Gå til innhold

Skrivefeil, dysleksi og nettdating

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke prøvd meg på nettdating enda, til det er jeg dessverre for pysete, men jeg ser at en del av de som har prøvd reagerer på dårlig språk og staving.

Infotips: Dysleksi forteller ingenting om en persons intelligens eller personlighet. Man kan ikke se det på vedkommende og heller ikke høre det på diksjon eller resonnementer eller evnen til å uttrykke seg generelt ellers. De eneste metodene for å finne ut om en person har dysleksi, er å høre vedkommende lese, eller å lese det vedkommende skriver. De fleste ville akseptert en partner som skrev eller leste dårlig, hvis alt ellers var greit tror jeg.

At folk kritiserer og mobber dårlig språk på forum i nettavisene er idiotisk, men der er jo hele greien fullstendig idiot-bonaza. Å gjøre dette på steder der man søker kontakt, kanskje for å finne denne ene spesielle, er synd og dumt. Direkte ulurt er det.

Hvis dysleksi er turn-off for deg, så bør du skjønne at blant alle de diggeste menneskene på jorden du kunne ønske deg, så er det ganske sikkert noen som har dysleksi, du vet bare ikke.

Som tips til dem som er på leting :)

Anonym poster: c13a4b838063ae78919b912367d51d5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Adri tenkt på før, men dyseleksi er nok kjipt å ha ved nettdating.

Anonym poster: b239ab2b3894937a0881e2a3422ecdbe

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette tror jeg nok de som omgåes personer med dysleksi veit meget godt allerede.

For min del:

Den utvilsomt mest dyktigste studenten jeg noen gang har studert sammen med var dyslektiker. Som man kan forvent ut av situasjonen stavet han endel ord fonetisk eller feil på alle mulige måter, og jeg endte fort opp med å måtte korrigerer alt det her før det ble levert inn. Det gjorde meg absolutt ingenting, for «hevnen» hans var å korrigere mine til tider svært innviklede setninger. I tillegg var han uten tvil klassens mest faglige dyktige person. Skulle noen ha hjelp med noe så pekte samtlige på han. Kort sagt: Er det det en person fra studietiden jeg noen gang skal gå opp til sjefen og sterkt anbefale, så er det han.

Endret av CutieMe
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner to. En jurist og en psykolog. Ferdig utdannede og veldig atraktive damer.

Anonym poster: c13a4b838063ae78919b912367d51d5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For et trenet øye er det lett å se forskjell på skrivefeilene til en som har dysleksi og skrivefeilene til en som er uintelligent og har dårlig språk fordi han ikke gidder å skjerpe seg.

Jeg er blant dem som hater idioter med skrivefeil, men jeg har absolutt ingenting imot dyslektikere.

Anonym poster: 729323da397c9e0279670323bdb4c0bd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For et trenet øye er det lett å se forskjell på skrivefeilene til en som har dysleksi og skrivefeilene til en som er uintelligent og har dårlig språk fordi han ikke gidder å skjerpe seg.

Jeg er blant dem som hater idioter med skrivefeil, men jeg har absolutt ingenting imot dyslektikere.

Anonym poster: 729323da397c9e0279670323bdb4c0bd

Akkurat det jeg skulle si. Jeg ser godt forskjell på dyslektiker-feil og bare dårlig språk.

Jeg tror uansett det vil være lurt av en dyslektiker å ha en liten setning om det i profilen?

Anonym poster: 454e7f2df08b42a1a1330c533765475a

• Liker 4
Skrevet

TS: argumentet du sier kan også brukes om stumme, rullestolbrukere etc etc. Poenget er at folk har visse preferanser som går på egne evner og "like barn leker best". Dette må de få lov til å ha uten å bli kalt idiotiske.

I tillegg er det slik at en person som bommer med gramatikken likevel burde klare normal setningsoppbygging. Om det består av sms-språk, veldig "simpelt" språk osv - og man selv er utdannet, leser mye bøker, liker å diskutere og debattere - vel da fyker denne personen rett ut. I tillegg er det også slik at det er langt flere enn dyselektikere som skriver dårlig. Folk baserer seg på erfaringer de har fra sitt eget liv. Også kjent som empiri.

• Liker 2
Skrevet

Er det virkelig noen som synes at dysleksi er et turn-off?

Jeg synes det er ekstremt utiltrekkende med skrivefeil, men da av den typen som kommer av latskap og slurv. Det er som noen sa over her, mulig å se forskjell på disse - og de feilene som blir gjort av dysletikere.

Hvis jeg hadde drevet med nettdating hadde jeg hoppet over meldinger med slurvefeil, og gitt de med dysleksi en sjanse.

Hvis man har dysleksi, bør man uansett opplyse om dette på profilen sin.

• Liker 2
Gjest Tidssone
Skrevet

De fleste som har dysleksi skriver det i profilen sin. Og som en annen skrev her i tråden, så er det stort sett greit å plukke ut de som bare har slurvfeil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har dysleksi kan man skrive det i profilteksten, og også skrive alt i word før han eller hun sender meldinger. Da kan man bruke retteprogrammet og vips - ingen skrivefeil.

Anonym poster: c6b147a0ea003289acd9b92e863a4a41

Skrevet

Det finnes tillegg til div. nettlesere som gir stavekontroll på alt man skriver. I de jeg har prøvd ut så kan man også installere flere språk, slik at man f.eks. kan veksle mellom bokmål, nynorsk, britisk engelsk og amerikansk engelsk. Jeg kan tenkte meg at det luker ut de verste skrivefeilene man kan ha, og det er nyttig for alle. Jeg har tross alt ikke dysleksi selv, men har det allikevel installert. For meg er det spesielt nyttig når jeg skriver på engelsk.

Skrevet

De fleste som har dysleksi skriver det i profilen sin. Og som en annen skrev her i tråden, så er det stort sett greit å plukke ut de som bare har slurvfeil.

Hva er så farlig med slurvefeil? Er det så krise å være litt stresset når man lager profilen? Blir ikke lett å finne noen hvis man skal henge seg opp i alle bagateller.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er så farlig med slurvefeil? Er det så krise å være litt stresset når man lager profilen? Blir ikke lett å finne noen hvis man skal henge seg opp i alle bagateller.

Jeg tror det kommer litt an på hva du leter etter. Dessuten er det for meg lettere å godta slurvefeil enn mange på kunnskap. Og det er lettere å godta slurvefeil i mld enn i profiltekst. Man bør legge såpass mye i en profiltekst at man sjekker rettskrivingen.

Jeg slurver jo innimellom selv! Det er ikke det vi snakker om. Det er mye store bokstaver der det ikke skal være, delte ord, og/å feil osv. Det er ikke snakk om et par skirver i stedet for skriver liksom...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kommer litt an på hva du leter etter. Dessuten er det for meg lettere å godta slurvefeil enn mange på kunnskap. Og det er lettere å godta slurvefeil i mld enn i profiltekst. Man bør legge såpass mye i en profiltekst at man sjekker rettskrivingen.

Jeg slurver jo innimellom selv! Det er ikke det vi snakker om. Det er mye store bokstaver der det ikke skal være, delte ord, og/å feil osv. Det er ikke snakk om et par skirver i stedet for skriver liksom...

mange=mangel, sånn for å bevise at jeg også slurver! :-D

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er noen som genuint vil møte noen for et forhold, og de ikke engang gidder sjekke at de har luket ut slurvefeilene (et par er greit, mange er ikke det), hadde jeg tenkt at han/hun var sånn på andre områder av livet også.

Hvorfor skulle man forresten være stresset når man lager en profiltekst? Det er jo ikke som om noen holder en pistol til hodet ditt, eller at man skal rekke det innen en deadline. Man kan bruke all den tiden man trenger, finpusse og skrive om. Og siden profilen er en av tingene som skaper førsteinntrykket av deg, og man faktisk benytter seg av et skriftlig medium, er det greit å sørge for at alt er på stell. Jeg får inntrykk av at mange tror nettdating er som å treffe noen på byen, men det er det jo ikke. På byen er det viktig å se pen og ordentlig ut, og å kunne kommunisere godt muntlig. Ingen kommer til å sjekke om du kan stave. På nett kan du derimot sitte i pysj og ikke ha vasket deg på en uke, men det er vesentlig for mange at du kommuniserer godt skriftlig, siden det er det de ser av deg. Og slurvefeil kan godt skape rusk i kommunikasjonsmaskineriet.

Anonym poster: aba75d8cc592259ad8c6469dabcbf26f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...