Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det er riktig sted å spørre om dette, men jeg prøver likevel jeg.

Saken er den at jeg nettopp har funnet ut at jeg er gravid. I arbeidskontrakten min så står det ingen stillingsandel (selv om jeg har jobbet så og si 100% stilling alle de 5 årene jeg har vært ansatt)

det står bare at "arbeidstaker skal jobbe inntil 37.7 timer pr. uke dersom ikke annet er avtalt".

Hva skjer da den dagen jeg ikke klarer å jobbe 100% og evt må gå ned i stillingsandel? Tenker jo litt på foreldrepenger og dagpenger i fødselspermisjonstiden jeg da.....

Jeg er virkelig stressa nå, for jobben min er IKKE bra betalt, og det er derfor jeg må jobbe så mye for å få nok inntekt. ( Jeg ligger rundt 160-200 arbeidstimer i mnd.)

Min mann er arbeidsledig for øyeblikket.

Noen tips mottas med takk :)

Anonym poster: 1c3b61725f6ec7b9646e8c9d8925dbcc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du få mindre jobb så vil dette sannsynligvis gå ut over foreldrepengene, men arbeidsgiver har ikke lov å gi deg mindre jobb pga graviditet. Skulle du bli sykemeldt så har du rett på sykepenger tilsvarende den lønnen du har hatt.

Jeg ville tatt kontakt med fagforbundet (om du ikke er medlem i et, så bli det!)og forhørt meg om reglene for kontrakten og snakket med arbeidsgiver om å få en mindre diffus kontrakt.

Anonym poster: 0d820543a121d69596cf2972b5f4a83c

Skrevet

Men så vidt jeg husker, så beregnes ikke foreldrepenger på grunnlag av overtid. Dvs at det du tjener over 37,5 timer pr uke ikke legges til grunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg vet beregnes permisjonsgrunnlaget på mengden man faktisk har jobbet frem til man tar permisjon, og om dette er 100% eller tilnærmet så står du trygt. Så med mindre du i praksis går ned i stilling en stund før permisjonen tror jeg ikke du har noe å frykte. Men kontakt personalkonsulent for sikkerhets skyld.

Men ellers er jo ikke 160-200 arbeidstimer spesielt mye, 40 timers uker * 4 uker i måneden blir jo ca 160 timer. Og opptil 40 timer overtid i mnd er jo heller ikke så mye?

Anonym poster: 97ac1975dc1a6c9ed1c536339ece415c

Skrevet

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+fødsel+og+adopsjon/Beregning+av+foreldrepenger.805351686.cms

Sakset fra NAV sin side:

"Inntekter som ikke tas med, er lønn for overtid, feriepenger, naturalytelser og godtgjørelser som helt eller delvis skal dekke utgifter i forbindelse med arbeidet."

Da det som er over 40 timer i uken, eller 160 timer pr mnd antagelig regnes som overtid er det mulig du får avkorting der. Men ring NAV å spørr, de kan regelverket og da får du et pålitelig svar.

Skrevet

Jeg ville organisert meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...