monjanse Skrevet 2. januar 2013 #1 Skrevet 2. januar 2013 Jeg veier nå 100 kilo og mer, jeg kan bare ikke la vær å kjøpe på masser av godteri og knaske og spise på dette snopet i hele uken. Mamma sier jeg må slankeoppereres hvis jeg ikke skjerper meg. Jeg er bare 178 høy. Jeg er en kvinne. Jeg orker ikke gå tur og gjøre teite treningsoppgaver. Jeg sitter for det meste helt i ro i benken og ser tv. Jeg har vondt i halebeinet når jeg sitter også sån at jeg må sitte fremoverlent. Jeg spiser gjevnlig også, så å spise hver tredje time hjelper ikke på meg. Hva skal jeg gjøre for ikke å være så gal etter snop? Jeg tar også epleedikk, men det hjelper ingenting. Jeg går også på abilify.
Gjest Rosemor Skrevet 2. januar 2013 #2 Skrevet 2. januar 2013 Dette må du ta opp med legen din, siden dette kan være en bivirkning av medisinene du går på. 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #4 Skrevet 2. januar 2013 Tingen er at du må slutte å ha godteri i hus. Skal du klare å slutte med godteriet så må du ha noe viljestyrke. I kveld kaster du alt du har av godteri og i morgen handler du ikke inn noe. Blir det riktig ille kan du ta deg et glass brus uten sukker (feks Pepsi Max) men vær obs på at sukkerfri brus kan føre til økt sultfølelse. Så bare litt. Du kan også kjøpe Regia lett kakao og lage deg en kopp kakao om kvelden. Det er sånn rett-i-koppen som du rører ut i vann. Fokuser heller på å spise kvelds, en brødskive eller to med noe godt (og sunt, ikke nugatti for eksempel) på. Trening må alle gjøre, både de som er tykke og tynne.Det er sunt for kroppen. Trener du vil du få mindre vondt i halebenet. Ikke tenk på at du gjør det for å slanke deg, men for å være sunn og for å få en sterk kropp. En halvtimes tur om dagen klarer alle. En slankeoperasjon krever uansett at du legger om livstilen din og spiser sunt, så da kan du likesågodt gjøre det uten å få tatt en slik operasjon som har potensielt mange og plagsomme bivirkninger. Anonym poster: a7b0074bbb90bf1837eb972fdec1894a 1
Gjest *Maja* Skrevet 3. januar 2013 #5 Skrevet 3. januar 2013 Som de andre sier: Her er det bare viljen som må settes inn. Å slutte med godteri er som å slutte å røyke; en må kutte tvert og de første par ukene er verst, men så dempes det og går over. Du er selv nøkkelen til din egen suksess. Kom deg opp av sofaen og start en ny livsstil. Det er kjipt i starten. Tynn eller tykk: Det er like vanskelig å endre dårlige vaner, men det er fullt mulig! Jeg røykte i 16 år, opp til 40 om dagen. Jeg hadde ikke løpt mer enn noen meter siden gymmen på ungdomsskolen. En dag bestemte jeg meg bare! Jeg stumpet røyken og begynte å trene. Ja det var vondt! Ja det var kjipt! Ja det kostet blod, svette og tårer! Men det var min egen feil at jeg hadde latt kroppen forfalle og hadde fysikken til en 80 åring. Men jeg var også forbløffet over hvor fort kroppen klarte å bygge seg opp. Fremgangen var forbløffende og jeg ble sterkere og tøffere for hver uke som gikk. Nå, 3 år etter, er jeg fremdeles røykfri og trener 5-7 dager i uka. Veien var ikke enkel, men jeg tok et valg for min egen del. For psyken, kroppen og helsen. Kast all dritten du har i huset og fyll opp skapene med gode ting. Få inspirasjon til gode oppskrifter på nettet og meld deg inn i f.eks Vektklubben for støtte og for å loggføre mat og aktiviteter. 2
Wonderbitch Skrevet 3. januar 2013 #6 Skrevet 3. januar 2013 (endret) Er det ingenting som motiverer deg til å ville ha en frisk og fin kropp? Forelskelse har alltid fått meg til å ville sebedre ut i tillegg til å miste lysten på godis men det er jo ikke noe man bare kan bestemme seg for å bli;-) er det ingen aktivitet du liker og har lyst til å bli bedre i? Ridning,svømming, fotball el? Hvis det ikke er noe du liker å holde på med, kanskje du kunne begynt på noe nytt og spennende? Karate, tae kwon do, kickboksing ol er utrolig gøy, i tillegg til at de ofte inneholder noen tøffe kondisjonpøkter:-) kroppen blir smidigere, mykere og mer i balanse i tillegg til at skader og smerter ofte forsvinner:-) Har du tenkt på om du kan være deprimert? Utifra innlegget virker det som om du ser litt mørkt på ting og kanskje ikke helt bryr deg noe særlig om kroppen din.. Trøstespiser. du? Skjønner at det også kan være en vond sirkel, og at det på en måte ikke er noen vits i å lavære å spise ekstra når det virker som veien er så lang. Men når man først begynner er det veldig motiverende å se på vektenat det faktisk hjelper å droppe det siste kakestykket eller den flasken med cola. Du blir motivert til å fortsette, selvfølelsen vokser og du kan være stolt av deg selv:-) da får man ekstra lyst til å fortsette, og den følelsen er bedre enn den korte tilfredstillelsen man får av å spise noe usunt, i tillegg til at man slipper skyldfølelsen etterpå:-) Ble litt langt dette her, men vil anbefale deg å ta en skikkelig prat med legen din om dette, evt be h*n henvise deg til noen som kan mer.. Lykke til- nytt år, nye muligheter:-) Endret 3. januar 2013 av Wonderbitch
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #7 Skrevet 3. januar 2013 Du må rett og slett bare slutte å kjøpe inn godis og brus. Jeg og elsker sukker, men da jeg bikket 95 kg, skjønte jeg at dette ikke gikk rett vei. Sluttet å kjøpe inn, og spiser godteri kun på lørdager. Jeg lager meg ofte brødskiver og eggerøre på kvelden isteden, eller kutter opp epler, agurk osv. Du kommer til å føle deg så mye bedre! Etter det begynte jeg å gå en times tid annenhver dag, og tok beina fatt når jeg skulle på butikken, isteden for å ta bilen (med mindre det var mye å handle inn). Jeg gikk ned 10 kg bare ved å slutte med godteriet, styre unna burgeren og gå annenhver dag(1 times tid). Begynte å trene litt svømming + step. Nå veier jeg 78 kg. Men nå har det stoppet opp, så nå må jeg pushe på med litt mer trening. Seriøst TS, det er ikke mye som skal til. Beveg deg litt og styr unna godteri i ukedagene. Du kommer til å merke forskjell på 1,2,3. Anonym poster: 3ec07ad776a64b67245f12d39a18ecfb 2
Gjest Tigress Skrevet 3. januar 2013 #8 Skrevet 3. januar 2013 Du må nok berre gje opp, dette er jo heilt umogleg. Eller så kan du ta deg sjølv i nakkeskinnet og tvinge deg sjølv til å gjere ei endring. Men diverre må du gjere det sjølv.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #9 Skrevet 3. januar 2013 Endre deg sakte, men sikkert. Start med å sørge for at frokosten din er sunn, i hvert fall 5 dager i uken. Så bytter du ut lunsjen 3 dager i uken. Deretter bytter du ut middagen 3 dager i uken. Gi deg selv positiv belønning for hver gang du spiser sunt istedenfor dritt. Skriv opp helt konkret som fx etter en uke får du en ny neglelakk, deretter nye øredobber osv. Skaff deg French Women Don't Get Fat og bli inspirert. Lytt til kroppen din. Spis variert og IKKE HØR PÅ LAVKARBOPREDIKANTENE. http://frenchwomendontgetfat.com/ Hva med et lite kompromiss ifht turgåing. Kan du gå til butikken og handle mat selv og bære maten hjem? Eller hva med at du kvitter deg med fjernkontrollen og reiser deg hver gang du vil bytte kanal på TVen? Som regel er det lettere å spise sunt når man er i rimelig god form, så det hadde ikke vært så dumt om du gikk litt av og til i hvert fall. Anonym poster: d08c99b6c9b652a06e586cf6f6c68863 2
Nuffen Skrevet 3. januar 2013 #10 Skrevet 3. januar 2013 Er du også glad i boller, skolebrød, wienerbrød o.l.?
monjanse Skrevet 3. januar 2013 Forfatter #11 Skrevet 3. januar 2013 Er du også glad i boller, skolebrød, wienerbrød o.l.? Bare i boller med rosiner.
Gjest navnelapp Skrevet 3. januar 2013 #12 Skrevet 3. januar 2013 Det er som dei seier over her, valget gjer du ikkje når du sit på benken, valget gjer du (og dei andre som handlar inn) i butikken. Du skal ikkje ha det i huset! Tøm huset for snop, kjøp inn sukkererter og gulrøtter, og lag deg ei brødskive til kvelds. Dersom mor di kjøper godteri "for å ha" så må ho med på opplegget, ho kan heller ikkje kjøpe inn når du sit der og ikkje skal legge på deg endå meir. Be om hjelp og støtte frå henne og, ho må vere på ditt lag. 1
Nuffen Skrevet 3. januar 2013 #14 Skrevet 3. januar 2013 Hm... Det med boller, snop og generelt søtsaker høres veldig kjent ut for meg. Jeg var også helt avhengig av det (spesielt boller med rosiner!), noe vekta også beviste. Før jeg visste ordet av det hadde jeg plutselig gått opp ti kg, noe som var mye for meg som alltid hadde vært slank. Det som var redningen min, var Olivenbladekstrakt og Probiotic 500 (den som det står 9 på). Kjøpes på helsekost og er dyre saker, men definitivt verdt det! Hvis ikke jeg husker feil, så tok det i underkant av to måneder (?) før alt av søte bakervarer og snop var helt uinteressant. Tenkte ikke på det engang, og slik har det vært siden. Hvis du har noen kroner til overs og ikke er redd for å prøve helsekost, er det absolutt verdt et forsøk!
PepsiMax Skrevet 3. januar 2013 #15 Skrevet 3. januar 2013 Hm... Det med boller, snop og generelt søtsaker høres veldig kjent ut for meg. Jeg var også helt avhengig av det (spesielt boller med rosiner!), noe vekta også beviste. Før jeg visste ordet av det hadde jeg plutselig gått opp ti kg, noe som var mye for meg som alltid hadde vært slank. Det som var redningen min, var Olivenbladekstrakt og Probiotic 500 (den som det står 9 på). Kjøpes på helsekost og er dyre saker, men definitivt verdt det! Hvis ikke jeg husker feil, så tok det i underkant av to måneder (?) før alt av søte bakervarer og snop var helt uinteressant. Tenkte ikke på det engang, og slik har det vært siden. Hvis du har noen kroner til overs og ikke er redd for å prøve helsekost, er det absolutt verdt et forsøk! Interessant! Du er sikker på at det er de to tingene som har gjort endringene? Det står ingenting på noen av dem om at de kan hjelpe mot søtsug.....
Gjest HunterLady Skrevet 3. januar 2013 #16 Skrevet 3. januar 2013 Jeg synes det høres ut som du er deprimert eller at du har en spiselidelse. Hva med hjelp i form av psykolog eller en livsstilscoach først, så deretter personlig trener og trening? 1
monjanse Skrevet 3. januar 2013 Forfatter #17 Skrevet 3. januar 2013 (endret) Jeg synes det høres ut som du er deprimert eller at du har en spiselidelse. Hva med hjelp i form av psykolog eller en livsstilscoach først, så deretter personlig trener og trening? Jeg er deprimert. Og før for 7 år siden hadde jeg nesten anorexia. Nå er det helt omvendt. Jeg skl til psykiater 15 januar. Endret 3. januar 2013 av monjanse
Nuffen Skrevet 3. januar 2013 #18 Skrevet 3. januar 2013 PepsiMax: du har nok rett i at det ikke står noe om at de hjelper for å fjerne søtsuget. De er ikke ment primært for det (tror jeg). Men, de tar iallfall knekken på candida (en slags sopp), som i mitt tilfelle var årsaken til at jeg var avhengig av alt mulig av søtsaker. Det var den som hadde lyst på det, ikke jeg. Høres rart ut, men... Ett av de produktene går direkte på candidaen, mens den andre husker jeg ikke helt hva gjør, men de må iallfall brukes sammen. Nå husker jeg heller ikke hvem som gjør hva, men det har jo egentlig ikke så mye å si, siden de likevel må brukes sammen. Vær obs på at det finnes flere typer Olivenbladekstrakt der ute, men den beste skal være den typen som har hvit boks med rød og grønn skrift på. Det er ikke alle som tåler det, så det er lurt å kjøpe en liten boks først og prøve. En stor boks koster nesten 1000,- ( ), tror jeg, så det er jo bortkastet å bruke så mye penger hvis det viser seg at man ikke tåler det. Magen kan uansett oppføre seg litt rart i begynnelsen (må mye på do), men det går fort over (hvis man tåler det). Ei venninne av meg måtte slutte, fordi det aldri ble bedre. Man skal forresten få med en brosjyre om pillene når man kjøper de. Jeg hadde prøvd mange av de tipsene som er nevnt over her, men ingen ting hjalp. Redningen min ble da denne "kuren", og jeg har nå et normalt forhold til alt av søtsaker. Eller, forresten, det heller mer mot unormalt, fordi jeg har mindre interesse/lyst på snop enn det jeg tror er vanlig . Håper andre også kan ha nytte av dette .
PepsiMax Skrevet 3. januar 2013 #19 Skrevet 3. januar 2013 Takker for tips! Det skader jo neppe å prøve Blir man dårlig er det jo, som du sier, bare å kutte det ut! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå