Gå til innhold

Leggetid på nyttårsaften

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får barna deres være våkne for å se på rakettene på nyttårsaften? Hvor gamle var de da de fikk begynne med det?

Jeg pleide å være våken for å se på rakettene da jeg var liten. Det er noe jeg alltid har gjort. Kan aldri huske å ha måtte sove gjennom det (bare da jeg var baby). Noen ganger ble jeg vekket for å stå opp for å se på rakettene gjennom vinduet eller ute i hagen, og så gikk jeg og la meg igjen.

På nyttåraften feiret vi rolig hos noen venner, og jeg ble veldig overrasket over at 5-åringen i huset la seg lenge før midnatt, uten å stå opp igjen til rakettene og uten å mase! :sjokkert: Kanskje h*n ikke visste det var nyttårsaften engang. Er det det som er normalt nå til dags?

Jeg har alltid tenkt at rakettene på nyttårsaften er myntet på barn, i likhet med at julen er for barn. Er det bare jeg som er rar?

Anonym poster: d1b32a16f95682ad1482102c36a161bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min femåring har vært oppe de siste tre årene.

De to siste har han vært våken hele kvelden, mens da han var tre ble han vekt og jeg og han sto i vinduet og så på :)

AnonymBruker
Skrevet

Våre barn på 11 og 12 var oppe hele kvelden, mens de på 5 og 8 måtte legge seg og ble vekket til fyrverkeriet.

Anonym poster: 92cdcf5810eb5e0a7671d0c974d31200

AnonymBruker
Skrevet

Våre barn på 11 og 12 var oppe hele kvelden, mens de på 5 og 8 måtte legge seg og ble vekket til fyrverkeriet.

Forresten, vi har gjort det sånn bestandig... at de små sover og må vekkes, men det er klart de skal få se på fyrverkeri. Tenker litt som deg TS, at det er moro for barna! Ettåringer og toåringer har jeg ikke vekket da.

Anonym poster: 92cdcf5810eb5e0a7671d0c974d31200

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde vekket ungene som sover, bare for å se rakettene!!!

Hva er poenget med det???

Mine legger seg til ca normale tid, kl 20!

Jeg hadde vel trodd at 4 åringen skulle våkne av bråket i år, og var forberedt på å ta henne opp så hun kunne få se.

Men det gjorde hun heldigvis ikke. Så begge barna fikk en god natt søvn.

Sitte oppe å vente på rakettene, får man vente med i hvertfall til de har noen anelse om hva de venter på/ ønsker det veldig selv.

Anonym poster: 03e5db25d8862b4edc8885acd9b8f0b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår 4 åring sov. Det går ikke å vekke han for så å få han til å legge seg igjen. Da har han jo allerede våknet etter mange timers søvn. De eldre var oppe, men de klarer å holde seg våkne hele kvelden. Synes ikke om å vekke noen bare for å se rakettene, og unger er så ulike i soverutiner. Kanskje ungene til de dere var hos trenger søvnene sin? Jeg er ganske sikker på at en 8 åring har hørt om nyttårsaften.

Anonym poster: 3f1b3706150b334b7a97e0178b5918a7

• Liker 1
Skrevet

Min 5åring sov et par timer på dagen og fikk være oppe helt til 12 for å få med fyrverkeriet! 8åringen holdt seg våken hele kvelden, begge sovnet kjapt når morroa var over og sov til halv 10 dagen etterpå :)

De har begge fri i dag og. Planleggingsdag på skolen så holder begge hjemme, i dag sov de til 9. (måtte vekke de..) Så blir nok en overgang i morgen..

• Liker 2
Skrevet

Barnet på 11 fikk sefølgelig være våken. Minste på 5 sov gjennom fyrverkeriet, la seg 22.00. Nå er det ingen av mine barn som liker fyrverkeri, de er heller litt redd for det. Så derfor så jeg virkelig ikke noe poeng i å vekke minste for at barnet skulle få med seg noe det er redd for. Og barnet sov godt gjennom alt.

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn fikk velge selv, og da valgte 5- og 9-åringen å legge seg i nitiden etter å ha sett kommunens fellesfyrverkeri, mens tolvåringen var oppe til ett.

Anonym poster: d07a19ef82bb9191b191511cf058fcff

Skrevet

Nå har ikke jeg så store barn at dette er noe jeg har tenkt på, men holdningen min til ettåringen de neste 2-3 årene er vel at hun legger seg til vanlig tid, og hvis hun våkner, så blir hun med og ser på rakettene (sånn som denne nyttårsaften).

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det kommer litt ann på barnet: noen klarer fint å holde seg våkne og være fleksible i forhold til leggetid, andre er helt avhengige av å legge seg innen en fast tid...

Vi kan "stille klokka" etter sønnen vår; så fort klokka bikker 20 er han høyt og lavt, og hvis noe ikke går hans vei raser verden sammen. Han blir vanskelig å legge, kranglete og gråter av ingenting. Han sliter også med "hang-over" flere dager etterpå. Søskenbarnet hans som er like gammelt klarer helt fint å holde seg våken langt over fast leggetid uten å reagere på det.

Klart jeg gjerne skulle gitt sønnen min samme gledelige opplevelse av å se fyrverkeri som søskenbarnet fikk nyttårsaften, men jeg tror faktisk ikke det ville blitt en god opplevelse for han...

Skrevet

Mine har alltid sett rakettene. De er tross alt familien min og de jeg feirer nyttår med, så hvorfor skulle de utelukkes av feiringen?

Dette er første året Mini, straks 8, ikke har sovet først. Dog lå hun i fanget mitt og slappet av en times tid rundt 23.

Gjest pysepusen
Skrevet

Her fikk han være oppe litt lenger, men da han var trøtt ble han lagt. Han storkoste seg med å sitte med nesa i vinduet og se på rakettene. Når han blir større får han velge selv om han vil bli vekket ved midnatt om han ikke klarer å være våken helt til da.

Skrevet

Mine på 3 og 7 fikk være oppe litt lenger. Naboer fyrte jo opp tidlig på kvelden likevel så de fikk sett noe.

Minste sov når klokka var ca kvart på 9, og eldste hadde sovnet ca kvart over.

Og nei, jeg vekket dem ikke rundt midnatt!

Hva er så spesielt med det at barna må vekkes og kanskje få ødelagt søvnkvaliteten? Mine barn har i hvert fall en veldig dårlig dag hvis søvnen blir avbrutt eller hvis de får for lite søvn. De sover ikke til klokka 10 uansett når de måtte legge seg for å si det sånn...

Skrevet

Vår toåring ble redd siden naboen begynte å fyre opp noe drit som var omtrent bare lyd fra rundt kl 18. Så hun ble kjempevanskelig å legge, siden det smalt jevnt og trutt etter det. Sovnet ikke før det ble stille i ca 02-tiden. Hum tok det med godt humør heldigvis, fikk være sammen med oss og fikk se litt raketter også :) skrekkblandet fryd.

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg avtalte med toåringen at han skulle få være våken så lenge han var i godt humør, han skjønner jo ikke hva han venter på, men han skjønner at det er noe spesielt når vi kler på oss penklær alle sammen og dagen er litt "annerledes". Vi var sammen med kjæresten min og datteren hans på seks, og begge ungene holdt ut til over midnatt. Toåringen synes det var kjempespennende og fint med fyrverkeri, og var spesielt stolt da han fikk stjerneskudd.

Men han tåler det fint da, han sov til 8 dagen etter og fikk seg en tre timer lur midt på dagen. Var ganske trøtt og sengeklar da det var på tide å legge seg igjen 1. nyttårsdag, men han var i godt humør og da er det greit, tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Min femåring ble vekket for første gang kl 12 for å se på fyrverkeri. Det gikk helt fint å legge han igjen etterpå også.

Hadde vi hatt huset fullt av folk så kunne han godt å vært opp til 12, for da hadde han nok klart det. Men kvelden blir veldig lang når det bare er oss, så han la seg kl 20.

Anonym poster: 883c899363b40e06a95db47e715d0932

Skrevet

Min 2 åring så på fyrverkeri for første gang i år :)

Vi gikk ut i 7 tida og fyrte opp noen raketter. Datra synes det var arti og sa "se!" osv. Men, hun hadde mer sansen for de små som hyler på bakken og står på bakken og lager stjerner. Mens de litt større ble hun redd for og sa "skummelt", og skvatt, så de lille fyrverkeriet er nok spenning akkurat nå.

Neste år blir jeg bare å fyre noen lette greier som datra kan se.

Datra sov noen timer og stod opp kl 24 for å se resten av fyrverkeriet og det synes hun var veldig arti. Hun sa "se mamma!" osv. Men er glad jeg ikke gikk ut med hun da for det tror jeg kan bli skummelt når de er så små.

Skrevet

Min 2 åring så på fyrverkeri for første gang i år :)

Vi gikk ut i 7 tida og fyrte opp noen raketter. Datra synes det var arti og sa "se!" osv. Men, hun hadde mer sansen for de små som hyler på bakken og står på bakken og lager stjerner. Mens de litt større ble hun redd for og sa "skummelt", og skvatt, så de lille fyrverkeriet er nok spenning akkurat nå.

Neste år blir jeg bare å fyre noen lette greier som datra kan se.

Datra sov noen timer og stod opp kl 24 for å se resten av fyrverkeriet og det synes hun var veldig arti. Hun sa "se mamma!" osv. Men er glad jeg ikke gikk ut med hun da for det tror jeg kan bli skummelt når de er så små.

hun stod i vinduet kl 24
Skrevet

5 åringen min var oppe til etter 12 uten å sove på tidligere. Vi hadde samme ordning som i fjor at han legger seg hvis han er trøtt og da vekker vi han når vi skal ut å se på fyrverkeri. Det er litt jobb å snu døgnet, men dette er en gang i året og det går fint.

Han er flink til å gi beskjed når han er trøtt og vil sove ellers også, så da syntes jeg at en gang i året får han være med å bestemme når han skal legge seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...