Leya Skrevet 2. januar 2013 #1 Skrevet 2. januar 2013 Vi har akkurat bestemt oss for fotograf, og når sant skal sies holdt jeg på å ramle av stolen da jeg hørte prisen. Han skal ta bilder i kirken og ute i byen evt i studioet om været er dårlig samt av familien inne i kirka etter vielsen. Vi får en innbundet bok med ca 30 bilder og en cd med bildene inkl i prisen. Jeg har en mistanke om at jeg er relativt naiv og grønn på dette, siden jeg måper av 20 000. Hva betaler dere og hva betaler dere for?
Gjest Doh Skrevet 2. januar 2013 #2 Skrevet 2. januar 2013 Vi betalte 7000 for fotografering før, under og etter vielsen. I tillegg kjøpte vi rettighetene til 50 bilder som vi fikk på CD i farger og svarthvitt for 5000 kr. Dette er en veldig flink fotograf som har vært årets bryllupsfotograf bl.a. Vi var kjempefornøyde
Gjest 2013 bryllup Skrevet 2. januar 2013 #3 Skrevet 2. januar 2013 (endret) Vi skal ha en venninne som ikke driver studio, men har tatt brullypsbilder før. Hun tar bilder i kirken og etter vielsen utendørs. Vi får alle bildene hun tar på DVD til fritt bruk. 7000,- Endret 2. januar 2013 av 2013 bryllup
Anglofil Skrevet 2. januar 2013 #4 Skrevet 2. januar 2013 Vi betalte 8000 kr for fotograf. Da var det inkludert 2 timers fotosession der vi giftet oss, samt fotografering under vielsen. Fikk nesten 1000 bilder i høytoppløselig format fordelt over 2 dvd'er. Mvh Yvonne
Pingting Skrevet 2. januar 2013 #5 Skrevet 2. januar 2013 Vi betaler 30.000,- for heldagsfotografering. Det inkluderer et planleggingsmøte først, og han følger oss hele bryllupsdagen (10 timer) og dekker den dokumentarisk. Altså at han tar bilder av situasjoner, folk og lokale og alt mulig rart i tillegg til de tradisjonelle parbildene. Får 500 digitale bilder i høy oppløsning og med fri bruksrett. Det er egentlig helt hull i hodet å bruke så mye penger, men jeg vil heller bruke den summen på fotograf enn på kjole og servietter med monogrammer. På denne måten får vi alle minnene fra dagen bevart på en helt annen måte. Og som fotonerd så har jeg vel egentlig bare lett etter en unnskyldning til å gjøre noe sånt. :gjeiper: En viktig del av prisen er jo ikke bare hva man får sånn rent teknisk, men også kvaliteten. Vår fotograf er dritflink, og du finner heldagsfotografer til godt under halve prisen - men de er ikke like flinke. Så det blir jo et spørsmål om prioriteringer til syvende og sist 4
pusla Skrevet 2. januar 2013 #6 Skrevet 2. januar 2013 Vi skal betale 7.000 for fotografering før, under og etter vielsen + en forstørrelse, bilder til takkekort og endel av bildene på DVD til fritt bruk.
Gjest chiki Skrevet 2. januar 2013 #7 Skrevet 2. januar 2013 Vi betaler 3500 kr for 3 timer, da får vi bildene på cd etterpå til fritt bruk. Han blir med under vielsen og litt rundt i Roma etterpå. Fikk denne prisen fordi det tydligvis er lavsesong for bryllupsfotografering i Roma i februar:p
Portvinpiken Skrevet 2. januar 2013 #8 Skrevet 2. januar 2013 Vi giftet oss i Østerrike og betalte 3100,- for fotograf under vielsen og 1 times fotografering av oss etterpå, tilsammen 2 timer. Fikk 270 bilder ferdig redigert og alle på RAW format etterpå. Det var et lite firma med 4 fotografer med erfaring fra blant annet VOUGE og som spesialiserer seg på bryllup. Vi var veldig fornøyd med bildene og servicen.
Pentu Skrevet 2. januar 2013 #9 Skrevet 2. januar 2013 Vi betalte 8500 for heldagsfotografering. Det inkluderte 2 planleggingsmøter, fotografering i kirken (han var på plass i kirken før mannen min), fotografering ute før middagen, under middagen og han tok de viktigste familiebildene på kvelden. Vi fikk alle bildene og sammen valgte vi ut hvilke han skulle redigere. (De trengtes egentlig ikke stort med redigering så det gikk mer på å gjøre de svart/hvitt osv).
Gjest kiara_pusen Skrevet 2. januar 2013 #10 Skrevet 2. januar 2013 Ja... vi vet ikke enda. Det er et par lokale fotografer her som jeg har googlet meg frem til, og jeg liker ingen av de. Det finnes også en hyppig brukt frøken blant mine medbruder fra hjemstedet - hun liker jeg definitivt ikke. Så jeg tror rett og slett på at vi satser på en student eller frilans som kan ta bilder uten at det føles sukkersøtt, rart eller blir helt feil. Vi ha helt vanlige fine bilder ikke noe fiks fakseri.
Rakkerunge Skrevet 2. januar 2013 #11 Skrevet 2. januar 2013 20.000 for heldagsfoto og alle bilder ferdig redigert på DVD til fritt bruk
CathFoto Skrevet 3. januar 2013 #12 Skrevet 3. januar 2013 20.000,- med cd, men har fått 20% avslag fordi vi har gått i samme klasse på fotostudiene.
kaprifolen Skrevet 3. januar 2013 #13 Skrevet 3. januar 2013 (endret) 3500kr for fotografering etter vielsen. Det var kun fotograferingen. Albumet betalte vi rett rundt 4500kr for. Følte ikke vi fikk nok for pengene, for å være ærlig. Vil bare legge til at om vi skulle giftet oss på nytt, så hadde jeg heller betalt 5-sifret for heldagsfotografering, eierskap til filene, store albumpakker etc. Man betaler mer og får mer. Endret 6. januar 2013 av kaprifolen
marihihia Skrevet 5. januar 2013 #14 Skrevet 5. januar 2013 22500 for heldagsfotografering. Fra jeg steller meg til midnatt. Dette inkluderer en fotograf som konsentrerer seg om oss og hans assistent som tar hovedsakelig bilde av gjestene, alle bilder til fri bruk på DVD, et album med 20 store bilder, et album med 60 mindre bilder (som vi velger) og et visst antall bilder de skriver ut der og da.
marihihia Skrevet 5. januar 2013 #15 Skrevet 5. januar 2013 Dette er ikke i Norge da, er billigere med fotograf der vi skal gifte oss enn her:)
A1986 Skrevet 5. januar 2013 #16 Skrevet 5. januar 2013 Hei Vi har betalt 12500,-. Vi booket inn en svensk fotograf, å få henne hele dagen, + bildene etterpå, album, innrammet stort bilde, og takkekort inkludert. Hun kom også hit å prøvefotograferte for oss inkludert i prisen . Veldig fornøyd til nå! Svenske fotografer er som regel billigere og virker ganske flinke, så det er et tips hvis du vil ha det litt billigere 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #17 Skrevet 6. januar 2013 Hei Vi har betalt 12500,-. Vi booket inn en svensk fotograf, å få henne hele dagen, + bildene etterpå, album, innrammet stort bilde, og takkekort inkludert. Hun kom også hit å prøvefotograferte for oss inkludert i prisen . Veldig fornøyd til nå! Svenske fotografer er som regel billigere og virker ganske flinke, så det er et tips hvis du vil ha det litt billigere Svenske fotografer er både like dårlige og like gode som norske, men billigere er nok som regel. Anonym poster: a5ed8b1669207649039d0181f2459ea3
Soontobe Skrevet 6. januar 2013 #18 Skrevet 6. januar 2013 En venninne av meg brukte en fotograf som var profesjonell, men som ikke har tatt bilder i så mange brullyp før. Fotografen driver visstnok mye med både mote og kunst før og har tatt bilde av masse modeller. De var litt skeptiske til hvordan selve heldagsfotografering og den dokumentariske biten skulle bli. Men de ble enda flottere enn man i det hele tatt kunne forventet. Du kan se at fotografen visste akkurat hvordan bruden og gjestene skulle se best ut, og bruden er vel ikke akkurat den som er lettest å ta gode bilder av ifølge henne selv. Stemningsbildene var helt forrykende. Skogen gjorde såklart noe av arbeidet, men det var virkelig vakkert. Fotografen fortalte at de fikk en god pris fordi hun trenger å fylle opp portfolioen. Så det kan lønne seg å høre litt rundt med fotografer som har pene bilder, men som ikke nødvendigvis har portfolioen fyllt opp med bare brullyp har jeg derfor erfart. Vennina min printet ut bilder fra dagen for å ha de til pynt i stua og der henger de fortsatt. Fotografen reiste t.o.m med tog i flere timer for å komme til brullypet. Om jeg bare hadde skulle giftet meg nå iløpet av halvåret så vet jeg hvem jeg hadde brukt, for når den portfolioen blir fyllt opp blir vel det også en slik som vil ta minst 30 000 for en heldags foto. Slik som andre såkallte "profesjonelle " gjør. Og det er det faktisk verdt. Det er veldig rart hvordan man ikke setter pris på håndverket nå for tiden slik man gjorde før. Det har sikkert noe å gjøre med at kameraer er blitt så rimelige at alle tror de kan ta sånn passe gode bilder. Men det var noe annet å se resultatet av de bildene som hun tok, og sammenligne de med bildene som jeg tok med mitt olympus for å si det sånn. Det er jo ikke sånn at bare fordi jeg eier en hammer så kan jeg kalle meg en snekker med stolthet. Jeg synes mine ble fine, men de som var kjøpt og betalt for var noe man kunne se at var betalt for. Det har vel noen med at bilder nå til dags trenger å bli etterbehandlet riktig for å få fram kvaliteten i de.
Gjest kiara_pusen Skrevet 6. januar 2013 #19 Skrevet 6. januar 2013 En venninne av meg brukte en fotograf som var profesjonell, men som ikke har tatt bilder i så mange brullyp før. Fotografen driver visstnok mye med både mote og kunst før og har tatt bilde av masse modeller. De var litt skeptiske til hvordan selve heldagsfotografering og den dokumentariske biten skulle bli. Men de ble enda flottere enn man i det hele tatt kunne forventet. Du kan se at fotografen visste akkurat hvordan bruden og gjestene skulle se best ut, og bruden er vel ikke akkurat den som er lettest å ta gode bilder av ifølge henne selv. Stemningsbildene var helt forrykende. Skogen gjorde såklart noe av arbeidet, men det var virkelig vakkert. Fotografen fortalte at de fikk en god pris fordi hun trenger å fylle opp portfolioen. Så det kan lønne seg å høre litt rundt med fotografer som har pene bilder, men som ikke nødvendigvis har portfolioen fyllt opp med bare brullyp har jeg derfor erfart. Vennina min printet ut bilder fra dagen for å ha de til pynt i stua og der henger de fortsatt. Fotografen reiste t.o.m med tog i flere timer for å komme til brullypet. Om jeg bare hadde skulle giftet meg nå iløpet av halvåret så vet jeg hvem jeg hadde brukt, for når den portfolioen blir fyllt opp blir vel det også en slik som vil ta minst 30 000 for en heldags foto. Slik som andre såkallte "profesjonelle " gjør. Og det er det faktisk verdt. Det er veldig rart hvordan man ikke setter pris på håndverket nå for tiden slik man gjorde før. Det har sikkert noe å gjøre med at kameraer er blitt så rimelige at alle tror de kan ta sånn passe gode bilder. Men det var noe annet å se resultatet av de bildene som hun tok, og sammenligne de med bildene som jeg tok med mitt olympus for å si det sånn. Det er jo ikke sånn at bare fordi jeg eier en hammer så kan jeg kalle meg en snekker med stolthet. Jeg synes mine ble fine, men de som var kjøpt og betalt for var noe man kunne se at var betalt for. Det har vel noen med at bilder nå til dags trenger å bli etterbehandlet riktig for å få fram kvaliteten i de. Denne fotografen vil jeg ha! Hvor finner jeg vedkommende???
Suzi Skrevet 6. januar 2013 #20 Skrevet 6. januar 2013 Det lurer jeg også på SoonToBe. Dere andre som er fornøyd med fotografene deres, kunne dere fortelle navnet på dem? :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå