Gå til innhold

Hva feiler det laptopen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det finnes noen kloke kg-brukere som kan hjelpe meg med litt pc-informasjon.

Jeg har en "gammel" bærbar Toshiba (Satellite 1670 CDS) som har begynt å oppføre seg relativt kranglete i det siste. Den blir tregere og tregere for til slutt å bare nekte å reagere. Men den er ikke konsekvent i når den velger å streike...

Jeg TROR vel kanskje at problemet har med prosessoren å gjøre, men jeg vet ikke nok om hvordan en pc egentlig fungerer til å skjønne helt om det er noe å gjøre med problemet eller ikke.

Jeg har AVG antivirus som oppdateres ofte, Ad-aware som oppdateres og kjøres ofte, jeg rydder på disken og kaster alt jeg ikke trenger (ikke ting jeg trenger da, det har jeg gjort en gang for mye...). Jeg defragmenterer ofte.

Siden ingen ting av dette tilsynelatende hjalp så veldig tok jeg like godt og slettet hele harddisken og installerte det hele på nytt. Jeg unngikk da alt som kan skape rusk i systemet (MSN, Winamp, Kazaa o.l.).

Tror dere det hjalp da? Neeeida, like lite ledig minne (sjekker med maxmem, og ligger på en god periode på 40% og ellers på alt derfra og til 10%).

Så sjekket jeg på "systemovervåkning" (som jeg akkurat fant *host, host* ingen dataguru jeg...)og fant ut at når maskinen skaper seg, så stiger prosessorbruken til 80-100% og går ikke ned igjen uansett hva jeg lukker av programmer eller frigjør av minne.

Prosessoren er (sørgelig nok) en Intel Celeron-prosessor på 550 MHz, og jeg har et minne på 160 MB. Ja, og så har jeg sånn ca 70% ledige systemressurser.

Er det noe som helst jeg kan gjøre for å få en pc som er i litt bedre form? Den har jo alltid vært slik som dette, og ikke laget noe særlig krøll før. :klø:

Eneste forskjellen er at jeg har oppgradert fra ikke`no minne i det hele tatt (32 MB) til 160 som jeg har nå. Dessuten brukes maskinen mye mer på netttet nå enn tidligere fordi vi har fått kabelmodem. Ja, og så går den konstant på strøm og ikke påbatteri fordi det døde etter ett år...Det er kanskje et problem?

Noen mennesker med teknisk innsikt som kan gi råd til en blakk og fustrert pc-eier som er avhengig av at den lille boksen fungerer et år til? Blir så :( når pc-en er syk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer du deg inn i BIOS, for å se på hva den rapporterer? Få tak i opplysninger om hva slags minnetype du har osv, og sjekk at innnstillingene i BIOS er riktige.

Skulle de være riktige, så vil jeg foreslå å boote en CD med Knoppix og se om problemet utarter seg likedan. Det er også ofte enklere å finne hva som feiler maskinen din med Linux. Kommandoen "dmesg" og katalogen" /var/log", er nyttig i dette tilfellet.

Skrevet

Hva slags OS har du forresten?

Gjest Anonymous
Skrevet

Du har ikke noe diagnoseprogram som fulgte med pcen som du kan kjøre da?

Det virker som du egentlig har gjort alt du kan makte å gjøre for å få den i orden igjen.....Tror det må være en hardware-feil. Du sa det var en gammel pc, så det regner jeg med at du ikke har noe igjen på garantien. Er kinkig situasjon det her. :klø:. Uansett en diagnosetest kan hjelpe deg med å finne hva som er galt ihvertfall.

Og du postmannen....Det er ikke en trylleformel som heter "linux" så ordner alt seg. Greit nok at du trives med det, koselig for deg. Men hvis en person bruker Windows så prøv og løs problemet med utg. punkt i det da.. :sjarmor:

Skrevet

Sorry, det er jo vesentlig å si at jeg har Windows 98 se.

Diagnose? Hvor finner jeg det tror du?

Linux høres jo bra ut det, men siden jeg ikke har verken tid eller ressurser til omskolering akkurat nå, så er ikke det aktuelt.

(Litt på siden: Hvis man bruker Linux, krever ikke det at men er hakket mer oppegående når det gjelder pc-bruk? Jeg er bare en vanlig, ikke altfor opplyst person som trenger en pc som kan brukes til alle mulige slags vanlige ting uten trøbbel. Jeg har også lyst til å kunne bruke akkurat de programmene jeg ønsker, ofte mainstreem ting. Jeg har ingen anelse hvordan jeg skulle løst problemer som oppsto fordi jeg ikke bruker samme os som resten av verden. Jeg kjøper absolutt tanken om at Microsoft er fæle og slemme (ikke tull, jeg er bevisst nok til å ikke synes noe særlig om metodene deres), men windows er jo det jeg faktisk KAN. Vil det ikke bli veldig upraktisk å begynne helt på bunn igjen på et vis? Tar gjerne i mot argumenter, men helst ikke de idealistisk motiverte. Er det PRAKTISK? For meg?)

Skrevet

Og du postmannen....Det er ikke en trylleformel som heter "linux" så ordner alt seg.

Ahh..... :roll: *sukk*

Det er snakk om å kjøre Linux fra en CD her - ikke innstallere noen ting! Grunnen til at jeg foreslo å boote med en Knoppix-CD, er fordi Linux er mye mer "pratsom" og rapporterer som regel feil med hardware, en del bedre enn Windows.

Tydeligvis går det ikke an å nevne ordet "Linux" her på KG, uten at enkelte flyr i taket. Akkurat som om en CD med Linux skulle være Jævelen sjøl...... Veldig farligt og ondskapsfullt liksom.... :(

Skrevet
Akkurat som om en CD med Linux skulle være Jævelen sjøl...... Veldig farligt og ondskapsfullt liksom....

:hoho: Er det ikke Microsoft som er Jævelen sjøl da? :klø:

Gjest Anonymous
Skrevet

Har fått med en cd på alle dell pc-ene jeg har kjøpt hvor det står noe sånt som "diagnsosticd & tools". Mulig du kan kjøre det ved oppstart dersom du ikke har formatert harddisken din noen gang. Da ser du det evt helt på begynnelsen når du kjører maskinen.

Jeg fant også noe på www.download.com, men fikk ikke limt inn den forbanna linken her i ruta her av en eller annen grunn. Jeg gikk ihvertfall inn til download.com og søkte på "hardware diagnostic". Da fant jeg noen programmer som sjekka hardwaren din.

Postmann: Sa ikke at linux var jævelen selv, har faktisk linux på en maskin hos meg, men du skal ha det til at det løser all verdens problemer med PC. Tror faktisk det er enklere for henne å laste ned et diagnose-program enn Knoppix eller SUSE som tar 650 MB, brenne det på cd og så kjøre de føkkings linux-distrorene.

Gjest Anonymous
Skrevet

For å ta de spørsmålene på siden.:) Linux begynner å bli mye mer brukevennlig, men det er noen ting du bør sette deg inn og ta deg tid til for å finne ut dersom du aldri har brukt linux. Grafiske brukergrensesnittet er ganske likt, ikke mye forskjell fra Windows med tanke på bruk av programmet. Når det gjelder installasjon av programmer er det litt verre for en som er vant til linux. Det finnes RPM-pakker som likner veldig på måten man innstallerer på i windows, men det tar tid før man lager RPM-pakker hvis de i det hele tatt blir lagd.

Man sier at det er sikrere og mere stabilt linux-fantastene. ja/nei vil jeg si. Måten det er bygd opp på gjør det litt sikrere, men man må ha litt peil skal man få linux så utrolig sikkert. Virus og spy-ware finns foreløpig så godt som ingen ting av. Mange vil si meg i mot, og det er vel litt riktig at det også her er måten det er bygd opp på, men hovedårsaken til at det ikke finns virus til Linux er pga av den lille brukermassen vil jeg påstå. Jeg vil som sagt ikke anbefalle linux for å løse det her i ditt tilfelle, mye enklere å laste ned og installere andre ting ;)

Skrevet

Postmann: Sa ikke at linux var jævelen selv, har faktisk linux på en maskin hos meg, men du skal ha det til at det løser all verdens problemer med PC.

Tull, det har jeg aldri påstått. Men faktisk, så _kan_ Linux ofte være reddningen for vrange peser, fordi Linux kjører sin egen BIOS, og den er ofte mer tilgivelig enn maskinens innebyggde.

Tror faktisk det er enklere for henne å laste ned et diagnose-program enn Knoppix eller SUSE som tar 650 MB, brenne det på cd og så kjøre de føkkings linux-distrorene.

Du har vel kanskje rett i det.Jjeg tenkte som så at HVIS hun hadde en Knoppix-CD tilgjengelig (mange har faktisk det, men de glemmer den ofte bort og/eller vet ikke hvor nyttig den kan være iblandt), så ga det jo en fin anledning til å bli litt mer kjent med Linux også.

Linux er her, for å bli, uansett hvor dårlig enkelte måtte like det. Like greit å gjøre seg litt kjent med det samme, for MANGE kommer til å dumpe borti Linux, enten på jobb eller privat, uansett.

Elle Melle får gjøre hva hun vil! Jeg gidder ikke krangle mer med deg, om disse "føkkings linux-distrorene" dine.

Elle Melle bør også være klar over at det ofte følger med litt andre "snexy" saker (spyware og annen dritt) om hun velger ShareWare (eller noe i den duren) programmer. Men det er hun sikkert.

Gjest Anonymous
Skrevet

Krangla? Diskutere heter det :D

Skrevet

Her kommer hjelp:

Kjør denne : http://www.pcpitstop.com/ Husk å slå av NORTON og event. Pop-upkiller. Husk å slå NORTON på igjen efter testen.

De kommer ikke til å spamme deg. Tilbakemelding?

Skrevet

Pitstop fant ikke noe feil på noe hard-ware i alle fall. Jeg fikk beskjed om å justere noen internett-innstillinger (sikkerhet) og hvor mye MB som skulle lagres i midlertidige internettfiler. Ellers var pcen stort sett ok (men den er akkurat skrudd på og er kald og fin, så vi får se hva som skjer hvis den må jobbe litt hardere utover dagen...).

Skrevet

Jeg har en pensionert Toshiba Satelitte 5???. Etter at jeg fikk satt i større minne, ble den ikke seg selv. Jeg betalte 2400 kroner for minne med montering, men noe er galt. Det er mulig at den trekker med seg en mengde programmer ved oppstart. Jeg skal lete etter et program til deg som sjekker oppstarten. Stay tuned.

Fant det: http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml

Det skal legge seg med ikon på Kontrollpanel. Det vil vise hvilke prog. som starter. Sjekk med Utforsker hva de forskjellige programmene betyr, hvis du er usikker. På min maskin startet både Qicktime og Real player og en drøss ander programmer ved oppstart.

Tilbakemelding ?

Skrevet

Jeg trenger vel ikke et eget program for å sjekke hva som kjører ved oppstart?

(Det er jo bare å gå på start-kjør-og skrive msconfig og velge oppstart?) Eller er dette bedre på noen måter?

Hva som starter ved oppstart har jeg sjekket og ordnet for lenge siden, og etter at jeg formaterte disken, så ble jo den menyen pen og slank igjen. Jeg passer alltid på å kjøre minimum av programmer ved oppstart, og velger som regel at nyinstallerte saker ikke skal kjøres uten å få beskjed om det.

Jeg har også sjekket hvilke prosesser som er i gang mens maskinen jobber, og kvittet meg med de som er unødvendige (sjekker på http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pa...es/tasklist.htm).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...