Gå til innhold

D-vitaminer, hvor mye kan jeg ta?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Pga mørketid og lite sol har jeg gått til innkjøp av D-vitaminer fra Collett.

Det står at dagsforbruket bare er 1 tablett i døgnet, men skader det å ta 2-3 i døgnet.

Underskuddet på D-vitaminer for oss som bor i Norge er vel såpass stort at 1 eller 2 ekstra tabletter i døgnet ikke kan være så farlig?

Det sies jo at vi skal spise mye fisk og annet som inneholder D-vitaminer. Da er det jo ikke snakk om noen begrensninger.

Hvordan får du dekket ditt D-vitaminbehov? Og tar du litt ekstra nå i mørketida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mangel på D-vitamin? Ville ikke tatt noen større dose enn anbefalt hvis ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normalfordeling

Jeg ville ha sjekket nivået hos legen først.

Jeg fikk målt nå i desember og hadde 37(?) og det var alt for lavt. Fikk beskjed av sykehuset å ta 40 ug (fant ikke det riktige tegnet) hvilket er langt over anbefalt dose. Nye blodprøver om 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke farlig, nei. Hvis du vet at du får i deg lite D-vitamin, kan du godt ta mer enn det som står på bruksanvisningen. Dette fordi anbefalingene i Norge er myyye lavere enn ellers i verden, og alt er så strengt her. 2-3 tabletter gjør ingenting, og jeg pleier selv å gjøre det. Har ikke dødd enda.

Anonym poster: 509c3f8b46a1edd9a8f46034e384330e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra wikipedia:

For høyt inntak av vitamin D kan gi kvalme, oppkast, dårlig appetitt, brekninger, svakhet og vekttap.

Tviler på du merker noe særlig av en ekstra tablett, men jeg skjønner ikke hvorfor du skal ta ekstra om du ikke har d-vitaminmangel. Om du mistenker det kan du finne ut av det med en enkel blodprøve hos legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle i Norge har vel mindre D-vitamnivå nå om vintern - trenger vel ikke en blodprøve for å finne ut det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle i Norge har vel mindre D-vitamnivå nå om vintern - trenger vel ikke en blodprøve for å finne ut det ?

Å ha mindre d-vitamin om vinteren enn om sommeren vil ikke si at man har d-vitaminmangel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hovedsaklig får vi vitamin D gjennom sollys, og da regulerer kroppen selv nivået og tar ikke opp mer enn den trenger. Du bør ikke tilføre vitamin d via tabletter uten å sjekke nivået hos lege først, og i alle fall ikke mer enn anbefalt dose, det kan være farlig.

Vitamin D virker inn på omsetningen av kalsium i kroppen, og for mye vit. D kan medføre hyperkalsemi. Dette kan gi symptomer som kvalme, oppkast, dårlig apetitt, muskelsvakhet, skjelettsmerter, trøtthet, hyppig vannlatning, nyrestein og hjerterytmeforstyrrelser. Rimelig tullete å påføre seg dette fordi man tror det er lurt å ta over anbefalt dose, det er tross alt en grunn til at anbefalingene er der. Husk også at ulike anbefalinger i ulike deler av verden har sammenheng med ulikt levesett kloden rundt, samt ulik soleksponering og kost hold. Det påvirker anbefalingene.

Anonym poster: bdeae289285325a5e080dd0bc8a52214

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis man holder seg til anbefalt dagsdose, dvs 1 tablett pr dag, men i tillegg tar tran som inneholder D-vitaminer.

Bør man kutte ut en av delene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis man holder seg til anbefalt dagsdose, dvs 1 tablett pr dag, men i tillegg tar tran som inneholder D-vitaminer.

Bør man kutte ut en av delene?

Du bør sjekke det før du tar mye tilskudd av ett eller annet. D-vitamin skal ligge på 40-150 (helst over 70), om du ligger i øvre grense så bør du sikkert ikke ta noen av delene, men om du ligger i nedre grense så bør du nok ta begge deler. Det er helt umulig å si uten å sjekke det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sjekke det før du tar mye tilskudd av ett eller annet. D-vitamin skal ligge på 40-150 (helst over 70), om du ligger i øvre grense så bør du sikkert ikke ta noen av delene, men om du ligger i nedre grense så bør du nok ta begge deler. Det er helt umulig å si uten å sjekke det.

Takk for godt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre her nevner så øker d-vitamin opptaket av kalsium (ofte har kalsium-tilskudd også d-vitamin), så økt fare for åreforkalkning er noe å tenke på - om du er i en faresone. Økt kalsiuminnhold i urinen gir økt fare for nyrestein. Sånn for å nevne noe.

D-vitamin er også fettløslig, så ev. overskudd skilles ikke ut i urinen. Det lagres i kroppen og kan over tid gi forgiftning.

En bør vite hva en holder på med om en tar store doser med vitamintilskudd. Ville absolutt tatt en legetime for å så sjekket hvordan det stod til først.

På den annen side er det mange indikasjoner på at de anbefalte nivåene for d-vitamin her til lands er satt for lave. Det er helt klare sammenhenger på at overlevelsesraten for for kreft som blir konstatert på sommeren er høyre enn for de som får diagnose på vinteren f.eks.

Sånn generelt - tar du tran skal du ikke ha behov for å ta d-vitamin i tillegg, en skje tran dekker dagsbehovet.

Anonym poster: e3709170d1388ce1cac5bf6e6cc9a743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

D-vitamin er også fettløslig, så ev. overskudd skilles ikke ut i urinen. Det lagres i kroppen og kan over tid gi forgiftning.

I følge legen min er det ikke farlig å ta for mye d-vitamin, siden kroppen skiller ut overskuddet.

Anonym poster: a2ca315b264069f681b162574932c1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I følge legen min er det ikke farlig å ta for mye d-vitamin, siden kroppen skiller ut overskuddet.

Anonym poster: a2ca315b264069f681b162574932c1c6

Da ville jeg vurdert en ny lege. Vitamin D er fettløselig og overskudd lagres i kroppen, begynner en å ta store tilskudd kan en bli syk.

En skal slite med å få for mye gjennom kosten og soleksponering alene, men begynner en å ta store doser tilskudd bør en vite hva en gjør og hvordan vitaminer/mineraler oppfører seg i kombinasjon, og også følge nøye med på nivåene sine.

D-vitamin overdosering

For meget D-vitamin er en dræber.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt klare sammenhenger på at overlevelsesraten for for kreft som blir konstatert på sommeren er høyre enn for de som får diagnose på vinteren f.eks.

Har du kilder på dette? For det er bare tull, overlevelsesraten avhenger ikke av vitamin d nivå, men av type kreft, omfang, behandlingsalternativer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har du kilder på dette? For det er bare tull, overlevelsesraten avhenger ikke av vitamin d nivå, men av type kreft, omfang, behandlingsalternativer osv.

Trodde dette var kjent i Norge nå jeg? Et øyeblikk så skal jeg lete - det er bl.a forskning gjort ved Universitetssykehuset i Tromsø. De begynte å nøste i det da de fant sammenheng med at pasienter som fikk diagnose på sommeren hadde større overlevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er tre linker fra første siden i et kjapt google-søk bare.

Kreftregisteret - http://kreftregister...eftoverlevelse/

Resultatene viser at pasienter som diagnostiseres i i løpet av sen-sommer/høst har 30% bedre overlevelse enn de som diagnostiseres om vinteren. Kontrasten kan tolkes som uttrykk for den forskjell det er i D-vitaminnivået mellom årstidene; høyt sen-sommer/høst og lavt vintermånedene.

Dagens medisin - http://www.dagensmedisin.no/nyheter/d-vitamin-er-overlevelsesindikator/

Sol deg friskere! http://www.aftenposten.no/helse/article1345399.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bekreftet mange (26), og fikk beskjed om å ta to "bio perals" pr dag. Da de er av animalsk opprinnelse valgte jeg å finne et annet preparat. Tar nå noe som tilsvarer ca 60 microgram d2. D2 tas noe dårligere opp i kroppen enn d3, og med det nivået jeg hadde ser jeg ingen grunn til å frykte forgiftning med det første. De tablettene jeg tar er forøvrig anbefalt som daglig dose på vinteren i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Fra wikipedia:

Tviler på du merker noe særlig av en ekstra tablett, men jeg skjønner ikke hvorfor du skal ta ekstra om du ikke har d-vitaminmangel. Om du mistenker det kan du finne ut av det med en enkel blodprøve hos legen din.

For høyt inntak, og disse bivirkninge, da snakker vi om 250-500mikrogram i døgnet.

Av en normal dag ute i sola produserer vi et sted mellom 50 og 100 mikrogram, så hvorfor tilskudd i samme område skulle være helseskadelig er det ingen som kan svare deg på, rett og slett fordi det ikke er det.

Om NOE er et problem i Norge på vinterstid, så er det heller lave nivåer av vitamin D, og alle de følgende det kan føre med seg.

Jeg skrev master om Vitamin D for noen år tilbake, og etter å ha snakket mye med de som forsker mest på Vitamin D i Norge bla Johan Moan, kunne jeg lett konkludere med at inntak opptil 50mikrogram oralt ikke er noe problem, heller tvert i mot. Myndighetene vil dessuten forandre anbefalt inntak fra 7,5mikrogram per dag til 15 innen ikke lang tid. De fleste fagpersoner er imidlertid enige om at 25mikrogram er mer optimalt, men at man av forskningsmessige grunner ikke helt kan anbefale det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...