Gå til innhold

Hvordan skrives det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er svært opptatt av rettskriving, men det er èn ting jeg aldri helt har lært. Derfor tenkte jeg å ta action å lære meg det i kveld.

Hva er forskjell på retningen på disse aprostroflignende tegnene (è, ì, ò) man bruker over bokstaver? Hvordan vet jeg hvilken rettning som er rett?

Siden jeg aldri helt har visst hvilket rettning som er den korrekte, har jeg alltid brukt den som peker opp mot venstre.

F. eks.

"Kommitè". Skrives det slik? Og hvorfor er det rett å bruke den è'n og ikke den motsatte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel komité?

Forøvrig er det forskjellig fra ord til ord.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er svært opptatt av rettskriving, men det er èn ting jeg aldri helt har lært. Derfor tenkte jeg å ta action å lære meg det i kveld.

Hva er forskjell på retningen på disse aprostroflignende tegnene (è, ì, ò) man bruker over bokstaver? Hvordan vet jeg hvilken rettning som er rett?

Siden jeg aldri helt har visst hvilket rettning som er den korrekte, har jeg alltid brukt den som peker opp mot venstre.

F. eks.

"Kommitè". Skrives det slik? Og hvorfor er det rett å bruke den è'n og ikke den motsatte?

Dette er ikke ment som en slem retting, jeg vil bare påpeke at du kanskje bør se på en del andre ting også. Ellers kan du ta som en hovedregel at det som regel er den med retning opp mot høyre som er mest brukt i norsk. Den uttales omtrent som en lang e, mens den med retning mot venstre går mer mot en æ.

Anonym poster: 9a13450fb0d3061903e73978fffc375c

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

F. eks.

Disse apostroflignende tegnene kalles aksenter.

Skrevet

Dette er ikke ment som en slem retting, jeg vil bare påpeke at du kanskje bør se på en del andre ting også. Ellers kan du ta som en hovedregel at det som regel er den med retning opp mot høyre som er mest brukt i norsk. Den uttales omtrent som en lang e, mens den med retning mot venstre går mer mot en æ.

Anonym poster: 9a13450fb0d3061903e73978fffc375c

Uttaleregler for fransk! Gjelder det også for norsk?

Jeg visste ikke at vi brukte annet enn é. -?

Anonym poster: 5b3d8f9847b28252456ce7f3b30ab3bf

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Uttaleregler for fransk! Gjelder det også for norsk?

Jeg visste ikke at vi brukte annet enn é. -?

Anonym poster: 5b3d8f9847b28252456ce7f3b30ab3bf

Stort sett brukes accent aigu for å vise hvor trykket skal ligge, for eksempel i navn som André, René, i ord som idé, for ikke å forveksle det med ide.

Accent grave har vi i for eksempel première. Den uttales som en æ-lyd. Det er vel den du tenker på når du skriver franske uttaleregler? Uten aksent ville ordet vært premiere, altså et verb.

Endret av Arabella
Skrevet

Det stemmer ikke, Arabella. Aksenten er frivillig, så "premiere" er også et substantiv.

Anonym poster: 84c7cec829abf85503bf3556eac66ecc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...