Gå til innhold

Straff for å reise på ungdomsbillett? (over 26 år)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som vet HVILKEN straff man kan få hvis flyselskapet finner ut at du har fyllt 26 og reiser på ungdomsbillett? Jeg snakker om Widerøe.

Noen som har blitt tatt?

Anonym poster: 9baa1c2e78545e9d269ae2a3a2284894

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Morteno

De har jo ikke akkurat lov til å "straffe" deg.

De kan gi deg et belegg samt eventuelt politianmelde deg. Sånn ca det samme Ruter gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godtar du ikke straffegebyret, så blir du anmeldt, ja. du har tilegnet deg en vare/tjeneste du ikke har rett på, og kan av politiet få et forelegg for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva koster dette tilleggsgebyret? Og man oppgir selvfølgelig feil fødselsdato når man bestiller billetten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en god del mer enn å kjøpe korrekt billett. jeg husker ikke hva rammer et privat firma kan legge gebyrer på sånn i hodet.

dog vil jeg påstå at det er litt teit å oppgi falsk alder til et flyselskap, når du oppgir all annen data om hvem du er. det er ikke så vanskelig for dem å sjekke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

en god del mer enn å kjøpe korrekt billett. jeg husker ikke hva rammer et privat firma kan legge gebyrer på sånn i hodet.

dog vil jeg påstå at det er litt teit å oppgi falsk alder til et flyselskap, når du oppgir all annen data om hvem du er. det er ikke så vanskelig for dem å sjekke.

Jeg tenker at det vil lønne seg hvis det tar ei stund før man blir oppdaget og prisen på korrekt billett varierer fra 2000-13000!

Det er ikke vanskelig for dem å sjekke..men gjør de det?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte avganger fra Nord-Norge og sørover koster faktisk på det verste 13.000! Kødder ikke. Det er selvfølgelig ikke normalen. Men la oss si 5-6000 tur retur for korrekt billett. Så får man tur retur ungdom for kanskje 600-1000.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet HVILKEN straff man kan få hvis flyselskapet finner ut at du har fyllt 26 og reiser på ungdomsbillett? Jeg snakker om Widerøe.

Noen som har blitt tatt?

Det som skjer er vel rett og slett at du ikke for reise på biletten og heller ikke for refundert den. Det sier de jo i den linken som er lagt ut. Og det er jo og det vanlige ellers og hvis du har en bilett du ikke kan fly på. For eks den er utstett til en annen og det er ikke foretatt navneendring.

Uansett hvis man er litt tidlig ute så kan man da med veldig mange selskaper få tak i lavprisbiletter som uansett er billigere enn ungdomssbiletter som vel regnes ut ifra ordinær pris.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen flere som vet noe om dette? ...man må vel skrive inn feil fødselsår når man bestiller.da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv på billettkontoret/ innsjekk for sas og widerøe. Veldig sjelden vi sjekker legitimasjon på passasjerene som drar på ungdomsbilletter, men innimellom så hender det vi gjør det.. Og har folk kjøpt feil billett, altså er eldre enn 26 så får de ikke reise på den billetten de har kjøpt, men må kjøpe ny. Flere som har protestert på dette, men når man kjøper en ungdomsbillett så "krysser" man av når man bestiller at man vet hvilke regler som gjelder for den billett typen. Har man da ikke fulgt reglene så er billetten ugyldig... Billetten er jo en kontrakt mellom passasjeren og flyselskapet!

Tviler ikke på at det er mange som lurer "systemet" daglig, men anbefaller det ikke da det kan ødelegge godene for de som faktisk er under 26år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv på billettkontoret/ innsjekk for sas og widerøe. Veldig sjelden vi sjekker legitimasjon på passasjerene som drar på ungdomsbilletter, men innimellom så hender det vi gjør det.. Og har folk kjøpt feil billett, altså er eldre enn 26 så får de ikke reise på den billetten de har kjøpt, men må kjøpe ny. Flere som har protestert på dette, men når man kjøper en ungdomsbillett så "krysser" man av når man bestiller at man vet hvilke regler som gjelder for den billett typen. Har man da ikke fulgt reglene så er billetten ugyldig... Billetten er jo en kontrakt mellom passasjeren og flyselskapet!

Tviler ikke på at det er mange som lurer "systemet" daglig, men anbefaller det ikke da det kan ødelegge godene for de som faktisk er under 26år!

Så det verste som kan skje er at man må kjøpe ny billett?

Hva mener du..du jobber på innsjekk? Før sikkerhetskontrollen? Den sklir jeg da lett forbi med innsjekk på nett.. Sjekker noen ved gaten også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du syns det er helt greit å lyve for å tuske til deg et gode du ikke har rett på?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så det verste som kan skje er at man må kjøpe ny billett?

Hva mener du..du jobber på innsjekk? Før sikkerhetskontrollen? Den sklir jeg da lett forbi med innsjekk på nett.. Sjekker noen ved gaten også da?

Du møter de samme personene i gaten. Der sjekkes alltid billetten din, og noen ganger legitimasjon også (på utenlandsflyvninger sjekkes alltid legitimasjon, men ikke like ofte på innland).

Ja, du må kjøpe ny billett, men du rekker ikke komme med på flyet du hadde tenkt. I verste fall kan du også bli svartelistet av flyselskapet slik at du ikke får reise med dem mer. Det er en ganske alvorlig ting å lyve på alderen sin for å oppnå fordeler, og flyselskapet kan i teorien anmelde deg for det. På noe så enkelt og billig som en bussreise får du bot hvis du reiser på barnebillett uten å være barn, studentbillett uten å være student, osv. Flyreiser er langt mer alvorlig enn bussreiser.

En annen konsekvens er at flyselskapene går bort fra ungdomsbilletter på grunn av problemer med slike som deg. Har du tenkt over det, eller er du for egoistisk til å bry deg hvis det skulle skje?

Anonym poster: e6dbb782d60db89e5cf005cb82d73272

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...