Gå til innhold

Fjerne stor flekk på belegget, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg la nytt belegg i gangen i høst og til jul kjøpte jeg et teppe til å ha der. Teppet skulle ha gode kvaliteter mtp å suge opp vann (kjøpt via en hundeforretning på nett) og dermed egnet for en yttergang. Under dette teppet var det antiskli,- gummi.

Etter å ha hatt teppet i en uke skulle jeg gjøre rent. Tok opp teppet og det åpenbarer seg en kjempeflekk :( Jeg har snakket med Fargerike og de mener det har skjedd en myknigsprosess og at slikt gummiunderlag sammen med vann og varme (varmekabler i yttergang er jo vanlig) gjør at det blir merker. Jeg ble rådet til å vaske det bort med white sprit, noe jeg har forsøkt nå og det blekner ikke i det hele tatt. Å bruke tynner kunne og være en løsning men da måtte jeg beregne at overflaten på belegget ville bli ødelagt,- ergo like langt.

Jeg aner ikke min arme råd nå. Gulvet ser ikke ut, flekken er på minst 1 kvadrat og jeg pusser opp huset for å ha det i ok stand da jeg har tenkt å selge i løpet av året. Jeg har kontaktet nettbutikken og de skal komme tilbake til saken så fort de får tak i produsenten av dette teppet...

Har noen gode tips til hvordan en slik flekk kan fjernes?? Og kan jeg kreve at nettbutikken dekker kostnaden med å legge nytt belegg dersom flekken ikke går bort? Jeg kan jo grine av dette her...

Videoannonse
Annonse
Gjest hedgepig
Skrevet (endret)

Er flekken sort, som at matten har farget av? Eller er det gult misfarget?

Jeg hadde prøvd å fjerne matten en ukes tid, og sett om det hjelper.

Har erfart på lyse vinylgulv som har blitt misfarget av vanlige tepper at det hjelper.

Teppeselgerne anbefaler ofte teppeunderlag i nettingmønster for at gulvet, og teppet, skal få luft.

Endret av hedgepig
Skrevet

Takk for svar :)

Flekken er mørk, som mørk brun. Det er ikke som gul missfarging. Teppet er luftig i seg selv så luft slipper absolutt gjennom for gummien under ligger som små prikker og er ikke heldekkende om du forstår.

Nå har det gått noen dager, jeg MÅ jo bare vente og se. Å legge teppet ned igjen gjør jeg iallefall ikke.

Fikk forresten mail fra butikken om å forsøke et middel fra Biltema....tapetfjerner. Jeg svarte bare at det er 6 mil dit og jeg har ikke bil så da må jeg leie en bil og det blir fort nesten like dyrt for dem som å erstatte belegget.

Gjest hedgepig
Skrevet

Er nok som de sier da på Fargerike, at gummimatten har reagert med mykgjøreren i gulvbelegget.

Da er jeg redd jeg ikke klarer å komme på andre ting du kan prøve.

Skrevet

Er det vinylbelegg du har?

Dersom flekken er mørkebrun, så har jeg sett et par varianter av slike flekker der vi bodde før og hos svigers, og det ser ikke ut til å være noe å gjøre med dette, annet enn å bytte gulvet.

Personlig så tror jeg flekken har kommet fra undersiden av belegget, og ikke fra oversiden. Det er ikke mulig for noe å trenge gjennom vinylen (med mindre den er skadet) og eventuelle flekker fjerner man ganske så enkelt med f.eks neglelakksfjerner.

Skrevet

Trodde det var allment kjent at matter med gummi oppå varmekabler ødela og misfarga gulv? Hørt om sunn fornuft?

Skrevet

Trodde det var allment kjent at matter med gummi oppå varmekabler ødela og misfarga gulv? Hørt om sunn fornuft?

Nå var dette en dørmatte for hunder da og burde tåle varme på samme måte som en baderomsmatte.

Forresten så ser det ut til at de vil dekke kostnadene med å legge nytt gulv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...