*Kaisa* Skrevet 16. mars 2004 #21 Skrevet 16. mars 2004 Få heller målt fettprosenten din' date=' ikke heng deg opp i kilo og centimeter.[/quote'] Med forbehold om at det er meg du sikter til; Hvorfor?
Gjest Tex Skrevet 16. mars 2004 #23 Skrevet 16. mars 2004 Ifølge deg så er jo ikke jeg bare lubben, men "bælfeit"!! Og enda bruker jeg bukser i str 38/40.... Jeg også
Gjest Lizbet Skrevet 16. mars 2004 #24 Skrevet 16. mars 2004 Jeg tenker ikke idealvekt. Jeg tenker trivselsvekt!! Det er mye bedre. Og min definisjon av det.... Min trivselsvekt er den vekta jeg har når jeg har det bra med meg selv, lever et normalt liv og ikke bekymrer meg om vekta. Og jeg kjenner den nærmer seg for jeg har gått opp fire kilo. Er forøvrig 1,66 høy og veier 54 kilo ca nå. Getting closer
Rannva Skrevet 16. mars 2004 #25 Skrevet 16. mars 2004 Men det sies jo at ca 10 under høyden er passelig. 10 under høyden?? Så når jeg er 162cm er min idealvekt 152 kg..? Hilsen Tiny. 162 cm, 64 kg (og litt kul på magen) og tydeligvis radmager.
Gjest Golosa - uinnlogget Skrevet 16. mars 2004 #26 Skrevet 16. mars 2004 Få heller målt fettprosenten din, ikke heng deg opp i kilo og centimeter. Et godt poeng! Jeg er 173 og veier 55 kg, bruker str 36/38 MEN jeg har alt for mye fett i kroppen i forhold til muskler og har faatt streng beskjed av legen min om aa trene mye mer..
Gjest Poirot Skrevet 16. mars 2004 #27 Skrevet 16. mars 2004 Men det sies jo at ca 10 under høyden er passelig. . Dette slår helt feil ut for lave kvinner. Ifølge dine beregnigner skal jeg veie såvidt 40 kg for å være normal....
Gjest 1111 Skrevet 16. mars 2004 #28 Skrevet 16. mars 2004 Tror ikke man kan følge den regelen om at "10 under høyden er normal". det funker kanskje i på tenåringer som ikke er ferdig utviklet og i noen andre tilfeller, men ellers så tror jeg absolutt ikke dette er noen rettesnor å følge!
Fru Blå Skrevet 17. mars 2004 #29 Skrevet 17. mars 2004 10 under høyden passet for meg og jeg er 1.62, men jeg tviler på det er et standardmål for gjennomsnittet i befolkningen.
*Lene* Skrevet 17. mars 2004 #30 Skrevet 17. mars 2004 Syns det er skremmende å lese om holdningene vi har til vekt ! Og sikter da spesielt til hvor opptatte vi er av dette! Denne debatten har pågått i åresvis, og fremdeles bestemmer "reklame, og generellt medier hva som er "idealet" Selv er jeg ifølge "idealet/bmi overvektig..Selv hever jeg meg over dette nå (blir straks 32) Men hva slags griller settes i ett barns/ungdoms hode med dette? JO, at de er fete, og må slanke seg! Når skal man lære at alle mennesker er forskjellig bygd? Hva som er ideelt for en kan være det motsatte for en annen etc etc... Også må man ikke glemme at det viktigste er at man skal trives med seg selv, uansett vekt og høyde :-)
Gjest Om norske kvinner Skrevet 17. mars 2004 #31 Skrevet 17. mars 2004 Uansett hvor mye dere alle veier, har jeg hørt fra mange av mine utenlandske kamerater at dere norske kvinner ofte er for tynne! Jeg er litt enig, for flere av de damene jeg omgir meg med på jobb, i gatene, osv. er tynne, noen til og med benrangler. Så tenke dere litt om før dere klager slik. 8)
Tusenfryd Skrevet 17. mars 2004 #32 Skrevet 17. mars 2004 Men hva slags griller settes i ett barns/ungdoms hode med dette? JO, at de er fete, og må slanke seg! Vi har jo minst en ny tråd hver dag her inne - senest i går var det en som hevder at hun er smellfeit - 170 cm - 62 kilo. Svaret ligger i dagen. For dette ER griller og vrangforestillinger om hvordan man ser ut, hvordan man skal se ut - og toppen av kaka: hva de må gjøre for å bli seende slik ut! Det er bare trist.
*Lene* Skrevet 17. mars 2004 #33 Skrevet 17. mars 2004 Vi har jo minst en ny tråd hver dag her inne - senest i går var det en som hevder at hun er smellfeit - 170 cm - 62 kilo. Svaret ligger i dagen. For dette ER griller og vrangforestillinger om hvordan man ser ut, hvordan man skal se ut - og toppen av kaka: hva de må gjøre for å bli seende slik ut! Det er bare trist. Ja, forferdelig trist er det!!!!
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2004 #34 Skrevet 17. mars 2004 Jeg er 177 høy, og da jeg var på mitt tynneste veide jeg 72 kg. Når jeg sto med føttene sammen, så var ikke lårene mine nær hverandre engang, og det er ikke spesiellt pent!! Jeg har veldig kraftig beinbygning, og jeg vil tro at "trivselsvekten" min er på litt over 80 kg. Da ser jeg helt normal slank ut, og jeg vil vel påstå at å ta høyden minus 10 kg høres heeelt villt ut!! Hvis jeg skulle målt BMI på meg, ville jeg altså fått beskjed om at jeg er lett overvektig eller overvektig uten at det er tilfelle i det hele tatt. Min erfaring er iallefall at man ALDRI kan sammenligne kg med andre enn seg selv. Det er jo uansett ikke tallet som teller, men det at man føler seg vel med seg selv! :-)
Fru Blå Skrevet 18. mars 2004 #35 Skrevet 18. mars 2004 Så lenge du trives med deg selv synes jeg ingen skal dømme deg selv om du er tykk eller tynn. Jeg er som sagt 1.62 og veier 52 kg, noe som er normal vekt for meg. Likevel har jeg fått kommentarer hele livet at jeg er alt for tynn og at jeg må spise mer. Hva må jeg gjøre for å holde meg på denne vekta? Jeg spiser hva jeg har lyst til og hvor mye jeg har lyst, men legger rett å slett ikke på meg. Når jeg var gravid derimot la jeg på meg 26 kg, men det tok ammingen bort. Jeg tror det er veldig lett å påstå at vi tynne er beinrangler og anorektikere. Vi tynne får faktisk like mye dårlig selvbilde av dette som det er å bli kallt feit og få slanke kommentarer hele tiden. Jeg kunne f.eks. aldri fått meg til å si til en person at du er alt for feit, nå må du slanke deg. Beklager jeg kom litt ut av tema nå.
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2004 #36 Skrevet 18. mars 2004 Jeg er 177 høy, og da jeg var på mitt tynneste veide jeg 72 kg. Når jeg sto med føttene sammen, så var ikke lårene mine nær hverandre engang, og det er ikke spesiellt pent!! Jeg har veldig kraftig beinbygning, og jeg vil tro at "trivselsvekten" min er på litt over 80 kg. Da ser jeg helt normal slank ut, og jeg vil vel påstå at å ta høyden minus 10 kg høres heeelt villt ut!! Hvis jeg skulle målt BMI på meg, ville jeg altså fått beskjed om at jeg er lett overvektig eller overvektig uten at det er tilfelle i det hele tatt. Min erfaring er iallefall at man ALDRI kan sammenligne kg med andre enn seg selv. Det er jo uansett ikke tallet som teller, men det at man føler seg vel med seg selv! :-) For deg som har kraftig benbygning høres det kanskje villt ut å ta høyden minus 10 kg. Men som du sier selv: man kan aldri sammenlikne kg med andre enn seg selv. Selv har jeg ekstremt tynn benbygning og 10 kg minus er over min idealvekt. Alt er individuelt. Man kan ikke dømme om andre er tynne eller lubne ut fra et tall.
SunAndMoon Skrevet 18. mars 2004 #37 Skrevet 18. mars 2004 Usj..dette minner meg om da jeg var 17, var 162 høy og 45 kg...og ville fortsatt ned i vekt. samme høyde - men 58 kg nå... (men gikk opp 10 kg på 1 år pga diabetes, type 2, for 2 år siden.. :-?)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå