Varglun Skrevet 2. januar 2013 #1 Skrevet 2. januar 2013 Hvilke muligheter er det for å få hjelp og stønad fra nav når det gjelder å fullføre sisteåret på vgs? Jeg er i midten av tyveårene og kunne trengt skole i form av voksenopplæring, men da sier det seg selv at jeg ikke får jobbet fulltid, men kanskje bare litt. Jeg droppet ut av vgs to ganger i min yngre ungdom og har nettopp vært igjennom en operasjon som har gjort meg konstant sliten og jeg har et vikariat som snart går ut. Ting faller litt sammen rundt meg for å si det mildt. Setter pris på alle svar som kan hjelpe. Venter på tlf tilbake fra nav i dag, men det er nok av skrekkhistorier om dem så har litt lyst å være forberedt og er dårlig til å lete fram informasjon på nett desverre.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #2 Skrevet 2. januar 2013 Det er vanskelig å få dekket utdanning fra NAV når man er under 26 år, med mindre du er hindret for å studere av en ALVORLIG sykdom (og her er terskelen høy!) Hvorfor ikke Lånekassen? husk at NAV ikke skal konkurrere mot Lånekassen... lykke til Anonym poster: bfd6f39c1e47d7193d70c020575a101a 3
Varglun Skrevet 2. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2013 Jeg er nylig operert og blir 25 i januar. Jobben min går snart ut (vikariat) og sliter litt etter operasjonen med svimmelhet og trøtthet. Ser mørkt på det å skal ta neg ny jobb når jg ikke føler jeg kommer til å klare å yte max og ingen vil ansette en person som går til legen flere ganger i uka for blodprøver selv om det tar aldri så kort tid :/ De snakker om at jeg kan gå på sykepenger ett år, men da hadde jeg gått på veggen. Men hvis jeg fikk gjort ferdig videregående så hadde det vært noe annet.. Men synes det er utrolig vanskelig å vite hvordan jeg skal gå frem, hva jeg skal si ig hva je har krav på. Ha er det en saksbehandler vektlegger? Er det forskjellige saksbehandle hvis det er snakk om sykepenger eller hvis det er snakk om skolegang? Vil gjerne forholde meg til en person. Synes det er flaut også, blir jeg naver hvis jeg gjør dette?
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #4 Skrevet 2. januar 2013 Søk lån i lånekassen. Anonym poster: 531b781c0b7e8d2c8bcfd452f3a784d6 3
Cupcake92 Skrevet 2. januar 2013 #5 Skrevet 2. januar 2013 (endret) Bare ta kontakt med NAV og stå på ditt. Fortell dem at du vil bli ferdig med VGS. Det er stort fokus på å få de som har droppet ut inn på skolebenken igjen. Så lenge du er motivert og klar for dette, så må de hjelpe deg. Enten via voksenopplæring, eller så kan de hjelpe deg med å kontakte andre instanser som kan hjelpe deg Nei, det er ikke flaut. De aller fleste går i veggen og trenger hjelp på et eller annet tidspunkt i livet. Så det må du ikke tenke på i det hele tatt. Endret 2. januar 2013 av Cupcake92
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #6 Skrevet 2. januar 2013 NAV kan hjelpe til med mye (om de gidder/riktig saksbehandler er et must...), så det er verdt å ta en telefon dit og spør om hjelp. Du sier du allerede får penger fra dem, og da er det ingenting de heller vil enn å hjelpe deg til å gjøre noe fornuftig. Anonym poster: 69d6df83adc4b812cb4e71316316e501
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #7 Skrevet 2. januar 2013 Det er som mange sier her lettere å søke lånekassen som privatist, og kanskje jobbe litt vedsiden av. Jeg var heldig å fikk vgs dekket av NAV siden jeg er alenemor Synd Det skal være så vanskelig for andre å få det samme tilbudet. Men vet at flere i klassen min fikk gratis Voksenopplæring gjennom nav uten å være enslige forsørgere. Tror det har mye med å gjøre med hvor lenge man er arbeidsledig osv... Ring dem og hør. forklar at du gjerne vil komme i gang med utdanning, og spør hva slags tilbud de eventuelt kan gi deg. Nav vil jo gjerne hjelpe folk ut i arbeid, ikke sørge for at de blir "navere" som det så pent kalles Anonym poster: bed66a0acb696ec9c4b8081d4bb6f431
momo Skrevet 2. januar 2013 #8 Skrevet 2. januar 2013 Er bare å ta kontakt med Nav og høre. Men for de fleste er det vanskelig. Jeg og flere jeg kjenner har måtte kjempe med nav i flere år for å få det, og vi har kroniske sykdommer som gjør det vanskelig for oss og bare ta en vanlig jobb.
Chelmon Skrevet 2. januar 2013 #9 Skrevet 2. januar 2013 (endret) Det er som mange sier her lettere å søke lånekassen som privatist, og kanskje jobbe litt vedsiden av. Lånekassen gir ikke studielån og/eller stipend til privatister på VGS. NAV gir ikke støtte til privatister, da de "går skole". Men vet at flere i klassen min fikk gratis Voksenopplæring gjennom nav uten å være enslige forsørgere. Voksenopplæring er gratis for alle som har rett på det (det søker du om på vigo), og du får studielån for å gå der. Endret 2. januar 2013 av Chelmon 1
The Kitten Skrevet 2. januar 2013 #10 Skrevet 2. januar 2013 Kan du ikke søke lån i lånekassen? Hvorfor mener du det er riktig at NAV betaler for at du skal fullføre videregående? 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #11 Skrevet 2. januar 2013 Det er som mange sier her lettere å søke lånekassen som privatist, og kanskje jobbe litt vedsiden av. Jeg var heldig å fikk vgs dekket av NAV siden jeg er alenemor Synd Det skal være så vanskelig for andre å få det samme tilbudet. Men vet at flere i klassen min fikk gratis Voksenopplæring gjennom nav uten å være enslige forsørgere. Tror det har mye med å gjøre med hvor lenge man er arbeidsledig osv... Ring dem og hør. forklar at du gjerne vil komme i gang med utdanning, og spør hva slags tilbud de eventuelt kan gi deg. Nav vil jo gjerne hjelpe folk ut i arbeid, ikke sørge for at de blir "navere" som det så pent kalles Anonym poster: bed66a0acb696ec9c4b8081d4bb6f431 Voksenopplæring er gratis. Anonym poster: 495e2d6e623a9c0818379bf51612f01b 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #12 Skrevet 2. januar 2013 Tror desverre det har veldig mye å si hvilken saksbehandler man har. Min bror er kronisk syk (fysisk), men med mulighet til å bli bedre. Nav vil dekke utdannelsen, men først er det runder med utprøvning får å få klarhet i hvilke yrker som kan være aktuelle. Saksbehandleren han har er og har vært fantastisk hele veien. Og tar min bror på alvor. Når det vil være akutuelt med utdannelse er han fremdeles under 25 år. Vet ikke om det har noe å si, men vgs har han fullført. Anonym poster: 0cf94f4b4c5e190283e287189c2a8ad6
Gjest O___o Skrevet 3. januar 2013 #13 Skrevet 3. januar 2013 Voksenopplæringen er gratis. Du må ta opp ordinært studielån - dersom du ikke har penger til livsopphold eller har tiltak om AAP / med tiltaksplan rettet mot utdanning.
Varglun Skrevet 3. januar 2013 Forfatter #14 Skrevet 3. januar 2013 Du sier du allerede får penger fra dem, og da er det ingenting de heller vil enn å hjelpe deg til å gjøre noe fornuftig. Anonym poster: 69d6df83adc4b812cb4e71316316e501 Misforståelse, jeg har normal sykemelding nå og i noen dager til, men har ikke avtalt med nav om å forlenge den på noe vis enda. Denne sykemeldingen har jeg fått fra lege på sykehus. Jeg vil ikke sykemelde meg, men jeg sliter med konsentrasjonsproblemer og ønsker en ordentlig klasse med andre voksne, hvordan kan jeg få det hvis jeg går til lånekassen? Hvor eller hvem må jeg kontakte da?
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #15 Skrevet 3. januar 2013 Det tar uansett lang tid å få vedtak fra NAV om betalt skolegang. Du må først være arbeidsufør i en lang periode (dvs. sykemeldt i minst ett år), så vil du antagelig bli satt til arbeidstrening før du kan vurderes for å få dekket utdanning på AAP. De pleier uansett ikke å godkjenne studiespesialisering som utdanningsmål, da dette regnes for grunnutdanning og noe du skal skaffe seg selv. De kan imidlertid være behjelpelig med økonomisk støtte til høgre utdanning innen visse rammer. Som privatist/VOX-elev kan du ta studielån om du tar mange nok fag. Det er nok det enkleste for deg. Anonym poster: 0e4903976d3e45c3a7ba4d7aff4fea1a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #16 Skrevet 3. januar 2013 Ring PP/OT og søk plass på voksenopplæringen! De har timer både på dagtid og kveldstid så du kan helt fint jobbe ved siden av. Anonym poster: 495e2d6e623a9c0818379bf51612f01b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå