Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Beklager hvis det er ett lignende tema allerede..

Jeg har jogget jevnt i noen måneder nå mest utendørs, fått bedre kondis og nå løper jeg rundt 5 km 2-3 ganger i uken. (inne på tredemølle) På fredag presset jeg meg litt ekstra og løp 6 km, og etter jeg hadde løpt og skulle begynne på vektene kjente jeg at det gjorde litt vondt i det ene kneet. (gjorde ikke vondt når jeg løp)

Siden da har jeg hatt vondt i det. Kjenner smerter når jeg vrir på beinet og strekker det ut, og reiser meg opp fra stolen, litt i trapper også. Men kan gå vanlig uten at jeg kjenner så mye.

Har ikke løpt siden da, men vurderte om jeg skulle prøve igjen imorgen på lett jogging. Men er så usikker.. har aldri hatt vondt i kneet før, så vet ikke hva dette er. Om det er betennelse eller noe slikt.

Bør jeg vente med å løpe til kneet er blitt helt bra? Må legge til at jeg har helt nye, gode joggesko som jeg bruker.

Må bare si at jeg liker det ikke jeg som var sååå godt igang, er redd for å ikke kunne løpe noe mer!

Endret av Myrsnipa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er usikker så tar du deg en tur til legen. Hvis det gir seg etter noen dager så kan du begynne rolig igjen. Uansett så merker du veldig fort om det faktisk ikke går.

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg hadde en liten periode der jeg kjente litt stikk i kneet. Jeg hadde gode sko, men jeg har litt innovertråkk. Investerte i såler som bygger opp innsiden av fotsålen og har ikke hatt antydning til vondt i kneet i ettertid.

Har du forresten helling på mølla? Jeg løper aldri med mindre enn 1,5 % helling da det også hjelper på belastningen. Har du ellers god løpeteknikk og ikke har for mye vekt som lander på hæl/front?

Alle disse tingene kan gjøre underverker for å forebygge skader. I tillegg er det øvelser du kan ta for å forebygge belastningsskader etter en løpeøkt.

Skrevet

Takk for svar. Jeg tenker på teknikken hele tiden og prøver å løpe så rett som mulig. Jeg foretrekker helling ja, men skal jeg løpe lengere enn vanlig har jeg da på flatt. Sånn skosåle skal jeg teste ut! Fikk målt foten da jeg kjøpte skoen, men vet at jeg kan helle litt inn ved tråkk.

Tror ikke jeg skal trene imorgen. Vente litt til å kjenne.

Gjest *Maja*
Skrevet

Takk for svar. Jeg tenker på teknikken hele tiden og prøver å løpe så rett som mulig. Jeg foretrekker helling ja, men skal jeg løpe lengere enn vanlig har jeg da på flatt. Sånn skosåle skal jeg teste ut! Fikk målt foten da jeg kjøpte skoen, men vet at jeg kan helle litt inn ved tråkk.

Tror ikke jeg skal trene imorgen. Vente litt til å kjenne.

Sålen vil gjøre mye. Men vil anbefale deg å aldri ha mindre helling enn 1,5%. Jeg løper selv 3-5mil i uka og merker stor forskjell på belastning med og uten helling ;)

• 4 uker senere...
Skrevet

Har hatt vondt i kneet til nå, med sakte går det bedre. Var hos legen som sa dette var betent slimpose i kneet. Så jeg måtte bare vente med løping til det hadde gått over. Så nå er det 1 mnd siden jeg har løpt. Kjedelig!! Men kjenner at det heldigvis er bedring.

Men jeg glemte å spørre legen om hvordan jeg skal unngå dette i fremtiden.. Noen som vet? kanskje ikke anstrenge meg for mye, men heller bygge opp formen litt saktere.?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...