Gjest Jeg-lurer Skrevet 2. januar 2013 #1 Skrevet 2. januar 2013 Hvis man allerede har hatt svineinfluensa, (2010) er man da immun?
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #2 Skrevet 2. januar 2013 Jeg er litt usikker, men slik jeg har forstått det så er du immun mot det samme viruset som du ble syk av i 2010. Problemet er bare at viruset hele tiden forandrer seg, så du kan likevel bli syk av svineinfluensa så lenge det ikke er akkurat det samme viruset som du ble syk av i 2010. Jeg mener å ha hørt på nyhetene at de fleste influensaene i år er en slags versjon av svineinfluensa. Men det jeg skriver nå må nesten noen andre bekrefte eller avkrefte for jeg er usikker på om det stemmer. Anonym poster: ee6541f6d7a8ab44ac7d8094c294ee39
Minya Skrevet 2. januar 2013 #3 Skrevet 2. januar 2013 Svinfluensaen er et ganske alminnelig influensavirus som muterer litt og litt slik at A H1N1 (som det heter på legespråket) som er oppdaget nå i desember, ikke er nøyaktig likt som det som "herjet vilt" i 2009/2010. Virus er ganske tilpasningsdyktige småjævler, som muterer og endrer karakter fra år til år og noen ganger muterer de også i løpet av sykdomsperioden, slik at de som allerede har hatt influensaen kan bli syke en gang til i samme sesong. Med andre ord; hadde du svinfluensa den gangen, har du forhøyet resistens mot årets versjon, men du kan fortsatt bli smittet og bli syk av det, om enn noe mildere enn første gang. På samme måte som med de andre influensavirusene som finnes, og det begynner å bli en del av dem. Årets influensasesong har tre forskjellige virustyper, deriblant A H1N1 (svinfluensa) Eneste forskjellen er at svinfluensaviruset fortsatt er et ganske nytt virus, da det oppstod i 2009 (med mindre man regner spanskesyken som det samme viruset, noe som ble brukt som forklaring på hvorfor så få eldre ble syke eller døde av svinfluensaepidemien), mens de andre virusene har kommet tilbake hver vinter i mange år alt. Så ja, det er fullt mulig å få svinfluensa i år igjen selv om man er vaksinert eller har hatt den før. Jeg fikk den i jula.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå