e33949f9777d7069a36a4eafe572328

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser at mange pakker bort julepynten den 1jan. Men jeg har hørt 13 dag jul. Altså 6 jan. Hva er riktig?

Anonym poster: 7c69eb089d37498a46cb2b5520b6fff1

AnonymBruker
Skrevet

Ser at mange pakker bort julepynten den 1jan. Men jeg har hørt 13 dag jul. Altså 6 jan. Hva er riktig?

Det varierer. Noen pakker til og med bort jula i romjula.

Tror det mest vanlige er 13. dag jul. Vi pakker også julen bort på den tiden.

Anonym poster: 5e33949f9777d7069a36a4eafe572328

Skrevet

Av mamma har jeg lært at man skal ta den vekk 13. dag jul, men at det også er lov til å vente til 20. dag. Men da skal det virkelig bort. Først i år jeg har hørt om folk som pakker bort så tidlig som rett over nyttår.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes slike staker bare skal stå fremme fra 1.adventssøndag/1.desember (den som kommer først), og bør tas ned med julepynten. Senest midten av januar, etter det begynner jeg å flire litt om jeg ser det!;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...