Gå til innhold

Trekke depositum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har nettopp flyttet ut av en leid leilighet som jeg måtte være ute av innen 1.1.2013.

Jeg vasket og leverte nøkken og huseiern og jeg gikk over og hun syntes alt så bra ut.

Senere samme kveld får jeg melding om at jeg ikke hadde vasket bra nok og at hun kom til å trekke meg i depositumet.

Jeg forklarte at jeg mente jeg hadde vasket bra nok og det som var igjen på vegger var bare slitasje etter bilder, tv ++

Da får jeg melding, at hun skulle fikse seg og det kom til å ordne seg.

I dag får jeg melding igjen at hun krevet penger 5 timers vask av leiligheten på 300 kr pr time.

Er dette lov?

Burde ikke jeg fått en mulighet til å evt vaske grundigere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk du vite hva huseier mente at du ikke hadde gjort bra nok?

Utifra tidligere erfaringer, vet jeg at huseier skal gi deg en mulighet til å gjøre dette om igjen før et eventuelt trekk.

• Liker 3
Skrevet

Hun nevnte bare merkene på veggen og taken der ledningene har gått, for det har blitt merker i tapeten. Ikke mer enn det..

Hun remset opp en hel liste over ting hun hadde gjort!

Mener hun kunne gitt meg en sjanse til å fikse opp i dette.

Gjest tarandus
Skrevet

Du skriver i første innlegg at hun sa at alt så bra ut?? Da kan hun egentlig ikke trekke depositum dersom hun har undersøkt, og bekreftet at det var ok.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter loven tror jeg ikke du har krav på å vaske på nytt etter å ha flyttet ut, så da blir spørsmålet om det var bra nok i utgangspunktet.

Spør om hun har dokumentasjon på det som ikke var bra nok, hvis ikke har hun en veldig dårlig sak.

Har dere depositumskonto?

Anonym poster: 1e373a8ccfd3d66b5c328f73785e4307

Skrevet

Vi har depostiumskonto ja, skal møte henne i morgen for å ta ut pengene.

Jeg og kjæresten min brukte 3 timer på å vaske den lille leiligheten, og det var strøkent da vi dro.

Hun trakk meg også på at jeg ikke hadde vasket vinduer og terrase, men tenkte at dette var litt dumt å begynne å vaske i 15 minus?

AnonymBruker
Skrevet

Hun må kunne dokumentere at det var for dårlig vasket. Hun kan ikke bli med på å gjennomgå leiligheten og si det er OK, for å så si etterpå at det ikke var det likevel. (Dette er noe du må fram når dere skal i banken, at du ikke er enig i de trekkene hun vil ha)

Det andre er, var det lov å henge opp ting på veggene? I så fall kan hun ikke trekke deg for det heller.

Når det gjelder vinduene, så burde ha vasket dem innvendig og utvendig selv i minus 15. Men terrassen er jeg usikker på.

Anonym poster: ebbc94dcb56be2b18351efc732890b78

• Liker 1
Skrevet

hun sa når jeg flyttet inn at det var bare å henge opp ting som jeg ville.

Så da syntes jeg det er dårlig av henne å si noe annet etterpå.

Pluss at jeg måtte være ute den 28, selvom jeg hadde leie til den 1 januar.

Og dagen etter så jeg at den nye leieboern var der å satt inn sine ting.

Skrevet

Hun kan ikke trekke deg for depositum. Hun har selv inspisert leiligheten og sagt at det var ok, og når hun ikke sa noe under inspeksjon har hun ingen hjemmel til å 'ombestemme seg' senere. Dessverre er dette et typisk eksempel på utspekulert utleier som ser sitt snitt til å tjene litt ekstra. Depositumet skal tilbakebetales til deg i sin helhet, da hun selv har verifisert utvaskingen, samt at hun ikke gav deg noen 'anmerkninger' - da kan hun ikke plutselig komme i ettertid og kreve penger. Hadde hun hatt noe å komme med skulle hun gjort det der og da, hun skulle dokumentert (med bilde) feil og mangler, samt gitt deg en reell mulighet til å rette opp i skadene. Det har ikke skjedd heller.

Det er heller ikke riktig at du måtte ut før kontraktslutt. Slutter kontrakten 1.1, da er leiligheten din frem til 1.1. Du kan kreve penger tilbake for de 5 dagene hun tvang deg ut før kontraktslutt, og det bør du påpeke; at med hjemmel i Husleieloven kan du anmelde henne for kontraktsbrudd både ift. utleiepunktene samt forsøk på depositumssvindel.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

3 timer? Da skjønner jeg godt at hun ikke syntes det var bra nok! Jeg har tatt på meg flyttelasset og brukte rundt 18 timer på en treroms.

Anonym poster: 45dbabc88d8c76d38be2602b75485a5d

• Liker 2
Skrevet

jeg skulle bare vaske ut av leiligheten, og den er 40 m2.. så syntes ikke 3 timer var så ille på 2 personer.. Og det var strøkent når jeg dro!

• Liker 2
Skrevet

3 timer? Da skjønner jeg godt at hun ikke syntes det var bra nok! Jeg har tatt på meg flyttelasset og brukte rundt 18 timer på en treroms.

Antall timer brukt på å vaske er ingen indikator på kvalitet eller renslighet. Om du bruker hele 18 timer på å vaske deg ut av en 3-roms, så tenker jeg at du må ha det rimelig møkkete til vanlig..

• Liker 5
Skrevet (endret)

hun sa når jeg flyttet inn at det var bare å henge opp ting som jeg ville.

Så da syntes jeg det er dårlig av henne å si noe annet etterpå.

Pluss at jeg måtte være ute den 28, selvom jeg hadde leie til den 1 januar.

Og dagen etter så jeg at den nye leieboern var der å satt inn sine ting.

Vanlig slitasje må hun jo påberegne!

Som tidligere nevnt her, kan du kreve penger av henne for de dagene mellom 28. desember - 01. januar om en ny leietaker kom inn før den tid.

Endret av Adele
AnonymBruker
Skrevet

Dette var vi borti da vi flyttet ut også. Vi flyttet ut et par dager før månedsslutt.

Leiligheten var vasket og tømt, utleier påpekte én ting som ble fikset med det samme. Så alt var ok, nøkler ble levert og alt var fryd og gammen.

Neste dag ringte utleier for å si at leiligheten ikke var vasket i det hele tatt. Han og kona hadde brukt "timesvis" på å vaske, og han hadde visst funnet masse søppel og gammel post bak kjøleskapet. Vi sa det som det var, leiligheten var strøken da vi var ferdige der og vi hadde slett ikke brukt baksiden av kjøleskapet som arkivskap.

Utleier sa der aldri rett ut, men vi mistenker at han var ute etter depositumet. Heldigvis hadde vi despositumskonto, og der skal det ganske mye til å få ut penger dersom vi ikke er enige i det. På slutten av leieforholdet var forholdet mellom utleier og oss såpass kjølig at vi ikke ønsket å se utleier igjen. Han krevde aldri noe penger, så det ordnet seg med banken også.

Vi var klare på at leiligheten var ren og i god stand da vi leverte fra oss nøklene, utleier kunne ikke dokumenter de påstandene han kom med og vi fikk aldri en sjanse til å rette opp de feilene han mente var der. Alt dette gjorde at vi aldri i verden ville gitt fra oss noe av depositumet.

Anonym poster: 2f6a0bb1e55ff3c2cefecfa23916c123

Gjest tarandus
Skrevet

Slikt muntlig tull kan man løse ved å lage en liten "kontrakt", som sier at "utleier xx har herved besiktiget husrommet, og bekrefter med dette at nedvask før utflytting er utført tilfredsstillende av leietaker xx". Eller noe.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan hun ikke gjøre!

Samme prøvde leietakeren min å gjøre. Hun sa jeg hadde vasket godt nok, men fikk alikevel en melding seinere der det stod at jeg ikke hadde gjort det.

Stå på ditt. Han har heller ikke lov å kaste deg ut før leietida er over.

Anonym poster: 662a0dfd727e130d95e8878220f0c63b

AnonymBruker
Skrevet

Antall timer brukt på å vaske er ingen indikator på kvalitet eller renslighet. Om du bruker hele 18 timer på å vaske deg ut av en 3-roms, så tenker jeg at du må ha det rimelig møkkete til vanlig..

Lær deg å lese! Jeg tok på meg = ikke min leilighet.

Skrevet

Lær deg å lese! Jeg tok på meg = ikke min leilighet.

Det forandrer da ikke de 18 timene?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...