AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #1 Skrevet 2. januar 2013 Hei hei:) Skriver her inne i håp om at noen kloke sjeler på Kvinneguiden kan komme med innspill og råd. Jeg er ei jente på 25 år som er utdannet journalist, og som har jobbet som det i flere år. Har jobbet i ulike type stillinger, også innen andre felter i media, men merker at jeg ønsker en hverdag som innebærer mindre overtid, mindre stress og mer fleksibilitet. Jeg har gode karakterer fra videregående, og kan komme inn på det studiet jeg måtte ønske. Mine styrker er: språkfag, politisk engasjement (samfunnsinteressert), samt at jeg husker godt. Etter å ha fullført en økonomisk utdanning (gjorde det etter journalistikkstudiene og ved siden av jobb), har jeg også opparbeidet analytiske evner. Jeg liker veldig godt å skrive, og har blikk for det visuelle. Er også interessert i (og har erfaring med, via arbeidet som journalist) interiør og mote, blant annet, men jeg tror ikke det er der interessene mine ligger. Ønsket er å kunne jobbe kreativt, gjerne prosjektbasert, men finnes det yrker som gir mulighet til dette foruten de negative sidene jeg har ramset opp? Jeg er interessert i psykologi, og har vurdert det studiet, men hvis jeg skal fullføre et femårig studium må det være et fag jeg brenner for, og som jeg virkelig vil jobbe med. I dag tjener jeg ca. 500.000, og jeg har mulighet til å få jobber med et lønnsspenn på 550-750.000. Lønn er ikke det viktigste, men jeg ønsker å tjene greit (spesielt med tanke på at jeg allerede i dag faktisk har fullført 8 års høyere utdannelse.) Hvis det er noen, journalister eller andre, som har omskolert seg hører jeg gjerne fra dere. Hilsen jente 25 Anonym poster: 4c00f06426d669d93ec7d9e023f68b2d
Guybrush Skrevet 2. januar 2013 #2 Skrevet 2. januar 2013 Hva med å prøve deg hos et kommunikasjonsbyrå? Type Geelmuyden.Kiese? Jobbe med pressemeldinger, kommunikasjonskonsulent, rådgive bedrifter, organer og personer i håndtering av media, krisehåndtering etc. Der er det stort sett langt mer forutsigbart, solide kunder, kreativt samtidig som du jobber strukturert.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #3 Skrevet 2. januar 2013 psykologi er vel 6-årig. Men er du sikker på at du trenger omskolering og ikke heller jobbtips? Om du har studert litt av hvert og jobberfaring. Skulle akkurat til å skrive kommunikasjon som guybrush skrev, men kanskje nettopp det du jobber med siden du kan tjene ganske godt som såpass ung. Anonym poster: bf27449ce454fe61d8843816a30f69d6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #4 Skrevet 2. januar 2013 Hva med å prøve deg hos et kommunikasjonsbyrå? Type Geelmuyden.Kiese? Jobbe med pressemeldinger, kommunikasjonskonsulent, rådgive bedrifter, organer og personer i håndtering av media, krisehåndtering etc. Der er det stort sett langt mer forutsigbart, solide kunder, kreativt samtidig som du jobber strukturert. Takk for gode innspill, det setter jeg stor pris på. Kommunikasjon/PR er ikke helt det jeg ønsker meg. Kjenner en del som jobber innen det, og det er ofte lange dager og mye overtid. Kunne heller ikke tenke meg å jobbe med krisehåndtering etc. En annen sak er at jeg har jobbet lenge med media, reklame etc. og jeg ønsker å prøve noe nytt. Jeg stiller veldig høye krav til meg selv, og det gjør at jeg ikke trives i et kreativt yrke med mange krav og "slakke" ledere, selv om jeg selvfølgelig har jobbet med meg selv. For det tredje er jeg ikke utpreget sosial av natur. Jobber i PR/mediabransjen krever ofte at man er sosial, og for meg som må anstrenge meg mye for å klare dette, går det utover trivselen. Jeg har vurdert mange andre muligheter (blant annet prøvd meg som redigerer og tekstforfatter), for å se om det er noen måte jeg kan fortsette i bransjen jeg har jobbet så lenge i, men jeg tror jeg har bedre av å prøve noe nytt, iallfall for en periode. Anonym poster: 4c00f06426d669d93ec7d9e023f68b2d
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #5 Skrevet 2. januar 2013 Men man må vel nesten godta overtid og stress om man skal jobbe prosjektbasert? Vertfall vært sånn hos meg. Anonym poster: bf27449ce454fe61d8843816a30f69d6
Guybrush Skrevet 2. januar 2013 #6 Skrevet 2. januar 2013 Ikke frekt ment, men du sier du er svært lite sosial men vurderer psykologi? Husk at jobben der går minst like ut på at den andre personen skal stole på deg og åpne seg - som at du skal kunne forstå hva som forgår oppe i hodet på denne. Er vel et stort problem om man er kreativ men ikke ønsker å ha noe som fokuserer på sosiale evner også.....Hva med noe som omhandler kildegranskning/rapportskriving? Eller er det slik at du vil skifte beite totalt? Jeg anntar at du har jobbet som journalist i 3 år? 25 år minus 3 år på høgskole og ut fra vgs som 19 åring?
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #7 Skrevet 2. januar 2013 Men man må vel nesten godta overtid og stress om man skal jobbe prosjektbasert? Vertfall vært sånn hos meg. Anonym poster: bf27449ce454fe61d8843816a30f69d6 Overtid og stress er greit så lenge det er i perioder, men i media (iallfall sånn det er nå om dagen) med stadige nedskjæringer, må man nesten forvente overtid flere dager i uka. Jeg ønsker å stifte familie om noen år, og den hverdagen jeg har opplevd i ulike mediebedrifter ser ikke ut til å være forenlig med det. Mulig at det er bedre i kommunikasjon/PR-bransjen, men jeg har jobbet litt med PR og reklame tidligere, og det var ikke noe jeg trivdes med. Anonym poster: 4c00f06426d669d93ec7d9e023f68b2d
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #8 Skrevet 2. januar 2013 Ikke frekt ment, men du sier du er svært lite sosial men vurderer psykologi? Husk at jobben der går minst like ut på at den andre personen skal stole på deg og åpne seg - som at du skal kunne forstå hva som forgår oppe i hodet på denne. Er vel et stort problem om man er kreativ men ikke ønsker å ha noe som fokuserer på sosiale evner også.....Hva med noe som omhandler kildegranskning/rapportskriving? Eller er det slik at du vil skifte beite totalt? Jeg anntar at du har jobbet som journalist i 3 år? 25 år minus 3 år på høgskole og ut fra vgs som 19 åring? 3 år? Jeg har jobbet som journalist siden tidlig i tenårene, begynte som frilanser, og jobbet 3 dager kveldstid (vakt) på vgs. Jobbet nesten fulltid gjennom studiene som redigerer, journalist og desksjef. Har også jobbet i andre stillinger etter at jeg ble ferdig utdannet journalist. Som journalist må man være omgjengelig og flink til å snakke med folk. Jeg har blant annet skrevet mange reportasjer om mennesker som har opplevd vanskelige ting i livet, og merker at folk har lett for å betro seg til meg. Har også gjort en del portrettintervjuer, så jeg vet at de evnene er på plass. Problemet mitt er ikke at jeg ikke kan omgås folk, eller at jeg mangler sosiale antenner. Å snakke en til en med noen synes jeg ikke er slitsomt, men å samarbeide med mange, i team, i kombinasjon med å jobbe som journalist blir litt "too much" for meg. Det er ikke det at jeg ikke klarer det, ingen på jobben hadde trodd at jeg slet med dette, men det går utover egen trivsel, og jeg har innsett at det neppe blir bedre med årene. Har prøvd å jobbe i alt fra magasiner, til medlemsblader og aviser Anonym poster: 4c00f06426d669d93ec7d9e023f68b2d
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #9 Skrevet 2. januar 2013 Er vel et stort problem om man er kreativ men ikke ønsker å ha noe som fokuserer på sosiale evner også.....Hva med noe som omhandler kildegranskning/rapportskriving? Eller er det slik at du vil skifte beite totalt? Dette stemmer nok bedre, men kildegransking/rapportskriving har jeg ikke undersøkt så mye. Om det skal være aktuelt, må det være en jobb med en mye mer akademisk tilnærming. Mulig det er verdt å se nærmere på, men det avhenger jo også av jobbmuligheter. Jeg tror nok uansett at jeg ønsker å studere videre, jeg liker å studere, og har lenge gjort det ved siden av jobb. Og, for å unngå å virke arrogant, siden jeg muligens svarer litt avvisende; jeg setter pris på alle innspill. Men jeg har vært lei av utdannelsen/jobben min i halvannet år nå, og prøvd både reklame og PR uten de store resultatene. Jeg har snakket med en karriereveileder ved UiO som mente at jeg kunne ha godt av å skifte beite. Anonym poster: 4c00f06426d669d93ec7d9e023f68b2d
Guybrush Skrevet 2. januar 2013 #10 Skrevet 2. januar 2013 (endret) Du skriver at du er 25 og utdannet journalist. Var det jeg siktet til. Å levere artikler og innlegg til aviser som freelancer har jeg jo selv gjort også i tenåra. Jeg mente ikke at du ikke klarer å kommunisere med folk, men slik du skriver innledningsvis virker det på meg som at du ikke trives helt i den settingen. Og å da utdanne seg til samt jobbe i et nytt yrke som i enda større grad baserer seg på dette kan jo ende opp med at du blir lei igjen iløpet av kort tid? Viktig å ikke ende opp som en livstidsstudent med milelang CV. Ofte kan man da havne nederst i søkebunken siden potensielle arbeidsgivere annser deg som svært lite fokusert og veldig flyktig. "overkvalifisert" er vel et ord som da ofte benyttes. Endret 2. januar 2013 av Guybrush
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #11 Skrevet 2. januar 2013 Du skriver at du er 25 og utdannet journalist. Var det jeg siktet til. Å levere artikler og innlegg til aviser som freelancer har jeg jo selv gjort også i tenåra. Jeg mente ikke at du ikke klarer å kommunisere med folk, men slik du skriver innledningsvis virker det på meg som at du ikke trives helt i den settingen. Og å da utdanne seg til samt jobbe i et nytt yrke som i enda større grad baserer seg på dette kan jo ende opp med at du blir lei igjen iløpet av kort tid? Viktig å ikke ende opp som en livstidsstudent med milelang CV. Ofte kan man da havne nederst i søkebunken siden potensielle arbeidsgivere annser deg som svært lite fokusert og veldig flyktig. "overkvalifisert" er vel et ord som da ofte benyttes. Jeg vet ikke hva du legger i begrepet frilans,ikke vil jeg identifisere meg helt, heller, siden jeg har jobbet ganske mye, men jeg jobbet fast som frilanser i en kulturavdeling på vgs, samt at jeg jobbet kveldstid på desken. Til sammen 30-40% av en fulltidsstilling. Da jeg var ferdig på vgs som 18-åring jobbet jeg 60-70% ved siden av studier som frilansjournalist for ulike magasiner og aviser. Har vært innom reportasjeavdelingene til flere store mediehus, blant annet Aftenposten, DB og VG Helg - her har jeg også hatt langvarige vikariater ved siden av studier. Etter 20 års alder har jeg jobbet fra 70-100 prosent (som nevnt har jeg andre fag også.) Jeg vil ikke legge ut for mye informasjon om meg selv her, men nederst i en søknadsbunke havner jeg neppe. Da jeg sa opp en ledende stilling i sommer, hadde jeg fire jobbtilbud, og jeg valgte det med lavest lønn (fordi jeg trodde arbeidsoppgavene var interessante.) Dette handler ikke om at jeg ikke liker å kommunisere med folk, men at jeg ikke trives med medierelatert arbeid. Så min problemstilling koker egentlig ned til; jeg trives ikke som journalist, og vil ikke jobbe innen media, PR eller kommunikasjon. Jeg lurer på om noen har innspill til hva jeg kan gjøre med det. For øvrig er grunnen til at jeg prøver å finne ut hva jeg bør bli, nettopp at jeg skal unngå å ha milelang utdannelse som er bortkastet. Hvis jeg skal studere videre, må det være et fag jeg ønsker å jobbe med. (Jeg har kun fått positive innspill på at jeg har utdannelse utover journalistikk i mitt nåværende yrke. Min samboer som er utdannet jurist og økonom har blitt mer ettertraktet av kombinasjonen.) Så, å ha lang utdannelse behøver ikke å være negativt. Iallfall ikke hvis man har en rød tråd, og en plan. Anonym poster: 4c00f06426d669d93ec7d9e023f68b2d
Gjest Darthoven Skrevet 2. januar 2013 #12 Skrevet 2. januar 2013 Lagerarbeid. Mer fleksibilitet, fysisk krevende og utfordrende arbeidsmiljø. Høres ikke ut som om "noe innen media" er noe for deg likevel?
Gjest Summers Skrevet 2. januar 2013 #13 Skrevet 2. januar 2013 (endret) Syntes du hadde rimelig god lønn og lønnsutsikter. Men du likte ikke økonomi og har lyst til å spinne videre på det? Jobbe med politikk i finansdepartementet eller noe? Edit: Tror ikke det er sånn at man må ha en rød tråd gjennom utdanningen, det er lov å velge feil og du er jo bare 25 år. Vet ike hvor tungt psykologistudeiet er, men ville sjekket hvor lett det er å kombinere med jobb, ser for meg at det er en del praksis. Endret 2. januar 2013 av Summers
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #14 Skrevet 2. januar 2013 Men hva kan du tenke deg å jobbe med da, hvis du ikke vil være tekstforfatter eller jobbe med noe innen media lenger? Kanskje kan du spinne videre på økonomiutdannelsen? Husk at det å jobbe prosjektbasert gjerne fører til mye overtid og/eller høyt arbeidstempo/stress i mange bransjer, ikke bare i mediabransjen. Så om du ønsker en litt roligere hverdag så bør du vurdere en type jobb der du ikke jobber med prosjekter evt. så få prosjekter som mulig. Anonym poster: eb7300b177ae41a500ca9551cb3bdfc1
attegløyma Skrevet 2. januar 2013 #15 Skrevet 2. januar 2013 Ta PPU og undervis på medie- og kommunikasjon på vgs. Supermotiverte elevar vil eg tru sia dei har dei flinkaste elevane får grunnskulen 2
Gjest alille Skrevet 2. januar 2013 #16 Skrevet 2. januar 2013 Trenger du mer utdanning da, hvis du er utdannet økonom i tillegg (eller er det bare en bachelor du har? Kan du i så fall ta en master?)? Med din arbeidserfaring og økonomutdanning må det jo være MANGE jobbmuligheter der ute, også kreative og prosjektbaserte? Jeg ville bare satt meg ned og gått gjennom jobbutlysninger og sett hva som virker interessant, og også utnyttet nettverket mitt for å finne ut om det er noe spennende der ute som er annerledes, men relevant.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #17 Skrevet 2. januar 2013 Takk for mange gode innspill. Synes tankene deres er spennende, Summers, alille og attegløyma. Det er mulig, som flere er inne på, at mulighetene finnes med den bakgrunnen jeg har, men at jeg må tenke på en annen måte når jeg leser stillingsannonser. For å presisere: Overtid har jeg i utgangspunktet ikke noe imot. Men når man i tillegg jobber sammen med andre kreative mennesker som ikke alltid leverer, og man må skape noe hele tiden, oppleves det for meg som mer pressende og sltisomt enn den sommeren jeg jobbet i en informasjonsavdeling og laget informasjonsstrategier etc. Det er nok en hverdag som passer meg bedre enn å skape noe hele tida. Men det er andre ting ved PR-rollen som ikke tiltrekker meg. Anonym poster: 4c00f06426d669d93ec7d9e023f68b2d
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #18 Skrevet 2. januar 2013 Takk for mange gode innspill. Synes tankene deres er spennende, Summers, alille og attegløyma. Det er mulig, som flere er inne på, at mulighetene finnes med den bakgrunnen jeg har, men at jeg må tenke på en annen måte når jeg leser stillingsannonser. For å presisere: Overtid har jeg i utgangspunktet ikke noe imot. Men når man i tillegg jobber sammen med andre kreative mennesker som ikke alltid leverer, og man må skape noe hele tiden, oppleves det for meg som mer pressende og sltisomt enn den sommeren jeg jobbet i en informasjonsavdeling og laget informasjonsstrategier etc. Det er nok en hverdag som passer meg bedre enn å skape noe hele tida. Men det er andre ting ved PR-rollen som ikke tiltrekker meg. Anonym poster: 4c00f06426d669d93ec7d9e023f68b2d Høres ut som om du kanskje er klar for litt mer "administrativt" arbeide? Enten ledelse, strategi, markedsføring, økonomi/regnskap e.l.? Anonym poster: eb7300b177ae41a500ca9551cb3bdfc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå