AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #1 Skrevet 2. januar 2013 Hei! Er det noen her som har tatt generell studiekompetanse som prevatist? Jeg valgte å avslutte 3 året på vidregående som helsesekretær før jul, fordi det absolutt ikke var noe for det ikke var noe for meg. Nå fram til høsten har jeg tenkt til å jobbe for å tjene opp penger til prevatist. Siden jeg har tatt både 1 og 2 på videregående, trenger jeg bare 4 fag som prevatist. Hva er deres erfaringer med å ta prevatist? Hvor mye koster det? Er det hardt og tøft? Hvor mange år tok det å bli ferdig med alle fagene? Hvor mange fag tok dere samtidig? Hva gjorde dere ved siden av? Ble kanskje mange spørsmål. Men trenger virkelig all råd jeg kan få! Anonym poster: 2e1d0cf6e7855cc77531493d883d2490
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #2 Skrevet 2. januar 2013 Det heter privatist. Kan være greit å vite, kanskje? Anonym poster: 74a1cd851ca664d4d48eb7253d3dbbd0 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #3 Skrevet 2. januar 2013 Det er noen år siden nå, men jeg hadde da en 8-10 fag samtidig det året jeg holdt på med denslags. Med 4 fag burde det gå vgreit å jobbe i tillegg. Priser sjekker du direkte med skolene, f.eks. Bjørknes. Anonym poster: bd4ca285484c76d412a61cbdfc01f28f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #5 Skrevet 3. januar 2013 Privatist mener jeg, ja! Visste ikke hvordan man skrev det. Men er det noen som har brukt privatist på nett? Nettstudier? Anonym poster: 2e1d0cf6e7855cc77531493d883d2490
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #6 Skrevet 3. januar 2013 Hei! Er det noen her som har tatt generell studiekompetanse som prevatist? Jeg valgte å avslutte 3 året på vidregående som helsesekretær før jul, fordi det absolutt ikke var noe for det ikke var noe for meg. Nå fram til høsten har jeg tenkt til å jobbe for å tjene opp penger til prevatist. Siden jeg har tatt både 1 og 2 på videregående, trenger jeg bare 4 fag som prevatist. Har du snakket med en rådgiver om dette? Det høres rart ut om at du bare trenger fire fag hvis du kun har fullført to år med yrkesfag. Har du fått bekreftet at dette faktisk stemmer? Jeg tror du må ha minst seks fag (matte, norsk, historie, gym, naturfag og programfag). Hva er deres erfaringer med å ta prevatist? Hvor mye koster det? Hvis du bare melder deg opp til eksamen koster det vel i underkant av 400 per fag. Melder du deg på eksamensrettet undervising på en privatskole på Akademiet, Sonans o.l., alt fra 30 000 til 50 000. Er det hardt og tøft? Hvor mange år tok det å bli ferdig med alle fagene? Hvor mange fag tok dere samtidig? Hva gjorde dere ved siden av? Hvor hardt det er kommer an på hvor moden og strukturert du er. Strengt talt er det vel barnemat sammenlignet med selv det enkleste av studier på høyskole/universitet. Du bør under alle omstendigheter klare det på ett år. Et halvt år burde også kunne gå. Hvor mye du jobber ved siden av kommer helt an på din kapasitet og hvor viktig studiekompetansen og karakterene er for deg. Følger du undervisning kan du få studielån, så i teorien er det mulig å bruke all tiden din kun på lesing. I tillegg burde du ta deg en runde på Google. Ikke for å være stygg, men det er veldig enkelt å finne informasjon om dette. Anonym poster: e4489913a6f7c533b24d67fb970f0407 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #7 Skrevet 3. januar 2013 Du trenger ikke droppe ut av vgs, men du kan bytte studieretning. Om det allerede er for sent kan du søke om utvidet ungdomsrett og søke plass på 3. påbygning eller be pent om å gå fullføre 3. allikevel. Anonym poster: 52eeb304fcbdf043b2878bfa937d558f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå