Gå til innhold

Noe jeg ikke forstår - forsetter å være samboer med noen som

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er verden slik at enklte forsetter å være samboer med noen som de vet går på med stoff/rus eller alkohol eller har en oppførsell som vi andre samfunnet ikke akspterer? Kan de ikke bare komme seg ut av et sånt forhold så fort som mulig og bli ferdig med vedkommende. Hvorfor skal en ta vare på slike folk? Hadde ikke vært bedre å kvitt de med en gang for å ungå både problemer for seg selv og ikke minst samfunnet? Jeg lurer på hvor mye det norske samfunnet betaler i regninger der politi og andre instanser som ta oppgjer med disse gale folkene.

Er det noen som kan svare fornuftig på dette for dette forstår jeg rett og slett ikke.

Anonym poster: e9aca2d9084438482c81d13373211ecb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gidder ikke å blande meg opp i når folk skal kutte ut samboeren sin.

Skrevet

ikke jeg heller, men jeg tror det handler om styrke til å komme seg ut og starte på nytt for seg selv.

Gjest Anonym
Skrevet

Slik jeg ser det er det nok i mange av disse tilfellene enten samvittighet og ansvarsfølelse eller kjærlighet som binder de sammen. Det er mange ulike definisjoner av kjærlighet men jeg ville iallfall ikke forlatt en jeg elsket på flekken om han fikk rusproblemer eller liknende. Det som er med mange er at de gjerne vil hjelpe og passe på. Dette er helt menneskelige og typiske egenskaper. Vi har derfor på en måte kanskje ikke hjerte til å gå fra en vi er så nært knyttet til i sine rusproblemer. Iallfall ikke uten å prøve å hjelpe først.

Skrevet

Jeg bryr meg katta om når/hvorfor folk skal kutte ut samboeren sin. Mitt mest fornuftige svar på spørsmålet ditt er at ikke alle tenker som deg og har din logikk og ditt følelsesliv. Mennesker er ulike, tenker og føler annerledes enn deg.

Skrevet

Det er ikke såå enkelt å bare kutte alle bånd til noen som man er følelsesmessig og kanskje økonomisk/praktisk avhengig av. Kjærlighet og omsorg kjenner ingen grenser, så man slutter jo ikke å elske noen når de blir avhengig av rusmidler eller på annen måte sårer seg selv og andre. Det krever en utrolig styrke å bryte ut av det vante, kjente, trygge og til noe ukjent, usikkert. Det krever også en liten smule egoisme (ikke egentlig egoisme, men finner ingen bedre ord å beskrive det med). Man må ta hensyn til seg selv, sette seg selv først og spørre; hva er best for meg? Og det betyr indirekte at man kanskje må kutte bånd til en man elsker. Det er ikke lett.

Du kan spørre deg selv om og om igjen hvorfor noen blir boende i "elendighet". Faktum er at du ikke forstår det før du opplever det selv.

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

dette er nokon ingen vil forstå før ein har opplevd det sjølv!

Skrevet

Hvorfor er verden slik at enklte forsetter å være samboer med noen som de vet går på med stoff/rus eller alkohol eller har en oppførsell som vi andre samfunnet ikke akspterer? Kan de ikke bare komme seg ut av et sånt forhold så fort som mulig og bli ferdig med vedkommende. Hvorfor skal en ta vare på slike folk? Hadde ikke vært bedre å kvitt de med en gang for å ungå både problemer for seg selv og ikke minst samfunnet? Jeg lurer på hvor mye det norske samfunnet betaler i regninger der politi og andre instanser som ta oppgjer med disse gale folkene.

Er det noen som kan svare fornuftig på dette for dette forstår jeg rett og slett ikke.

Fordi kjærligheten kommer før samfunnet.

Skrevet

Ja, hvorfor noen velger å gå inn i et forhold med rusproblemer eller kriminalitet må man bare lure på.

Skrevet

Ja, hvorfor noen velger å gå inn i et forhold med rusproblemer eller kriminalitet må man bare lure på.

.

Litt enig der - men det kan jo tenkes at de har fått rusproblemer underveis.

Skrevet

.

Litt enig der - men det kan jo tenkes at de har fått rusproblemer underveis.

Ja, og da forstår jeg at det blir verre.

AnonymBruker
Skrevet

Men for å være helt ærlig: Dersom jeg hadde en i huset som holdt på med rus eller vold hvorfor i alle dager skulle elske en slik person som bare skaper problemer for meg? Jeg hadde ikke funnet meg i å blitt skinanert og holdt for narr på den måten. Tror ikke også dere at det hadde blitt mindre problemer dersom folk hadde sendt de på døra og sagt dette finner meg ikke i.

Skrevet

Men for å være helt ærlig: Dersom jeg hadde en i huset som holdt på med rus eller vold hvorfor i alle dager skulle elske en slik person som bare skaper problemer for meg? Jeg hadde ikke funnet meg i å blitt skinanert og holdt for narr på den måten. Tror ikke også dere at det hadde blitt mindre problemer dersom folk hadde sendt de på døra og sagt dette finner meg ikke i.

Jo, det hadde helt sikkert blitt mindre problemer for mange.

• Liker 1
Skrevet (endret)

"Fordi han har jo sine gode sider/stunder" Det har blitt en vane. De er redd for å bli alene. Det er mye styr med å bryte ut mtp bosted etc, for ikke å snakke om dersom det er barn i bildet.

Endret av Blånd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...