Gjest aam1972 Skrevet 1. januar 2013 #1 Skrevet 1. januar 2013 Hei, jeg er sånn passe sprek og sykler og går masse i fjellet. Nå tenkte jeg at jeg ville begynne å løpe litt, men etter en løpetur på asfalt fikk jeg vondt foran på leggene. Dette blir bare værre for hver gang jeg løper. Er der noen som kan si meg om dette er fordi jeg ikke er vant med å løpe på asfalt, og kan trenes bort eller er det tegn på at jeg gjør noe galt / har feil utstyr ?
fitness_ Skrevet 1. januar 2013 #2 Skrevet 1. januar 2013 Jeg har det samme problemet til tider, mistenker betennelse. Snakk med legen din du!
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #3 Skrevet 1. januar 2013 Det kan være betennelse, evt begynnende betennselse. Prøve å massere (på sidene av leggbeinet foran), det kan hjelpe. Anonym poster: 730232c780a6011fd6cd30736bd13eb1
Gjest *Maja* Skrevet 1. januar 2013 #4 Skrevet 1. januar 2013 Ja, det høres ut som starten på betennelse. Er du helt fersk som jogger? Kanskje du kjører for hardt? Har du riktige sko og såler?
kills Skrevet 1. januar 2013 #5 Skrevet 1. januar 2013 Jeg ville tatt en tur til legen med det. Jeg fikk beinhinnebetennelse av å starte for brått med løping, det var til tider et smertehelvete uten like og det tok lang tid før det gikk over. Det gikk heller ikke over før jeg sluttet med all løping/jogging i to måneder (brukte ellipsemaskinen i stedet)
Gjest Daenerys Skrevet 2. januar 2013 #6 Skrevet 2. januar 2013 Høres ut som beinhinnebetennelse ja, er noe ordentlig dritt. Slutt å jogge NÅ, og gå til lege. Jeg har fremdeles problemer med dette ett år etter at det startet, og har hatt to-tre lengre joggepauser. Underlag er viktig, og tilpassede sko også. Men det kan ikke ordne alt. Jeg har veldg bevegelige føtter, og det er det som ødelegger for meg.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #7 Skrevet 2. januar 2013 Gratulerer med beinhinnebetennelse. Har ikke kunnet løpe på snart ett år.... Det er grusomt. Anonym poster: c721ccd1d2cc00d421956733b70d3229 1
Gjest aam1972 Skrevet 2. januar 2013 #8 Skrevet 2. januar 2013 OK - takk for tilbakemledinger alle sammen - det er supert å kunne spørre dere om slike ting. Hadde ikke dere vert her nå, så hadde jeg sagt til meg selv at det bare å bite tennene sammen og stå på! Tror jeg holder meg til sykling og legger løpingen på hyllen inntil videre :-)
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #9 Skrevet 2. januar 2013 Er det foran på leggen, helt nederst, ned mot ankelen? I så fall, så har jeg slitt med dette i større eller mindre grad i mange år (er i starten av 20-årene). Hos meg kommer det først og fremst på starten av en joggetur, og da kan det være så ille at jeg knapt klarer å gå engang. Det som funker for meg er å varme opp godt; i verste fall gå raskt i en del minutter til jeg blir ordentlig oppvarmet, og dette gjør jeg gjerne i motbakke! I tillegg har det også hjulpet å stoppe ca 15 minutter ut i løpeøkten og tøye ut føttene skikkelig. Da har det i de aller fleste tilfeller gått veldig bra, og jeg har aldri følt meg noe særlig hemmet av dette. Hvis smertene kommer først etter treningsøkten hos deg, så er det vel kanskje ikke helt det samme. Anonym poster: f8eeda5e288266a69dd46e9e02e99c8d 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #10 Skrevet 3. januar 2013 Ta pause i løpingen til du er kvitt symptomene - kjør heller alternativ trening som f.eks. svømming. Søk på øvelser for denne muskelen (den heter tibialis anterior), det finnes mange gode tips til hvordan man kan trene og strekke denne for å forebygge slike smerter. Også viktig: når du blir symptomfri, sørg for å ha skikkelige løpesko (oppsøk spesialforretninger som tester deg og finner riktig sko), løp på mykere underlag enn asfalt og tren løpeteknikk. Det er mye jobb, men hvis du ikke gjør det og dette blir kronisk, må du kanskje gi opp løpingen totalt. Anonym poster: 382e2b13f6015993bd9ab30dc8a9faee 1
Gjest aam1972 Skrevet 3. januar 2013 #11 Skrevet 3. januar 2013 Ta pause i løpingen til du er kvitt symptomene - kjør heller alternativ trening som f.eks. svømming. Søk på øvelser for denne muskelen (den heter tibialis anterior), det finnes mange gode tips til hvordan man kan trene og strekke denne for å forebygge slike smerter. Også viktig: når du blir symptomfri, sørg for å ha skikkelige løpesko (oppsøk spesialforretninger som tester deg og finner riktig sko), løp på mykere underlag enn asfalt og tren løpeteknikk. Det er mye jobb, men hvis du ikke gjør det og dette blir kronisk, må du kanskje gi opp løpingen totalt. Anonym poster: 382e2b13f6015993bd9ab30dc8a9faee Takk for konstruktive forslag !
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #12 Skrevet 4. januar 2013 Ta pause i løpingen til du er kvitt symptomene - kjør heller alternativ trening som f.eks. svømming. Søk på øvelser for denne muskelen (den heter tibialis anterior), det finnes mange gode tips til hvordan man kan trene og strekke denne for å forebygge slike smerter. Også viktig: når du blir symptomfri, sørg for å ha skikkelige løpesko (oppsøk spesialforretninger som tester deg og finner riktig sko), løp på mykere underlag enn asfalt og tren løpeteknikk. Det er mye jobb, men hvis du ikke gjør det og dette blir kronisk, må du kanskje gi opp løpingen totalt. Anonym poster: 382e2b13f6015993bd9ab30dc8a9faee Støtter alt dette denne, men vil legge til at det er mulig å løpe på asfalt så lenge du har riktige sko. Har selv slitt med benhinnebetennelse og får det lett om jeg ikke er veldig påpasselig med progresjonen. Vil råde deg til å begynne svært svært forsiktig med løping og holde deg til et program som regulerer fremdriften, for eksempel "couch to 5K". Føler du smerter, så stopp. Ta heller noen minutter på ellipsestepperen og øk gradvis før du forsøker deg på noe a la couch to 5K igjen. Tipset jeg fikk av min lege var å kun øke antall minutter/lengde når jeg hadde vært helt smertefri i en uke. Anonym poster: 61866101c946990d5a68218c2e32257f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå