Gå til innhold

Kjøpe laptop eller spare pengene?

KaDust

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg trenger litt andre meninger her. Eller, trenger det ikke men vil gjerne ha det!

Sitter litt å lurer på om jeg skal spandere på meg en ny laptop når stipendet kommer i Januar. Jeg er jo IT-student så må jobbe på pc hele tiden og jeg blir relativt fort distrahert på denne pc'en siden det er spill-pc (så du kan jo tenke deg alt jeg har på pc'en som er langt mer interessant enn skolearbeid! haha). Jeg kan jo selvsagt avinstallere alle spill og rydde pc'en for alt som jeg synes er morsomt, men det vil jeg ikke. Hva skal jeg da finne på som avkobling? Så derfor tenkte jeg at en ny laptop kanskje kunne være noe. Å ha en pc som kun brukes til skolearbeid og jobb må jo gjøre det litt enklere å jobbe? Eller hva mener dere?

Samtidig har jeg lyst til å gjøre det jeg alltid gjør - sette pengene på sparekonto. Har måttet ta litt fra sparekontoen gjennom året for å få betalt uforutsette utgifter osv. så jeg synes det er litt "sårt" at jeg ikke får fylt opp med de pengene igjen med en gang.

Så. Hadde du invistert i en ny laptop? Jeg vil ikke gå over 5000kr i kjøpet, så jeg vil få satt over ca 5-6000kr på sparekonto uansett. Men 10-11000 til sparekonto, eller en arbeidslaptop og 5-6000 til sparekonto?

Åh, skikkelig teit dilemma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken type IT-student er du og hvordan er PCen relevant i skolesammenheng? Hvis du ikke har hatt bærbar frem til nå, hvordan har du i så fall klart deg så langt?

Edit: Ser ut som om jeg misforstod litt av hovedinnlegget. Syntes det var delvis rotete skrevet, men kommer med egne tanker uansett.

Jeg er selv IT-student på høyskolen i Bergen og kjøpte laptop i fjor sommer da jeg begynte på første semester. Punga selv ut 7k for den for å kunne bruke den til å kjøre enkle spill på. Jeg merker at det er utrolig lett å bli distrahert bort fra dørgende kjedelige timer og la seg friste av Minecraft eller noe lignende, også i timen. Så om du har like lite viljestyrke som meg vil jeg bare advare deg mot akkurat det der. :P

Men ellers ville jeg aldri brukt penger på en "jobb-laptop" som man kaller det for. Hvorfor bruke såpass mye penger på noe du bare kan bruke "halvveis" når du kan legge til en ekstra tusenlapp og få noe komplett? PCen du kjøper kommer jo mest sannsynlig til å bli brukt i andre sammenhenger enn bare til skolearbeid, så det er jo like greit at den kan fylle alle kravene dine? Jeg ville bare tatt meg selv i nakken og bare ikke latt meg friste, selv med spill installert.

Jeg som IT-student og gamer ville i alle fall aldri brukt penger på kun en "jobb-laptop".

Endret av Klatt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjonssystemer studerer jeg og vi bruker PC'en i alle fag dette semesteret.

Gaming-pc'en min er en laptop :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjonssystemer studerer jeg og vi bruker PC'en i alle fag dette semesteret.

Gaming-pc'en min er en laptop :)

Hvorfor skal du da kjøpe enda en laptop? Bare for å slippe å bli fristet av å åpne et spill i ny og ne?

Da syntes jeg heller du skal ta et oppgjør med deg selv og så slenge 10-11k inn på sparekonto.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens. Jeg trenger litt andre meninger her. Eller, trenger det ikke men vil gjerne ha det!

Sitter litt å lurer på om jeg skal spandere på meg en ny laptop når stipendet kommer i Januar. Jeg er jo IT-student så må jobbe på pc hele tiden og jeg blir relativt fort distrahert på denne pc'en siden det er spill-pc (så du kan jo tenke deg alt jeg har på pc'en som er langt mer interessant enn skolearbeid! haha). Jeg kan jo selvsagt avinstallere alle spill og rydde pc'en for alt som jeg synes er morsomt, men det vil jeg ikke. Hva skal jeg da finne på som avkobling? Så derfor tenkte jeg at en ny laptop kanskje kunne være noe. Å ha en pc som kun brukes til skolearbeid og jobb må jo gjøre det litt enklere å jobbe? Eller hva mener dere?

Samtidig har jeg lyst til å gjøre det jeg alltid gjør - sette pengene på sparekonto. Har måttet ta litt fra sparekontoen gjennom året for å få betalt uforutsette utgifter osv. så jeg synes det er litt "sårt" at jeg ikke får fylt opp med de pengene igjen med en gang.

Så. Hadde du invistert i en ny laptop? Jeg vil ikke gå over 5000kr i kjøpet, så jeg vil få satt over ca 5-6000kr på sparekonto uansett. Men 10-11000 til sparekonto, eller en arbeidslaptop og 5-6000 til sparekonto?

Åh, skikkelig teit dilemma!

Hva med å lage en "studie-brukerkonto" på pcen.

Her rydder du opp og fjerner alt av linker og ikoner til lek og moro.

Så gir du deg selv kun tillatelse etter streng vurdering, for å logge inn på lekebrukeren.

Å ha en ekstra laptop er jo bare styr og fordyrende element. Det går jo en del tid til å holde vedlike, oppdater og ikke minst om noe ryker. Og selv med en ekstra pc så hindrer jo ikke det deg fra å bruke den gamle....eller tenker du på at du reiser ut med den nye?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bare for å bli fristet av spill. Det er andre elementer med i bildet, som at pc'en her er gammel og starter å bli treg på nettet. Skoletingene tar en del plass og jeg må skaffe enda en harddisk om jeg ikke kjøper ny pc. Tenkte at jeg da kunne fått ryddet ordentlig på denne pc'en dersom jeg skaffer en ny laptop.

Noe annet er at denne her er ganske stor og tung og har lite batteritid. Det egner seg ikke sånn supert i forelesningene at laptopen ikke har noe særlig batteritid og når det er fullt hus blir det veldig trangt.

Tanken var at jeg reiser ut ja med den nye, at jeg sitter på skolen med den og jobber der for da er det en mindre ting som kan virke distraherende.

Jeg skulle gjerne ønske at jeg kunne kontrollere distraheringen selv, men jeg har ADD så det er ikke så jævla lett som å bare ta et tak i meg selv..

Men igjen så hadde det jo vært deilig å få spart pengene også. Jeg har ikke brukt fullt så mye som 11000 på uforutsette utgifter og jeg har faste trekk i måneden som setter penger på konto, det er vel gått vekk 4-5000kr dette året totalt når man ser på hva jeg har satt inn igjen.

Jeg må lage en for/imot - liste tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal du da kjøpe enda en laptop? Bare for å slippe å bli fristet av å åpne et spill i ny og ne?

Da syntes jeg heller du skal ta et oppgjør med deg selv og så slenge 10-11k inn på sparekonto.

TS kan bytte skjermkort kanskje? Vet ikke om det går an på laptoper, men det er jo et heftig skjermkort som gjør det mulig å spille bra spill på en pc. Bytter man det ut med et rimelig "kontorkort" blir det ikke så moro lengre.

Anonym poster: be9d46710a3d6e6b2bfbf592f3b48634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS kan bytte skjermkort kanskje? Vet ikke om det går an på laptoper, men det er jo et heftig skjermkort som gjør det mulig å spille bra spill på en pc. Bytter man det ut med et rimelig "kontorkort" blir det ikke så moro lengre.

Anonym poster: be9d46710a3d6e6b2bfbf592f3b48634

Da kan jeg gjøre samme nytten ved å slette alle spillene mine. Men som sagt, da mister jeg 90% av avkoblingen min og det vil jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor skjerm kan du klare deg med? Stor skjerm bruker som regel mer strøm. Om du vil ha en grei batteritid må du nok gå litt ned i størrelse. Om du går for ny pc da.

Egentlig er det jo mest fornuftig å gå for en ekstern harddisk, men det er selvsagt ikke like moro. :Hehe:

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ned i størrelse, da finner jeg kanskje en veske som passer også :)

Må tenke på det, psykologen min mente det kunne hjelpe meg få mer struktur hvis jeg skaffer en laptop til og at det kunne hjulpet ift skolen, men jeg er enda usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En maskin som er lagd til arbeid, er ikke like dyre og kraftige som maskiner man kan spille på.

Sjekk om du finner en rimelig Acer aspire timeline, eller noe sånt noe. De er lagd for skole og jobb, og har gode batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En maskin som er lagd til arbeid, er ikke like dyre og kraftige som maskiner man kan spille på.

Sjekk om du finner en rimelig Acer aspire timeline, eller noe sånt noe. De er lagd for skole og jobb, og har gode batterier.

:Nikke:

Har en slik dåsa selv, kjekk liten 13 tommers sak!

Edit:Ser dersverre ikke ut til at noen har timelinex serien på lager lengre, men HP Probook kan vel være ganske ok alternativer? Vet ikke helt med batteritiden, da.

Uansett, det er nok best å gå "all-intel" (cpu og skjermkort) for å få mest ut av batteriene, og unngå flash mest mulig!

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:Nikke:

Har en slik dåsa selv, kjekk liten 13 tommers sak!

De er veldig fine! Acer har mange andre kule alternativer også, men utifra det jeg forstår, er timeline best på batteri.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pc skal jeg nok klare å finne selv, er tross alt it-student :P må jo bare finne ut om jeg skal kjøpe eller ei først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pc skal jeg nok klare å finne selv, er tross alt it-student :P

Det burde du, ja! :Hehe:

må jo bare finne ut om jeg skal kjøpe eller ei først.

Jeg tipper:

1.Lytter du til hjernen blir det nok en ekstern harddisk.

2.Lytter du til hjertet blir det ny pese!

Selv lytter jeg vel altfor lite til hjernen, og har skapene fulle av dataskrot. :sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nå høres jeg ut som den stalkeren, men.....

Husker at du, tror det var du, som laget en tråd for et par år siden om at du hadde fått en del uventede penger, arv, eller noe slikt noe? Og du lurte på om du skulle unne deg noe dyrt, var det kamera? Husker ikke, men poenget er hvertfall at jeg fikk inntrykk av at du er utrolig sparsom, legger helst vekk penger fremfor å bruke de, det tok mye overtalelse den gang før du gikk og brukte de pengene på det du ønsket deg. Tror det var deg, har driti meg ut hvis ikke :sjenert:

Cluet mitt er at om du virkelig ønsker deg dataen, du vet du får bruk for den, du er IT student, du har råd til den.. Kjøp den!

:klem:

Anonym poster: af4eef69da8c2945aa8653c72370b98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meg det, ja! Er nok ganske sparsom ja, ellers ville jeg ikke klart å ha omtrentlig 100 000kr på sparekonto allerede nå som 22 årig student med sykdomsbakgrunn.

Men det løste seg uansett! Huseier synes vi har gjort en så flott jobb på kjøkkenet her oppe at vi får 2 måneder gratis husleie og da hadde jeg brått penger til å både sette inn 11 000kr på konto OG kjøpe laptop :hoppendeglad:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det var deg ja, det var det jeg trodde, jeg engasjerte meg i den tråden, er like sparsom som deg og må argumentere meg til å kjøpe noe jeg trenger eller vil, som jeg godt kunne unnet meg :)

Flott, gode nyheter, det løste seg så godt at det til og med ble bonus!

Anonym poster: af4eef69da8c2945aa8653c72370b98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...