Gå til innhold

Nytt kosthold - Trenger en hjelpende hånd?! :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fram til nå hatt ett veldig dårlig kosthold, både det jeg spiser og hvor ofte og hvor store megder jeg spiser. Målet er vektnedgang, 15-30 kg på ett år.

Jeg pleier som regel ikke å spise frokost, som regel ikke lunsj. Men middag og kvelds spiser jeg, og da gjerne i store porsjoner, dette er noe som MÅ slutte, jeg MÅ få ett normalt kosthold, med minst 4 måltider hver dag.

Siden jeg er ekstremt dårlig til å spise forkost, tenker jeg kanskje at jeg kan starte med en proteinshake? Bare for å få noe i kroppen før jeg drar hjemmende fra og før jeg kommer på jobb. Tenkte å skrive opp ett kostholdsplan for en dag jeg jobber og en for dager jeg ikke jobber, så kanskje noen kan hjelpe meg å komme med noen tips eller forandringer? :)

KOSTHOLDSPLAN FOR EN DAG JEG JOBBER:

FROKOST: 07:30 Protein Shake

MELLOMMÅLTID: 09.00 Skyr yougurt m/musli (evt uten)

LUNSJ: 11:30 2 knekkebrød m/leverpostei/majones/agurk

MELLOMMÅLTID: 14:00 2 frukter (mandariner)

MELLOMMÅLTID: 16:30 1 knekkebrød m/leverpostei

MIDDAG: 19:30 Kylling/svinebiff/etc m/ris/pasta/poteter

KVELDS: 21:00 en skive m/magert pålegg og en frukt

Jeg sliter vel helst med de dagene jeg ikke jobber, for da er jeg mye senere oppe, så trenger litt hjelp til enkle ting jeg kan lage til frokost, lunsj og mellommat hjemme.

Og enkle snacks å ta med på jobb, etter som jeg kjedespiser en del på jobb.

Hadde satt veldig pris på om noen gadd å hjelpe meg litt :) Trenger virkelig forbedringer i forhold til kostholdet mitt... :)

Anonym poster: 6877d9d10867608f78886133658d5dbe

Anonym poster: 11587b054b1023cb4fe72f00ca4c9f67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er egentlig ingen grunn til å unngå store måltider. Det spiller ingen rolle hvilken størrelse eller frekvens du spiser måltidene dine på. Så lenge total energi over tid ikke overskrider totalt forbruk over tid.

Det er generelt et lettere grep å spise når en er sulten fremfor å spise til faste tider. Noen matvarer trigger imidlertid mer sult (hos enkelte). Dette gjelder spesielt matvarer med et høyt innhold av karbohydrater.

Sjekk ut siden http://www.friskogfunksjonell.no der finner du mange tips

• Liker 1
Skrevet

I det siste har jeg skippet frokost fordi jeg er jo egentlig ikke sulten om morgen. Hvorfor spise før man er sulten? Jeg spiser en ganske stor lunsj på 500-1000 kcal (rester fra gårsdagens middag) og så holder det meg mett til kvelden når jeg spiser stor middag på 1000-2000 kcal sånn i 7-8-tiden når jeg blir sulten igjen. Som Supraspinatus sier, måltidsfrekvensen har ikke så mye å si. Hvis du liker å spise hele tiden, så er det jo forsåvidt ikke noe galt i det, men det må jo være forferdelig stress å måtte spise så ofte?

Er LCHF noe du er villig til å prøve? Det var det som fikk has på fysingen og kjedespisingen min i alle fall. Så lenge jeg får spist meg skikkelig mett og ikke har svingende blodsukker, så har jeg ikke behov for å stappe ett-eller-annet-samme-hva i kjeften hele tiden. Jeg spiser meg mett på god mat OG går ned i vekt. Win-win! Kollegaene mine er kjempemisunnelige på lunsjen min. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...