Gå til innhold

Kettlebells vs. frivekter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener vanligvis stryke 2 ganger i uken, da med frivekter. Få repitisjoner, men med tunge vekter. Jeg har prøvd kettlebells 1 gang og syntes det fungerte fint. Jeg er litt lei av å trene med frivekter, men er usikker på effekten av kettlebells. Noen erfaringer/tips?

:)

Anonym poster: 36661590286d675cff7908cdf65bfd51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Best effekt er variasjon av giryakulene og frivekter. .

Skrevet

Jeg stemmer også for kombinasjon. Enkelte kettlebellsøvelser er veldig gode, som kettlebellsving. Andre er tekniske vansklige å få til, eller belaster ikke muskler godt nok.

Min erfaring er at uansett hvilke andre styrketreningsformer som dukker opp, er basic øvelsene med frivekter alltid nyttige å ha i grunnprogrammet. Så kan man heller supplere med alternative treningsmetoder.

Skrevet

Nåvel...kettlebells ER en type frivekter.

Jeg sier også "ja takk, begge deler". Jeg ville ikke anbefalt kettlebells som hovedverktøy for maksimal styrketrening til noen som også har tilgang på vektstenger. Personlig bruker jeg dem mest til kondisjonstrening, samt støtteøvelser for styrke (nå framover blir det ca. to økter i uka med vektstang og ca. to med kettlebells.)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Holder med Leifr at kettlebells også er frivekter.

Sammenligningen blir vel heller kettlebells mot vektstang.

Alt du bruker manualer til kan du også bruke kettlebells til. De kompliserte øvelsene man gjerne hører om, men tenker er ueffektive er f.eks kettlebell snatch eller kettlebell clean (& jerk).

I utgangspunktet skal man kunne få en like god styrkeøkt med bare kettlebells. Størrelsen/vekten de fleste har er dog litt begrensende når det kommer til styrkeløftøvelser som markløft og knebøy med begge bein.

Kettlebells er utmerket å drive spenst og eksplosivitettrening. Og ikke minst grep!

Endret av Supraspinatus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...