Frk.Tyttebær Skrevet 2. januar 2013 #1 Skrevet 2. januar 2013 Jeg er ferdig utdannet fra VGS tok ett yrkesrettet fag men trivdes ikke med dette, jobbet 2 år i yrket før jeg byttet til klessbutikk, jeg trives i grunnen i det, men jeg jobber nå langt vekke fra der jeg bor, og det finnes ikke mange muligheter til å få jobb i butikk på tettstedet jeg bor. Derfor ønsker jeg å bytte jobb, men kal man det må man jo ha studiekompetane for å studere noe annet. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal gå fram med dette. Finnes det kurs eller noe jeg kan ta ett sted? For å kunne finne noe annet å gjøre? Få kompetanse uten å måtte gå på skole for å ta studiekompetanse? Håper noen gir meg en hjelpende hånd
Løvetanten Skrevet 2. januar 2013 #2 Skrevet 2. januar 2013 Har du væt i kontakt med karrieresenteret til NAV? De er visst veldig flinke og vet hva arbeidsmarkedet trenger og etterspør. http://www.nav.no/systemsider/S%C3%B8k?offset=0&queryparameter=karrieresenter
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #3 Skrevet 2. januar 2013 Det finnes flere måter å få studiekompetanse på. Du kan enten ta påbygg eller du kan få generell studikompetanse via 23/5 regelen (du må være over 23 år og ha 5 års arbeidserfaring og/eller skole) Du kan gjøre dette som privatist og lese for deg selv eller få undervisning på privatskole. Det finnes også noen private gymnas der du kan gå som "vanlig" elev (du slipper alle privatisteksamenene, istedet får du standpunkt og må opp i trekkfag). Det er også flere privatskoler som tilbyr nettundervisning. Kjøper du deg undervisning vil du kunne få støtte fra lånekassen (så sant skolen er godkjent av lånekassen). Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet en studierådgiver hos en av privatskolene og forhørt meg Ellers er jeg sikker på at du finner masse svar på google :-) Anonym poster: 750f8aefc0259cfd92192cfcf90ca3e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå