Gå til innhold

Svake/uoppdragne elever drar ned læringen til de andre elevene..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et vanskelig tema, som jeg ikke vet hvordan jeg skal gripe fatt i. I klassen til mitt barn, er det mange umodne/barnslige for alderen/uoppdragne barn. Dette fører til at læremiljøet blir veldig urolig og bråkete. Klassen ligger langt etter lærerskjemaet...

Det blir tatt opp på hvert foreldremøte, men foreldrene med disse "problembarna" overser problemet glatt og ingenting skjer. Flere av disse foreldrene kommer heller ikke på foreldremøter.

Flere av disse barna kommer for sent på skolen, det samme gjelder når de er bedt i bursdager, skolen har opplegg utenfor skoletiden osv. Noe som skaper mye forstyrrelse når disse kommer brasende inn etter at ting er godt igang. Heller ikke dette bryr disse foreldrene seg om.

Vi har tatt det opp med lærer på tomannshånd, og lærerene sier de er klar over problemet og at klassen generellt har mange umodne/barnslige elever. (noe læreren har fått tilbakemeldinger på fra andre lærere også). Det er flere foreldre enn oss som sier ifra om dette..

Jeg har selv vært med i noen klassetimer, for å assistere lærer, og føler det er fullt kaos hele tiden.

To flinke barn er nå tatt ut av klassen av foreldrene og går på privatskole pga dette bråket. Hører det er snakk om at flere ønsker dette. Jeg er sterkt i tvil om å ta mitt barn ut av skolen. Det finnes selvsagt enkelte "veloppdragne" barn i denne klassen, som mitt barn er god venn med. Disse bor også i nærmiljøet, så det føles ikke rett å flytte mitt barn langt vekk...

Problemet nå i dag er vel at lærerene ikke har noe å gjøre. De får ikke låse døra hvis elever kommer for sent, de kan ikke kjefte. Barna får på denne måten all makt, og når foreldrene er helt likegyldige, er det ingenting å gjøre virker det som.

Anonym poster: 470e039e091887d21ccc9cf41d046520

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja huff. Jeg trodde ikke det var mulig, men vi har havnet i et samfunn med lovfestet fri barneoppdragelse.

Nei, nei gutt,

dette må bli slutt!

Ikke storme inn i stua

før du har fått av deg lua!

Glemte du det rent?

Det var ikke pent.

Husk å ta

alltid lua a’!

Ikke kast den, ikke sleng den,

pent og rett på knaggen heng den!

Tørk av foten din

og gå stille inn.

• Liker 3
Skrevet

Altså er det virkelig ikke mulighet for lærerne å tvinge elevene til å sitte i gangen til neste friminutt? Pausr? Eller til det passer at de kommer inn i klassen?

Kjenner jeg blir så frustrert på skolesystemet i Norge, det prates stadig om hvor dårlige resultat vi har i forhold til andre land. Men hvor lang tid må det gå før noen skjønner at det første som må gjøred er å innføre litt disiplin. Jeg mener ikke at vi skal sette skolen kjempe mange år tilbake, men barna som er der burde også der ha grenser. Det er ikke mer enn 6,5 år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen, vi hadde en uvanlig streng lærer, men gikk på en mindre skole i distriktet, ikke så mange i klassen og alle foreldrene handlet dersom det var behov for å veilede og irettesette oss.

Du nevner ikke noe om hvor gammel barnet er?

Skrevet

Lærere skal jo ikke lenger få lov til å sende de ut på gangen, for da mister den eleven undervisning. Men hva med resten av klassen som ikke lærer noe pga en elev? Jo eldre elevene er, jo mer forstår de at lærerne ikke kan gjøre noen ting.. Mobiler kan ikke tas vekk..

Helt sjukt hvordan systemet er! Gi makten tilbake til lærerne!!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Sliter med akkurat det samme, og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.

Min datter er en av de greie elevene, og hun lider under bråk, dårlig struktur, lite oppfølging osv osv.

Vurderer fortløpende å ta henne ut.

Anonym poster: 9843c49efe1a87663cf2b5c212b31ba9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette begynner jo i barnehagen. Mange barn kommer etter 9.30 der også. Foreldre suller og duller og bryr seg ikke om å holde klokkesletter. Utrolig irriterende. Kan tenke meg det er hardere å være lærer i dag kontra før. Før så var foreldre mer pliktoppfyllende angående barn også, men nå er foreldre kun blitt hurrameirundt foreldre med mc.donalds, lekeland og fri oppdragelse døgnet runt. Barnehagen og skolen skal jo oppdra de håpefulle....

Anonym poster: f0f3b237a85341e74cf34226a3e07728

AnonymBruker
Skrevet

:plystre: Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, og jeg er lærerstudent. Jeg føler med lærerne her altså. Jeg går på lektor studie og vil jobbe med eldre elever nettopp av denne grunnen. Det kan ikke være greit med en slik klasse det er sikkert.

Men det jeg la merke til var det du sa om at foreldrene til "problem barna" ikke kom på foreldre møter, eller var ikke så interessert, og at de "flinke" barnas foreldre hadde sent dem på privatskole. Det jeg tenker er at de som bråker kanskje ikke har det så bra hjemme med foreldre som gir katten i hva de gjør på skolen.

Det er veldig normalt at mindre flinke elever dra oppmerksomheten vekk fra presiseringen sin med å bråke.

Er skolen flink å tilpasse læringen etter barnas behov? Har de programmer for problem barn hvor de får ta seg en pause fra klassen og gjøre noen aktiviteter hvor de føler at de har noe å komme med, og hvor de kan samarbeide med andre elever?

Anonym poster: 39dd8da15652e6a7955ca3e4d8b26b17

• Liker 3
Skrevet

Har selv jobbet som lærer (+ spes.ped.) og observerte flere ting:

1. Barn som ligger godt over gjennomsnittet, kjeder seg. Dette fører til urolige elever og elever som blir skolelei lenge før ungdomsskolen.

2. De som ligger langt bak trenger egen oppfølging og mye tid. Det er disse som gir hovedmengden av uro.

3. Spes. ped. har barn med spesielle behov ca. 1-2 timer i uken. Det er ufaglærte med varierende kvalitet som styrer disse barnas læring og skolehverdag.

4. Hvis foreldrene ikke er med, er det vanskelig å være lærer. Foreldrene har barna mesteparten av døgnet og gir hovedpåvirkningen. Har opplevd at de samme ungene blir sendt på vinterturer uten votter, på skolen uten å ha gjort lekser og de får ofte ikke med seg niste. Eller de sender med ADHD-barnet brus og sjokoladeboller.

5. Mange lærere har ett undervisningsopplegg og det passer best for dem med middels evner og kunnskaper. De som finnes i punkt 1. og 2., faller utenfor.

Skal legges til at jeg har jobbet både på privatskole og i offentlig skole. Begge steder var det samme problemene, men i den offentlige skolen var det (minst!) dobbelt så mange elever pr lærer.

Små barn har ikke skylden for dette. Det er voksne som skal ta tak i disse tingene!

Personlig synes jeg vi skulle hatt flere klasser: dem som ligger foran, dem som ligger rundt gjennomsnittet og dem som ligger bak. Med mulighet for å rykke opp/ned. Men da har man stigmatiseringen av de "dårlige" å tenke på også. Hadde én i klassen min på vgs som gikk i egen klasse for å lære matte, fordi han slet. Nå er han igang med doktorgrad i matematikk.

Skulle også ønske at vi hadde bedre oppfølging av dem som har ADHD, dysleksi, autisme m.m.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Altså er det virkelig ikke mulighet for lærerne å tvinge elevene til å sitte i gangen til neste friminutt? Pausr? Eller til det passer at de kommer inn i klassen?

Kjenner jeg blir så frustrert på skolesystemet i Norge, det prates stadig om hvor dårlige resultat vi har i forhold til andre land. Men hvor lang tid må det gå før noen skjønner at det første som må gjøred er å innføre litt disiplin. Jeg mener ikke at vi skal sette skolen kjempe mange år tilbake, men barna som er der burde også der ha grenser. Det er ikke mer enn 6,5 år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen, vi hadde en uvanlig streng lærer, men gikk på en mindre skole i distriktet, ikke så mange i klassen og alle foreldrene handlet dersom det var behov for å veilede og irettesette oss.

Du nevner ikke noe om hvor gammel barnet er?

TS: Barna går i 4 klasse nå, men problemet har vært der hele tiden fra 1 klasse, og det blir iallefall ikke bedre. Lærerene har vist ikke lov til å be elevene vente ute, selvom de kommer for sent..

:plystre: Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, og jeg er lærerstudent. Jeg føler med lærerne her altså. Jeg går på lektor studie og vil jobbe med eldre elever nettopp av denne grunnen. Det kan ikke være greit med en slik klasse det er sikkert.

Men det jeg la merke til var det du sa om at foreldrene til "problem barna" ikke kom på foreldre møter, eller var ikke så interessert, og at de "flinke" barnas foreldre hadde sent dem på privatskole. Det jeg tenker er at de som bråker kanskje ikke har det så bra hjemme med foreldre som gir katten i hva de gjør på skolen.

Det er veldig normalt at mindre flinke elever dra oppmerksomheten vekk fra presiseringen sin med å bråke.

Er skolen flink å tilpasse læringen etter barnas behov? Har de programmer for problem barn hvor de får ta seg en pause fra klassen og gjøre noen aktiviteter hvor de føler at de har noe å komme med, og hvor de kan samarbeide med andre elever?

Anonym poster: 39dd8da15652e6a7955ca3e4d8b26b17

TS: Jeg syntes ikke skolen tilpasser etter barnas behov, nei... De setter inn hjelp til de svake altfor sent, mens de "flinke" kun får noen ekstraoppgaver innimellom og må jobbe alene med dette..

AnonymBruker
Skrevet

1. Barn som ligger godt over gjennomsnittet, kjeder seg. Dette fører til urolige elever og elever som blir skolelei lenge før ungdomsskolen.

2. De som ligger langt bak trenger egen oppfølging og mye tid. Det er disse som gir hovedmengden av uro.

3. Spes. ped. har barn med spesielle behov ca. 1-2 timer i uken. Det er ufaglærte med varierende kvalitet som styrer disse barnas læring og skolehverdag.

4. Hvis foreldrene ikke er med, er det vanskelig å være lærer. Foreldrene har barna mesteparten av døgnet og gir hovedpåvirkningen. Har opplevd at de samme ungene blir sendt på vinterturer uten votter, på skolen uten å ha gjort lekser og de får ofte ikke med seg niste. Eller de sender med ADHD-barnet brus og sjokoladeboller.

5. Mange lærere har ett undervisningsopplegg og det passer best for dem med middels evner og kunnskaper. De som finnes i punkt 1. og 2., faller utenfor.

Skal legges til at jeg har jobbet både på privatskole og i offentlig skole. Begge steder var det samme problemene, men i den offentlige skolen var det (minst!) dobbelt så mange elever pr lærer.

Små barn har ikke skylden for dette. Det er voksne som skal ta tak i disse tingene!

Personlig synes jeg vi skulle hatt flere klasser: dem som ligger foran, dem som ligger rundt gjennomsnittet og dem som ligger bak. Med mulighet for å rykke opp/ned. Men da har man stigmatiseringen av de "dårlige" å tenke på også. Hadde én i klassen min på vgs som gikk i egen klasse for å lære matte, fordi han slet. Nå er han igang med doktorgrad i matematikk.

Skulle også ønske at vi hadde bedre oppfølging av dem som har ADHD, dysleksi, autisme m.m.

TS: Veldig bra skrevet, og mer eller mindre akkurat det jeg tenker. Vi har diskutert dette med noen av de andre foreldrene, men vi kommer jo ingen vei. Jeg er fryktelig bekymret for fremgangen i klassen, siden de ligger så langt etter. Dette vil påvirke hele veien videre. Jeg jobber mye med barnet mitt selv, og det er frustrerende å se at barnet ikke får noen god oppfølging på skolen...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får være ekstra anonym her, for å ikke henge ut enkelt elever.

I klassen til et av mine barn har de slitt med noen urokråker fra 1. klasse. Lite skjedde før de begynte i 5. klasse, selvom det også her ble tatt opp gjentatte ganger fra bekymrede foreldre( til andre elever).

Fra 5. klasse ble det satt inn enkelte tiltak (dvs. prøvd ut i perioder). Ingenting hjalp. Det var bare stas å komme til rektor f.eks. for disse barna.

Nå i 7. klasse får disse barna lov til å sitte på grupperommet og "leke" på pc`n. De sitter på facebook bla. annet. Læreren fortalte oss på foreldremøte at hun rett og slett ikke hadde noen mulighet til å roe disse, så for å gi de andre elevene fred, var dette eneste løsning.

Lærere har jo ingen myndighet lenger, så jeg forstår hva hun mener, selvom jeg er langt ifra enig i system og løsning.

AnonymBruker
Skrevet

Et vanskelig tema, som jeg ikke vet hvordan jeg skal gripe fatt i. I klassen til mitt barn, er det mange umodne/barnslige for alderen/uoppdragne barn. Dette fører til at læremiljøet blir veldig urolig og bråkete. Klassen ligger langt etter lærerskjemaet...

Det blir tatt opp på hvert foreldremøte, men foreldrene med disse "problembarna" overser problemet glatt og ingenting skjer. Flere av disse foreldrene kommer heller ikke på foreldremøter.

Flere av disse barna kommer for sent på skolen, det samme gjelder når de er bedt i bursdager, skolen har opplegg utenfor skoletiden osv. Noe som skaper mye forstyrrelse når disse kommer brasende inn etter at ting er godt igang. Heller ikke dette bryr disse foreldrene seg om.

Vi har tatt det opp med lærer på tomannshånd, og lærerene sier de er klar over problemet og at klassen generellt har mange umodne/barnslige elever. (noe læreren har fått tilbakemeldinger på fra andre lærere også). Det er flere foreldre enn oss som sier ifra om dette..

Jeg har selv vært med i noen klassetimer, for å assistere lærer, og føler det er fullt kaos hele tiden.

To flinke barn er nå tatt ut av klassen av foreldrene og går på privatskole pga dette bråket. Hører det er snakk om at flere ønsker dette. Jeg er sterkt i tvil om å ta mitt barn ut av skolen. Det finnes selvsagt enkelte "veloppdragne" barn i denne klassen, som mitt barn er god venn med. Disse bor også i nærmiljøet, så det føles ikke rett å flytte mitt barn langt vekk...

Problemet nå i dag er vel at lærerene ikke har noe å gjøre. De får ikke låse døra hvis elever kommer for sent, de kan ikke kjefte. Barna får på denne måten all makt, og når foreldrene er helt likegyldige, er det ingenting å gjøre virker det som.

Hei ! Jeg er lærer selv, og kan kanskje komme med noen tips videre til deg. Dette høres overhodet ikke bra ut. Det skal ikke være slik i en klasse. Jeg har hatt klasser med elevtyper som du beskriver, men har vært knallhard på at ikke det skal gå ut over undervisninga til de andre elevene. Du sier du har tatt dette opp med lærerne. Men når ikke det virker, ville jeg løfta det høyere opp til skolens ledelse. Alle klasser har klassekontakter. Du kan henvende deg til den/de, og be de ta det opp med ledelsen på vegne av deg eller flere foresatte, eller du kan kontakte ledelsen direkte og be om et møte angående dette.

Det at elever kommer for sent, er urolig i timen og likende er enormt ødeleggende for læringsmiljøet og klassemiljøet. Nei, vi lærere kan ikke låse dørene eller sende elever på gangen. For øvrig mener jeg at det løser ikke problemet heller. Dette er holdningsproblemer som en må ta tak i på en helt annen måte. Det er foreldrenes ansvar at elevene kommer presis til undervisninga, og foreldre har også et ansvar for at elevene oppfører seg godt på skolen. Jeg hadde en del forsentkomming i en klasse jeg hadde, og da måtte vi daglig loggføre dette, og gi foresatte tilbakemelding når det skjedde. Vi hadde også tillatelse fra ledelsen til å ha igjensitting med de som kom for sent. 10 minutter her og der, blir fort til noen timer som da må bli tatt igjen på fredag ettermiddag.Ble det ikke forbedring, ble foresatte kalt inn til samtale med ledelsen ved skolen! Samme med uro, "glemming"av lekser, uønsket atferd osv. Å ha kustus på elevene er lærerens ansvar! Og som foresatte har dere full rett til å melde fra til skolens ledelse dersom dere opplever det ikke fungerer. Å skylde på at enkelte elever er umodne, er ansvarsfraskrivelse fra lærerens side etter mitt syn. På skolen er det lærerne som skal ha orden på barna, hjemme er det foreldrene.

Kort oppsummert: Ta dette opp med skolens ledelse enten selv, eller via klassekontakten(e). Be om et møte på dette, gjerne et foreldremøte med skolens ledelse og lærere.

Lykke til!

Anonym poster: 4c5a5ca92c0a8eec8d2476700675a831

Skrevet

Sønnen min går på grunnkurs VGS, og der har de fordelt elevene basert på karakterer, og han går i en såkaldt "sterk" klasse.

Dette innebærer at hans klasse er teoretisk og praktisk langt langt foran de andre klassene med samme fagkrets, og klassen har mye mindre fravær enn normalt.

Kanskje ikke PK, men svært tilfredstillende for de elevene som virkelig vil noe med utdannelsen sin.

• Liker 4
Skrevet

Sønnen min går på grunnkurs VGS, og der har de fordelt elevene basert på karakterer, og han går i en såkaldt "sterk" klasse.

Dette innebærer at hans klasse er teoretisk og praktisk langt langt foran de andre klassene med samme fagkrets, og klassen har mye mindre fravær enn normalt.

Kanskje ikke PK, men svært tilfredstillende for de elevene som virkelig vil noe med utdannelsen sin.

Nettopp. Og som jeg forsøkte å si (med kamerateksempelet): Det lønner seg ikke bare for de "sterke". Alle gruppene får en læringsmessig fordel av dette.

Skrevet

Meget godt skrevet. Når det gjelder sistnevnte med stigmatisering (som spesielt ett norsk politisk parti er flinke til å dra frem) virker det som folk overhodet ikke husker hvordan det var i klasserommet. ALLE vet hvem som er gode og dårlige i ett fag. Og nei, det er stort sett ikke de som ikke gjør det bra som blir mobbet. Det er gjerne de som utfører mobbingen mot de som er skoleflinke. Å ha delte klasser i endel fag annser jeg som kun positivt. Personlig kjeda jeg vettet av meg på skolen og tilla meg elendige rutiner for å jobbe med oppgaver da jeg aldri trengte kosentrere meg og ikke fikk noe tilbakemeldinger uansett. Det læreren kunne gi meg var fri tilgang til biblioteket på egenhånd.

• 3 måneder senere...
Gjest Anonym
Skrevet

Anonym bruker som har skrevet post #12 kan umulig vite hva han/hun snakker om, så personen burde ikke uttale seg så bastant for ikke å framstå som en idiot. Hvis du ikke har foreldrene på din side så kan du ha et kjempeproblem med noen elever uansett hvor flink lærer du er. Du har tydeligvis vært ganske bortskjemt på dette området så kanskje greit å bare snurpe igjen smella si..... ;)

AnonymBruker
Skrevet

Anonym bruker som har skrevet post #12 kan umulig vite hva han/hun snakker om, så personen burde ikke uttale seg så bastant for ikke å framstå som en idiot. Hvis du ikke har foreldrene på din side så kan du ha et kjempeproblem med noen elever uansett hvor flink lærer du er. Du har tydeligvis vært ganske bortskjemt på dette området så kanskje greit å bare snurpe igjen smella si..... ;)

Jeg er ikke den samme anonym, men er også lærer. Noen lærere får faktisk gode klasser uansett om de har foreldrene på sin side eller ikke. Har møtt et par av de, og de lærte meg masse. Det å ta i mot tips av den type lærere er en god ide. Det er du som uttaler deg bastant, og kan snurpe igjen smella de ;)

Anonym poster: d293541f45d790f035826c92ad9d62b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke den samme anonym, men er også lærer. Noen lærere får faktisk gode klasser uansett om de har foreldrene på sin side eller ikke. Har møtt et par av de, og de lærte meg masse. Det å ta i mot tips av den type lærere er en god ide. Det er du som uttaler deg bastant, og kan snurpe igjen smella de ;)

Anonym poster: d293541f45d790f035826c92ad9d62b7

Håper du ikke er norsklærer ;)

Anonym poster: f2eccc051b81ac3d3cb017f441ab726e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meld urokråkene til ppt, de har sikkert adhd. Adhd er nå den nye folkesykdommen :)

Anonym poster: f0f3b237a85341e74cf34226a3e07728

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en av grunnene til at jeg sluttet i jobben som lærer.

Angående det å sende elevr ut på gangen, selv om man noen steder ikke har lov til dette så ville det uansett ikke latt seg gjøre. Hva skal man gjøre når eleven herjer på gangen alene, røsker i dørhåndtaket, røsker opp døra og roper ting inn til klassen eller henger i treet utenfor vinduet og lager ablegøyer for resten av klassen?

Læreren kan faktisk ikke både være i klasserommet til resten av klassen samtidig som man tar seg av eleven utenfor

Anonym poster: e7e7af3a7e718d866fa6deb7dcdb3b6f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...