Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med folkehøgskoler med linjen fitness? Er vel ikke så mange skoler som har den linjen, men det er en i Molde. Har noen erfaring med folkehøgskolen i Molde? Hva slags folk er det som går på folkehøgskoler? Er det folk som gjerne har falt litt ut av det sosiale tidligere?

Og hvordan er det med drikkekulturen? Jeg liker å feste og ha det gøy gjerne hver helg, er det likesinnede på folkehøgskolen eller er det mer seriøse folk?

:icon_lol:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått folkehøyskole (på nittitallet) og det var et kjempeår. Jeg kan tenke meg at en sånn linje med fitness kan være kjempeherlig for folk som er seriøse med sin trening. Når det kommer til drikking, så tror jeg det er ulovlig på de fleste av Norges høyskoler, mye godt pga det å jobbe med selvet er uforenlig med alkohol og rusbruk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått på Molde Folkehøgskole. For meg var det ikke full match, da jeg ikke er supersosial, så jeg holdt meg mest til romvennina mi og noen få andre. Lurte litt hva jeg tenkte på da jeg begynte på FHS :fnise:

Skolen var grei den, og lærerne var veldig kjekke folk. Samme med rektor og andre kontorpersonal.

Alle slags folk går på FHS, vil jeg tro. Mange som vil ha seg et "friår" før videre utdanning. Er jo langt ifra et friår da, i og med at det er undervisning og turer etc + lørdagsundervisning.

På Molde FHS var det ikke lov å drikke, men det ga de fleste totalt beng i, så det var mye drikking der ihvertfall.

Om du velger Molde FHS, så får du bo i en veldig vakker by ihvertfall, naturen er helt fantastisk. Og om du er fotballinteressert så har du ihvertfall scora :) Det hendte seg at de som ville fikk gratisbilletter til fotballkamper.

• Liker 1
Skrevet

Tror alle folkehøgskoler har nulltoleranse for alkohol. Du har ikke lov å oppholde alkohol der, drikke alkohol der eller komme tilbake til skolen etter fest før du er helt edru igjen. Om du har bare hatt en øl eller et glass vin så får du ikke komme. Jeg går på en nå fordi jeg går på en linje(musikk) jeg er interessert i og vil lære om, jeg øver hele tiden og har fått stort utbytte. Alderen på profilen min er høyere enn jeg egentlig er for jeg vil være anonym, men jeg er noen få år eldre enn flertallet på skolen, så for min del handler det ikke om det sosiale, selv om det er absolutt kjempegøy, vi finner på så mye rart!

Jeg anbefaler alle å gå på folkehøgskole hvis de velger noe de vil lære om, for etter den første måneden innser du at det ikke er lekestund, men faktisk skole du går på. Mange går på en smell med å misforstå det, og faller utav rutinene med fravær og mobilbruk i timene osv.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar!

Jeg er trener mye på treningssenter (styrke og vektløfting) og er mindre interessert i fotball, håper det går greit? Og vet noen om hvor god form du må være for å passe inn (at du kan være med på treningene uten problemer med å være den minst trente)?

En annen ting: Velger du hvem du vil være romkamerat med? Hva hvis man ikke kommer overens med romkameraten?

Skrevet

Takk for svar!

Jeg er trener mye på treningssenter (styrke og vektløfting) og er mindre interessert i fotball, håper det går greit? Og vet noen om hvor god form du må være for å passe inn (at du kan være med på treningene uten problemer med å være den minst trente)?

En annen ting: Velger du hvem du vil være romkamerat med? Hva hvis man ikke kommer overens med romkameraten?

Jeg var overhodet ikke interessert i fotball, det var inget problem :)

Jeg er ikke helt sikker på hvor god form du må være i, men litt av poenget er sikkert at man skal bli i bedre form, tror du ikke?

Vet at Fitness-linja har eget trimrom med vekter og all slags annet utstyr. Så man styrer vel litt selv, tenker jeg. Vet at de hadde egentrening, når jeg gikk der ihvertfall (jeg gikk på en annen linje da)

Jeg var så heldig at jeg fikk velge, du kan nok legge inn ønske, men ikke alltid det går i oppfyllelse.

Om det er fullstendig kræsj med romkamerat så får du bytte. Vet om noen som gjorde det.

Skrevet

Jeg hadde enerom, det var et smart valg pga det kan bli intenst sosialt og da er det greit å kunne låse døren og være alene, noen ganger.

• Liker 2
Skrevet

Er det mange som kommer med noen de kjenner, eller kommer de fleste alene? Hvordan er det med ferier og sånn? Og har molde bra uteliv, hehe?

Koster det mye ekstra å ha alenerom?

Skrevet

Det var noen få som kjente hverandre fra før av, ellers var de fleste ukjente :)

Følger alle normale skoleferier. Utelivet ble ihvertfall bra når 80 % av alle FHS-studentene var ute nesten hver helg :fnise:

Vet ikke hvor mye ekstra det koster å ha enerom, men det er kanskje mulig å finne ut av på hjemmesida deres? Tror ikke det var så veldig dyrt. Men om du vurderer det så bør du være tidlig ute, er begrensa med enerom :)

Skrevet

Jeg ble plassert på rom med ei jeg ikke kjente, men hadde snakka litt på skolens facebookside. Først ble vi kjempeglade for vi likte samme musikk + serier, men etter en uke begynte hun å vise humørsvinginger som hun sliter veldig med, og hun er mer viktigper, konservativ og ryddig, det ble litt kræsj. Hun kom inn på rommet en dag og fortalte at hun skulle flytte inn med ei hu kom overens med, og begge ble lettet. Da fikk jeg enerom uten å måtte betale ekstra for det, sweeet.

Tror det var 8000 ekstra i året for enerom.

• Liker 1
Skrevet

Tror alle folkehøgskoler har nulltoleranse for alkohol. Du har ikke lov å oppholde alkohol der, drikke alkohol der eller komme tilbake til skolen etter fest før du er helt edru igjen. Om du har bare hatt en øl eller et glass vin så får du ikke komme.

Alle folkehøgskoler har ikke nulltoleranse for alkohol. Vet ikke om noen hvor det tillates at man drikker på skolen. At det ikke er lov å oppbevare det er nok en regel det ses litt gjennom øynene mine, i alle fall der jeg gikk. Lærerne sa rett ut til oss at vi kunne ta et glass vin eller to på den lokale puben og komme tilbake til skolen, det går helt fint. Det som ikke går fint er at man drikker seg dritings og kommer sjanglende tilbake til skolen.

AnonymBruker
Skrevet

Nansenskolen tillater alkohol, men er fhs for de over 18.

Anonym poster: 5497ec741909def03d728de8ae585764

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...