Gå til innhold

Lime sprukket porselen

pandatjej

Anbefalte innlegg

Jeg har et porselenskrus som jeg nettopp oppdaget en brist i. Koppen er fremdeles hel, og sprekken er knapt synlig, men jeg regner med den vil sprekke helt hvis jeg feks heller varmt vann i den eller setter den litt hardt ned på et bord. Håper det går an å lime koppen slik at jeg kan bruke den - er det noen som har tips til hvilket lim jeg bør bruke? Andre gode råd tas også mot med takk :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har veldig god erfaring med liming av porselen. Jeg bruker Araldite to-komponentlim, og har vasket limte kopper i oppvaskmaskin hundretalls ganger. Den blå Araldite-varianten tåler varme bedre og kan varmeherdes, men selv den røde varianten ser altså ikke ut til å ha problemer med 65 graders oppvask.

Hovedproblemet er at limfugen ikke skal synes, og da må all overflødig lim fjernes med én gang, og det må ikke mangle skår i det som skal limes. Hvis man er tålmodig og nøyaktig, kan resultatet bli veldig bra.

I ditt tilfelle er koppen foreløpig ikke knust, og det går nok ikke an å få lim inn i en slik brist. Jeg tror jeg ville prøvd å fremprovosere et brudd på en mest mulig skånsom måte, f.eks. med varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...