Gå til innhold

Rococoballet til de rike i Norge

Gjest Darthoven

Anbefalte innlegg

Gjest Darthoven

Dette var nytt for meg..men tydeligvis noe som har vært arrangert i lange tider av de rikeste i landet for sine barn. Ballet som også på folkemunne blir kalt "kakseballet" og "parringsballet" dreier seg i hovedsak om at foreldrene til rike unge nordmenn og kvinner inviterer til ball hvor disse unge skal knytte kontakter og kanskje finne seg en make av passende stand.

Ordet "kvalm" er ikke dekkende nok, men overrasket ble jeg ikke at dette ballet fortsatt eksisterer. I en tid hvor de fattigere blir fattigere og må stå utenfor f.eks boligmarkedet, og de rikere blir rikere, så er det selvsagt på sin plass at noen få rike familier kommer tettere sammen slik at de kan hjelpe hverandre, drive korrupsjon, gi hverandre tjenester osv.

Hva synes du om dette? Bare flott, og de som synes noe annet er bittre, eller en smule kvalmende? Eller rett og slett bare en selvfølge at det er sånn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

synes egentlig det er helt naturlig. det er noe i denne regla om at like barn leker best.

det verken plager eller bryr meg, og en del av meg ser det nesten som litt naturlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør meg ikke noe.

Det er jo ikke lenger debutantball, så noe må de jo ha.

Jeg ville gjerne vært med på ball generellt sett jeg, eller karnevall, kostymeball... Med det er jo ikke vanlig her til lands...

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg selv vært med på, og er da bare ett privat ball!Om en foreldre gjeng velger å arrangere ett privat ball må de vell få lov til det??

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Summers

Dette har jeg selv vært med på, og er da bare ett privat ball!Om en foreldre gjeng velger å arrangere ett privat ball må de vell få lov til det??

Forskjell på hva som skal være lov og hva man synes noe om da. Men tror det ballet er ganske ufarlig, man bygger ikke mye nettverk gjennom ett ball i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Æsj, synes det høres usmaklig og kvalmende ut. Enig med deg, TS!

Anonym poster: 8d8e581c337f82c608c1b2d19012793f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj, synes det høres usmaklig og kvalmende ut. Enig med deg, TS!

Hvorfor det?

Alle som går på ballet kjenner jo hverandre fra før, så det er jo egentlig bare ett vanlig ball som er arrangert av foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Dette var nytt for meg..men tydeligvis noe som har vært arrangert i lange tider av de rikeste i landet for sine barn. Ballet som også på folkemunne blir kalt "kakseballet" og "parringsballet" dreier seg i hovedsak om at foreldrene til rike unge nordmenn og kvinner inviterer til ball hvor disse unge skal knytte kontakter og kanskje finne seg en make av passende stand.

Ordet "kvalm" er ikke dekkende nok, men overrasket ble jeg ikke at dette ballet fortsatt eksisterer. I en tid hvor de fattigere blir fattigere og må stå utenfor f.eks boligmarkedet, og de rikere blir rikere, så er det selvsagt på sin plass at noen få rike familier kommer tettere sammen slik at de kan hjelpe hverandre, drive korrupsjon, gi hverandre tjenester osv.

Hva synes du om dette? Bare flott, og de som synes noe annet er bittre, eller en smule kvalmende? Eller rett og slett bare en selvfølge at det er sånn?

Det er da ikke din sak hva folk velger å arrangere i privat regi. Hvis jeg har en fest og kun ønsker å invitere folk jeg liker så ser jeg ikke hvordan det angår deg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke din sak hva folk velger å arrangere i privat regi. Hvis jeg har en fest og kun ønsker å invitere folk jeg liker så ser jeg ikke hvordan det angår deg.

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fattige blir fattigere"?

Hvor i all verden har du det fra?

"fattige" i Norge i dag har TV, PC, Internet smarttelefon, vaskemaskin, oppvaskmaskin, komfyr/ovn, mikrobølgeovn, ganske mye nye klær, kan dusje hver dag og reiser til Thailand, el. regelmessig. Mange av de som defineres som "fattige" i Norge i dag har jo til og med bil! For bare 20-30 år siden var "fattige" noe helt annet.

Du må jo være fullstendig bortreist hvis du kan påstå at "fattige blir fattigere" i Norge i dag.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

"fattige" i Norge i dag har TV, PC, Internet smarttelefon, vaskemaskin, oppvaskmaskin, komfyr/ovn, mikrobølgeovn, ganske mye nye klær, kan dusje hver dag og reiser til Thailand, el. regelmessig. Mange av de som defineres som "fattige" i Norge i dag har jo til og med bil! For bare 20-30 år siden var "fattige" noe helt annet.

Du må jo være fullstendig bortreist hvis du kan påstå at "fattige blir fattigere" i Norge i dag.

Du vet ingenting om de fattige med andre ord.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ingenting om de fattige med andre ord.

Nei DU vet ingen ting om fattigdom i Norge i dag. Vi har en fattigdomsgrense på 120 000 kr pr år i dag. Dette er langt mer enn en student får i lån og stipend som h*n skal kunne overleve av. Og selv studenter som lever kun på lån og stipend på 90 000 året har fremdeles råd til TV, Internet, en laptop, klær, mobiltelefon, ol. Og vaskemaskin komfyr, ol har de også i hyblene de har råd til å leie.

Alle i Norge i dag har enten sosiale tjenester som sikrer dem et liv langt ifra det men kalte fattigdom for noen titalls år siden eller de jobber og tjener til et rimelig luksuriøst liv sett i verdenssammenheng selv i et lav inntekts yrke.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

Du har glemt barn i regnestykket ditt... Du må også ta med inntekt studentene har utover innvilget lån og stipend.

Endret av brutal mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du vet tydeligvis ikke mye om fattigdom. Folk som er fattige i Norge er selvsagt ikke fattige sammenlignet med fattige folk i Kongo eller Bangladesh. Fattigdom i norsk forstand er relativ fattigdom, noe du kan lese definisjonen av her:

Relativ fattigdom defineres i forhold til en gitt gruppe (referansegruppe). Den relative fattigdommen sier oss at fattigdom ikke bare er snakk om overlevelse og tilfredsstillelse av grunnleggende behov, men at levestandarden vil bli målt i forhold til det samfunnet man lever i. Når vi snakker om fattigdom i Norge, er det altså relativ fattigdom, fordi noen er relativt sett dårligere stilt sammenlignet med nordmenn flest. Ressursene til et individ eller en gruppe er så få eller små i forhold til hva som er vanlig, at de blir helt eller delvis ekskludert fra deltakelse i samfunnet.

Altså regnes man fattig i Norge dersom man har en betydelig mer begrenset økonomi enn gjennomsnittsnordmannen. Kanskje har man som fattig ikke råd til at barnet sitt skal være med på diverse fritidsaktiviteter, kanskje er barnet av den fattige den eneste i klassen som ikke får reise på ferie, osv osv... Man sier at kjennetegn med den norske fattigdommen er lav inntekt som ikke gir rom for et anstendig liv og som fører til sosial eksklusjon.

Boligsituasjonen Norge er i, setter klarere skiller mellom hvem som er velstående og hvem som er fattige. Boliger er svindyre sammenlignet med inntekt, det er vanskelig å få lån dersom man ikke har masse egenkapital eller høy inntekt. En alenemor som er hjelpepleier har vanskeligheter med å få kjøpt bolig dersom hun ikke har rik familie som kan stille som kausjonist, og dersom hun ikke har arv (ol) som kan brukes som egenkapital. Hun må dermed leie bolig, som eies av rike nordmenn som tar svindyre leiepriser. Dette, altså boligsituasjonen, er med på å gjøre forskjellene mellom fattig og rik enda større.

Det er også noe i det Darthoven sier om at fattige blir fattigere: http://www.nationen.no/2010/07/12/politikk/fattigdom/distriktsbarometer/6061383/

Her er også en fin kilde dersom du ønsker å få litt _kunnskaper_ om fattigdom i Norge, det har du tydeligvis ikke for mye av.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har glemt barn i regnestykket ditt... Du må også ta med inntekt studentene har utover innvilget lån og stipend.

Nei. Barn får man ekstra støtte for.

Nei. det er flere som lever på kun lån og stipend når de studerer og regjeringen sier at vi skal ha fulltidsstudenter i Norge. Selv levde jeg på kun lån/stipend når jeg studerte når dette var 80 000 kr pluss kanskje 20 000 i sommerferien på sommerjobb. Og alikevel hadde jeg råd til en 15 tommer TV, hjemreise en gang i blant, en laptop, mobiltelefon, en brukt sykkel, Internet, mat, klær, en bytur en gang i bland og øl, og hybel. Og den jævla NRK lisensen.

"Fattige blir fattigere" er en falsk påstand i Norge. Faktum er at "fattige" i Norge blir bare rikere og rikere.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet tydeligvis ikke mye om fattigdom. Folk som er fattige i Norge er selvsagt ikke fattige sammenlignet med fattige folk i Kongo eller Bangladesh. Fattigdom i norsk forstand er relativ fattigdom, noe du kan lese definisjonen av her:

Du kan rante så mye du vil om relativ fattigdom, men faktum er at fattige i Norge blir bare rikere og rikere. En som defineres som fattig i Norge i dag har MYE mer kjøpekraft og "luksusvarer" enn en som ble definert som fattig i Norge for 20 år siden.

Selv om du blir definert som "relativt sett" fattig i forhold til dine naboer om du bor i Holmenkollåsen så betyr ikke det at du er fattig. Det er helt latterlig.

Og dette er ikke bare i Norge. For noen tiår siden var "fattige" i det meste av verden synonymt med sult. Mens i dag er "fattigdom" ofte synonymt med områder med masser av overvektige folk pga junkfood mange steder i verden.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei, flesvik, det er fortsatt du som ikke har peiling. Forskjellene øker og det har de gjort de siste tyve årene.

Når det er sagt så har det fint lite med ball å gjøre og jeg blir kvalm av folk som skal diktere andres valg på den måten. Vi lever heldigvis ikke i et diktatur slik TS ønsker.

Anonym poster: d1d80a96685a511ccb00f7d0e0032a52

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, flesvik, det er fortsatt du som ikke har peiling. Forskjellene øker og det har de gjort de siste tyve årene.

Kommer dette dog av at de fattige får det gradvis dårligere, eller at de rikere blir stadig rikere, og derav skaper større forskjeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ærlig talt ikke særlig forskjell på et slikt ball, og andre private sammenkomster der rike folk deltar.

Jeg er bare veldig glad jeg slipper å være med på en slik stivpyntet event. :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer dette dog av at de fattige får det gradvis dårligere, eller at de rikere blir stadig rikere, og derav skaper større forskjeller?

Begge deler.

Anonym poster: d1d80a96685a511ccb00f7d0e0032a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...