Gå til innhold

Auau magen miiin!

Jelly

Anbefalte innlegg

Jeg er drittlei. Av å ha vondt i magen, noe jeg har hatt de siste 4-5 åra, ganske konstant. Har vært hos en drøss med leger, men fått diagnosen hypokonder. Noe som selvsagt gjentar seg ettersom det står i journalen min.

Etter mye om og men har ihvertfall tykktarmen blitt pekt ut som synder, men ingenting kan gjøres. Får jeg beskjed om. Hittil har ingen av de seks legene jeg har vært hos tatt i meg overhodet, men tappet en masse blod og sendt avgårde til kontroll for sykdommer eller vitaminmangel. Som jeg ikke har noe av.

De siste ukene har det vært riktig ille, jeg får ikke sove og drikker dermed masse kaffe for å holde meg våken. Som ikke er bra for magen, dvs. paracet eller sterkere smertestillende mot vondten. Som kombinert med kaffe heller ikke blir veldig bra... Fiiiin slem sirkel.

Har prøvd det meste, føler jeg. Syrenedsettende piller, kutte ut forskjellige matvarer, faste for å rense tarmene, avslappingsøvelser - ALT! Men det fortsetter. Det som er verst er kanskje at jeg må leve i sølibat - noe kjæresten ikke er spesielt glad for - fordi sex gjør så satans vondt.

Er det noen som kjenner seg igjen på noen måte? Mageluft, forstoppelse, smerter? Er mer drastiske ting som for eksempel tarmskylling noe å satse på? Noen som har prøvd det? Opplevelse/pris/effekt?

Blir veeeeldig glad for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ta en matvare test? Det kan være at du reagerer på noen matvarer. Da får du i alle fall vite hvis det er noe. Det koster riktignok litt (usikker på hvor mye), men er kanskje verd det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres kjent ut - dvs at man er hypokonder fordi de store flinke legene ikke finner ut av det. Min mann har erfart dette.

jeg ser du bor i Oslo.

Anbefaler deg å ta kontakt med Balderklinikken. De har et meget bra program for å sjekke allergier - og dermed kan du finne ut som det er noe du ikke skal spise. De kan også hjelpe deg til et bedre kosthold. Om det er det som er saken da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om en som hadde det akkurat slik som deg. Hun har nå, flere år etter at det startet fått vite at hun har utallige matallergier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har kronisk magekatarr og det arter seg på samme måte som du beskriver.

Hun lever på kokt fisk og kokte poteter.

Men jeg vil vel tro at legen hadde funnet ut av det om det var noe sånt?

Hva med å prøve enda en ny lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heihei - takk for responsen.

Har prøvd selv med å kutte ut ting jeg vanligvis spiser i perioder, men det ser ikke ut til å fungere så jeg tror ikke maten er problemet. Dersom jeg ikke bare burde bli vampyr, selvsagt.

Ingen av legene jeg har vært hos, både private og offentlige, har undersøkt noe annet enn blod. Ei brukte til og med 1,5timer på å forklare meg at det ikke var noe galt med meg, at jeg bare lot som. Holder på å skifte til enda en nå, men har ikke mye håp. Nervøs tarm er det nærmeste jeg har kommet en ordentlig diagnose, men så er det bare en samlebetegnelse på alt i tarmen som man ikke vet noe om.

Ny lege, ja. Men hva med tarmskyll? Balderklinikken har jeg et par venninner som har gått til og blitt syke - litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarmskylling bør du være veldig forsiktig med. Det kan hjelpe for noen med spesielle problemer fx månedslange forstoppelser etc. Men før man i det hele tatt skal vurdere det, så må de jo vite hva du feiler.

Opp med stumpen - inn med slangen - spyl - ikke uten at det er en mening med det.

Hvorfor ble de syke ved Balderklinikken? Man blir da ikke syk av å ta an allergitest? Uansett om du ikke velger dem da, det høres i alle fall ut som du er klar for noe mer alternativt enn tradisjonell skolemedisin.

I hvert fall en samtale med en dietetiker så du kan få litt hode og hale på hva du bør kutte ut, teste litt om gangen etc.

Du vil bli overrasket over hvor mye som henger sammen.

Du kan fx ha candida albicans. Og da skal man kutte ut sukker og gjær. dert betyr mer en sjokolade og brød altså. For det er de vanligste tilsteningsstoffene vi har skulle man tro. Sjekk hva salami inneholder neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra mi har også vært plaga med magesmerter i mange år. Og hun var til mange undersøkelser. Det ble putta slanger både inn i munnen og tarmen hennes, men de fant ikke noe. Og hun tok ultralyd og blodprøver. Legene klarte ikke å finne noe som helst. Men så ble hun nesten dausyk en dag og da klarte legene å finne ut at det var gallestein hun hadde. Legene opererte ut 3 små gallesteiner på str med erter. Og etter det er magesmertene nesten helt borte. Søstra mi er under 20 år, så legene trodde jo at noe sånt aldri kunne feile henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en venninne av meg..Etter mange år med smerter, fant endelig legene ut at hun hadde gluten allergi!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er også noe plaget med magesmerter. Litt sånn sviende på en måte. Han har vært både på ultralyd og gastroskopi (slange med kamera ned i halsen og ned i magen). Da fant de ut at han hadde irritert tykktarm. Det går bra med ham så lenge han holder seg unna sterk mat, og pølser med kraft og sånt.

Synes det høres rart ut at de bare har tatt blodprøve av deg. Be om en gastroskopi eller ultralyd. Rart at de ikke har foreslått det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv akupunktur. Mange har fått hjelp for diverse plager, selv om legene ikke finner noe "galt" med de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ei venninne av meg. Ingen leger trodde henne. Helt til at de oppdaget at hun fikk reaksjoner nesten uansett hva hun spiste. En kur på B12-sprøyter, og streng, streng, streng diett har gjort at hun kom på rett kjøl igjen. Der var det snakk om å stå opp kl fem og spise en brødskive, en kl 8, og slik fortsatte det. Hun tålte ikke melk, salt, kjøtt, alkohol, sukker osv osv....

Håper noen finner ut av hva som feiler deg!!

Hadde en ubehagelig opplevelse selv hos legen senest idag. Har følt meg slapp i det siste, og vært nære ved å besvime flere ganger selv om jeg sitter helt i ro. Jeg ville gjerne få tatt en blodprøve. Jeg opplevde nesten at de lo av meg. Dette synes jeg ikke noe særlig om. Ønsker å bli tatt seriøst når jeg en sjelden gang oppsøker lege. Jeg fikk tatt prøvene. Blir nesten slik at jeg ønsker at det er noe galt på dem, slik at jeg kan si: Hva var det jeg sa! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er virkelig overraskende mange leger som ser på deg i to minutter og sier at ingenting er galt. En lege gjorde det med meg - og sa at jeg "så ut som en jente som hadde vondt i magen på grunn av mobbing som barn". Ordrett. Samme damen mente at jeg kanskje hadde en alvorlig sykdom som ingen visste om, men det kunne hun jo ikke gjøre noe med. En annen mente at hvis jeg virkelig ville være syk, måtte jeg gå til en privatlege.

Har fått anbefalt en lege, skal dit på mandag. Han er visstnok ikke helt fremmed for alternativ medisin, så kanskje han kan anbefale noe for meg i den retning. Har ikke tenkt å forlate kontoret hans før han faktisk undersøker meg. Kanskje til og med kjenner etter på magen min, noe som vil vise han at alt er hovent eller steinhardt inni der.

Hvis han ikke vil høre, gir jeg opp skolemedisin.

Ja, Balderklinikken. Jeg kjenner flere som har gått der og fått beskjed om at de ikke tålte noe som helst. Dvs. streng diett. Som igjen førte til null energi og enda flere plager, men da de henvendte seg til Balderklinikken igjen fikk de beskjed om å kutte ut enda mer. Så jeg er litt skeptisk, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Mager er noe hærk!!!

Min har ikke oppført seg skikkelig de siste 10 årene. Jeg var til legen noen ganger, men de fant ikke noe. SÅ var jeg til indremedisiner og fikk strenge dietter. Men det var ikke så lett å leve etter den siden jeg er kresen og det ikke ble så mye å velge i. Merket ikke bedring heller. Jeg har vært til homeopat også som sa jeg hadde candida sopp eller hva det heter og ikke skal spise sukker. Det kan nok stemme det med sukkeret, for det gjør iallefall ikke magen bedre

Så nå styrer jeg unna melken (den tålte jeg ikke sa testen) , og må spise forsiktig sånn generelt. Noen dager så er magen noen lunne ok. Andre ganger så er den håpløs og jeg har ikke lyst å gå noen steder. Blir faktisk hindret i å leve føler jeg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos den nye fastlegen - og han undersøkte meg faktisk! Ojoj. Knadde på magen min og sendte meg til røntgen og ultralyd og alle mulige slags prøver. I mellomtiden har jeg akkurat like vondt og spiser paralgin forte. Nei, det er ihvertfall ikke bra for magen, men det demper smertene da. Glad for å ha funnet en lege som tar meg på alvor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... men så var jeg til ultralyd i dag. 250kr for 17 sekunders undersøkelse. Ja, jeg tok tiden. Og han så ikke engang på riktig sted. Eller på bildene for den saks skyld.

*slutter å klage nuh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorna

Hallo!

Jeg kjenner meg så igjen, har vært igjennom det samme selv. Men nå skal du høre! Jeg hadde også veldig vondt, skulle nesten tro jeg ville lette pga luft og da spesielt nederst i magen, trodde det var noe med eggstokkene. Så spiste jeg for mye fiberbrød å fikk da magekatarr å fy f.. det var ubehagelig. Med magen fulgte også diffuse muskelsmerter som man ikke kunne finne ut hva var, diagnosen fra legen ble da at jeg hadde psykiske problemer, men jeg mente selv at maten jeg spiste hadde noe å si. Jeg måtte da på egenhånd begynne å gjøre noe selv så jeg reiste på colonklinikken å fikk tatt en matintoleranstest, der fikk jeg en liste over ting jeg reagerte på,dette er ikke en allergitest! Så kuttet jeg ut disse matvarene i noen uker å begynte så å tilbakeføre en og en matvare. Kjente bedring på musklatur og mage veldig godt,samt at trettheten forsvant. Jeg har fra jeg var veldig ung hatt problemer med å få gå på do,så jeg tok likegodt tarmskylling og da kom det ut forstenet avføring som har ligget i tarmsystemet lenge, når dette blir liggende blir tarmen "stiv" den jobber ikke som den skal og vi fordøyer ikke maten riktig dermed får vi gassdannelser som gjør at vi blir veldig uopplagt. Dette er jo rett og slett metangass det samme som er i møkk kjellere, det verste er at den ikke kommer ut. Jeg fikk tak i noen tabletter på helsekosten som heter Moducare, disse er suveren mot magekatarr,nå har jeg ikke vondt med mindre jeg spiser noe jeg ikke skal ha, men det går raskere å bli kvitt det nå som systemet er rensket opp. Det jeg helst ikke skal ha er gjær,sukker, sjokolade,kullsyreholdige drikker mm. Spiser jeg noe av dette kommer luften tilbake, men forsvinner raskere enn før. uff dette ble langt, du kan ringe meg så blir det enklere å forklare, har mye mer jeg skulle fortalt deg om dette, for dette er ubehagelige greier.

Jorna

Telefonnummer fjernet.

Tusenfryd - moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...