AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #1 Skrevet 1. januar 2013 Det er kun en gang i året jeg får til å få det ordentlig koselig hos meg, og det er i adventstida og i jula, da er det mye julepynt fremme. Bestemmer meg hvert år at når julepynten tas bort, vil jeg også ha det skikkelig koselig, men jeg får det aldri til. Ingenting er penere enn mye glitter og julepynt. Julestjerne, 7 armet julestake og annen julepynt tas bort fra vinduene, og snøsprayen i hvert vindu vaskes bort :-( Det er ikke noe annet en trist å rydde og vaske bort jula :-( Og det er etter mitt syn helt umulig å få det ordentlig koselig etterpå. Tips? Anonym poster: d6409611634b823ddec9e62cb9a88953
Gjest NozMonster Skrevet 1. januar 2013 #2 Skrevet 1. januar 2013 masse friske blomster, lysestaker og telys-holdere med lys i 3
~white lady~ Skrevet 1. januar 2013 #4 Skrevet 1. januar 2013 Det er alt smålyset rundt omkring som gjør det koselig Kjøp vinduspendlere eller små lamper til å ha i vinduskarmen, det vil hjelpe! 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #5 Skrevet 1. januar 2013 Det er alt smålyset rundt omkring som gjør det koselig Kjøp vinduspendlere eller små lamper til å ha i vinduskarmen, det vil hjelpe! Ikke bare smålysene som gjør det koselig, men julelys både her og der må selvsagt være med som en del av pynten. All julepynt er koseligere enn vanlig, alle julemotiver på diverse pynt og duker, og ikke minst det koseligste av alt: Glitter, og glitrende julepynt. Jeg har mye fin pynt og mange fine duker jeg bruker ellers i året, men det blir allekevel aldri like koselig som i jula. Og vinduene er jo triste hele året uten noe som helst snøspray eller julelys i ellers i året. Små lamper i vinduskarmene kan jeg jo prøve, men det vil aldri bli så koselig som når julepynten er fremme. Hva er vinduspendlere? hilsen ts. Anonym poster: d6409611634b823ddec9e62cb9a88953
Gjest Sitronkake Skrevet 1. januar 2013 #6 Skrevet 1. januar 2013 Jeg har nesten ikke julepynt fremme i jula, men fyller stua med hvite svibler, hvite amaryllis, hvite tulipaner og avsindige mengder stearinlys i alle mulige former og fasonger, alle hvite. Folk kommenterer alltid at det er så koselig hos meg i jula, så jeg vil tro at med avskårne blomster, flere potteplanter og mye levende lys vil gjøre susen hos deg også. Så kan du jo spare den spesielle, koselige stemninga til advent og jul?
Adhara Skrevet 1. januar 2013 #7 Skrevet 1. januar 2013 Fine gardiner, matchende bordduker, stearinlys, duftlys, dempa belysning, nips osv Jeg bruker sånne lyslenker hele året.
~white lady~ Skrevet 1. januar 2013 #8 Skrevet 1. januar 2013 Ikke bare smålysene som gjør det koselig, men julelys både her og der må selvsagt være med som en del av pynten. All julepynt er koseligere enn vanlig, alle julemotiver på diverse pynt og duker, og ikke minst det koseligste av alt: Glitter, og glitrende julepynt. Jeg har mye fin pynt og mange fine duker jeg bruker ellers i året, men det blir allekevel aldri like koselig som i jula. Og vinduene er jo triste hele året uten noe som helst snøspray eller julelys i ellers i året. Små lamper i vinduskarmene kan jeg jo prøve, men det vil aldri bli så koselig som når julepynten er fremme. Hva er vinduspendlere? hilsen ts. Anonym poster: d6409611634b823ddec9e62cb9a88953 Vinduspendlere er små hengelamper, finnes i alle fasonger, farger og str. Punktbelysning gjør mye for hyggen i stua. Forresten, noe av julepynten kan jo brukes hele året så lenge det ikke ser altfor julete ut
Marsipan Skrevet 1. januar 2013 #9 Skrevet 1. januar 2013 Det heter strengt tatt vinduspendler, pendel i entall.... Pendlere er noe helt annet Jeg syns også det er vanskelig å få den samme koselige stemningen utenom jul, men tror det bare må være sånn. Det er jo nettopp det at jula er tidsbegrenset som gjør den så koselig. Masse pynt som bare er framme en måned i året. Resten av året trøster jeg meg med at det er mindre nips å tørke støv av 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #10 Skrevet 1. januar 2013 Det er kun en gang i året jeg får til å få det ordentlig koselig hos meg, og det er i adventstida og i jula, da er det mye julepynt fremme. Bestemmer meg hvert år at når julepynten tas bort, vil jeg også ha det skikkelig koselig, men jeg får det aldri til. Ingenting er penere enn mye glitter og julepynt. Julestjerne, 7 armet julestake og annen julepynt tas bort fra vinduene, og snøsprayen i hvert vindu vaskes bort :-( Det er ikke noe annet en trist å rydde og vaske bort jula :-( Og det er etter mitt syn helt umulig å få det ordentlig koselig etterpå. Tips? Anonym poster: d6409611634b823ddec9e62cb9a88953 Om det er det litt overdådige (i positiv betydning) med jula som er koselig for deg så kan du jo søke inspirasjon fra amerikanske blogger? De er flinke på å pynte til påske, halloween, vår, høst, vinter, thanksgiving etc. Og selv om dere ikke feirer dagene finnes det mye årstidsriktig pynting der de gjør mye av det samme som til jul: Duker, gardiner, pledd og puter som matcher, småbelysning, oppsatser eller vaser med blomster/grener/pynt og et tema for hele huset. Om snøsprayen gjør det mer koselig kan du jo vurdere om vinduene ellers blir for mørke (innsyn) om kvelden og lyse (sjenerende sådan) om dagen? Om du føler at naboene ser inn? Om gardiner/frosting ville gjort ting bedre? Anonym poster: c2f89ec3f2c70542337276e7f788a7bb
Gjest Bond Skrevet 1. januar 2013 #11 Skrevet 1. januar 2013 Koselig er ikke avhengig av pynt og nips og jul - man kan ha det riktig så koselig uten alt det der. Belysning er nok nøkkelordet der for min del - å ha nok lyskilder som kan dempes, og som skaper stemning uten at det må til en haug med telys eller annet dill. Hvordan har du planlagt belysningen i boligen din og er det noe som kan forbedres der? Evt - gode hjemmeklær skaper også mye kos for min del. Men må nok sies at jeg er også heftig dill-motstander generelt, og er inderlig gla for at jeg ikke må feire jul hjemme og ha julepynt liggende (advent kan man bare glemme)
Gjest Blubberella Skrevet 1. januar 2013 #12 Skrevet 1. januar 2013 Jeg tror litt av greia er at pynt og dilldall man kun har fremme i en kort periode i jula blir ekstra stas nettopp fordi det varer så kort. I tillegg er det forbundet med forventninger og glede over det som julen bringer med seg. Derfor blir nedturen såpass stor når all stasen må bort og huset er tilbake til hverdagen igjen. Jeg elsker jul og blir alltid litt nedstemt av å rydde bort julepynten og julelysene. Det er liksom ikke noe jeg synes kan erstatte julepynten når mørke, kjedelige januar kommer. Mitt kompromiss er å alltid kjøpe noe nytt i januar, f.eks. nye puter/duker, noen nye telysestaker, kanskje en ny lampe eller også gardiner. Det erstatter ikke den gode følelsen av julepynt og kos, men det hjelper litt på humøret Huff, nå merker jeg at det høres ut som en egen diagnose: "post-jul traumatisk depresjonssyndrom" eller noe sånt...
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #13 Skrevet 2. januar 2013 Tips herfra: 1) Noe av julebelysningen beholder vi året rundt og skrur på når det er behov for å piffe opp stemningen, evt. når vi har fest. Det er da snakk om billige lyskjeder a la juletrelys som er dandert rundt noen vinduer og bilder. 2) Telys beholder vi også, bruker uansett stort sett bare sesongnøytrale telysholdere. Røde og lilla lys hører advent til, så det er bannlyst resten av året. 3) Røkelse skaper stemning året rundt, selv om vi bruker det lite på sommeren. Vi kjøper virak, dvs. sånn som de bruker i katolske kirker blant annet. 4) Spill klassisk musikk på kveldene og sett av tid til å spille spill med familien også på hverdager. Les høyt for hverandre eller les bøker selv. 5) Lag te om kveldene og noe godt til kveldsmat. Bak ofte. 6) Gjør det til en vane å kjøpe roser, liljer, tulipaner eller andre avskårne blomster når dere handler mat, f.eks. når ukas storshopping gjøres unna. Anonym poster: 3b218341189440229f06b96e621666d9 1
Gjest O___o Skrevet 2. januar 2013 #14 Skrevet 2. januar 2013 Kjøp inn ny dekorasjon? Synes de fleste hus er preget av å være overpyntet av hummer og kanari i jula. Ellers har man vel gjerne en rød-tråd i hjemmet sitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå