Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige måned fant jeg røyk i jakkelomma til sønnen min på 15 (blir 16 i år) da jeg skulle vaske den. Jeg spurte han om det og fikk vite at han bare røyket av og til og absolutt ikke var avhengig. Da ga jeg han en tydelig advarsel om han bare hadde med å slutte.

Så i dag fant jeg enda en til (halvfull) røykpakke på rommet hans (JA, jeg vasker fortsatt barnas rom..).

Ahh jeg blir så irritert, men mest av alt frustrert av dette. Aner heller ikke hvordan jeg skal reagere på dette. Hvordan ville du reagert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gitt fanden, men han måtte sponse uvanen sin selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forrige måned fant jeg røyk i jakkelomma til sønnen min på 15 (blir 16 i år) da jeg skulle vaske den. Jeg spurte han om det og fikk vite at han bare røyket av og til og absolutt ikke var avhengig. Da ga jeg han en tydelig advarsel om han bare hadde med å slutte.

Så i dag fant jeg enda en til (halvfull) røykpakke på rommet hans (JA, jeg vasker fortsatt barnas rom..).

Ahh jeg blir så irritert, men mest av alt frustrert av dette. Aner heller ikke hvordan jeg skal reagere på dette. Hvordan ville du reagert?

Vel......med tanke på at jeg begynte å røyke som 14 åring og har prøvd å slutte siden jeg var 23 og nå endelig har klart det sånn nogelunde (er 31) etter å ha røyka på meg astma, så hadde jeg klikket tror jeg....Hadde det vært min sønn hadde jeg nok nektet han sammenkomster med venner etter skoletid en stund fremover og jeg hadde sniffet på ermene av jakkene hans når han kom fra skolen for å kjenne etter sigarettlukta...I mine øyne er dette veldig alvorlig, på lang sikt er jo faktisk dette noe som kan drepe han.....Jeg skulle ønske jeg hadde blitt presset hardere når jeg var yngre til å slutte å røyke før jeg var blitt storrøyker.....

Anonym poster: 7f060f06ffa5859ccdbdc49c1a86fd66

• Liker 5
Skrevet

For all del, ikke tillat det. Gå hardt imot! Og det sier jeg fra sønnen din sitt perspektiv.

Mine erfaringer fra et tiår siden:

Av ungdommen som hadde foreldre som var strengt imot røyking sluttet mange etter en kort fase.

Av ungdommen som hadde foreldre som var slække på det var det ingen som sluttet - de fleste røyker fortsatt.

Men det er selvfølgelig ingen garanti. Foreldrene mine var av første kategori, og jeg har røyket i ti år. :(

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var helt tydlig i min holdning da jeg fant ut at mitt barn røyket. Samtidig så skjønte jeg at jeg faktisk ikke kunne kontrollere det. En lang periode var jeg striks og dro inn lommepenger. Ble det gitt ut penger i forbindelse med ulike kjøp så skulle jeg ha kvittering og resten av pengene på bordet.

Jeg innså at den kampen ville jeg tape. Det eneste jeg hadde var mine egne holdninger. Tenåringen tok sine avgjørelser.

Anonym poster: 4ed654d2205d4e27ba158854d02f1122

• Liker 3
Skrevet

Har dere ikke en sertifikat-avtale? Mange har avtale med barna sine at dersom de ikke røyker får de sponset sertifikatet hos foreldrene.

Ellers tror jeg du bare må innse at du ikke kan kontrollere om han røyker. Du kan ikke være der hver eneste gang han får lyst på en røyk. Du må bare gjøre det du kan, og det er å informere om skadene og den økonomiske ulempen ved å røyke. Du kan jo eventuelt vise skrekkeksempler av bilder som du finner på internett ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville sluttet å gi han lommepenger, skal han røyke får han skaffe seg en jobb. Det er egentlig ikke noe mer du kan gjøre, hvis han vil røyke kommer han alltid til å finne en måte å gjøre det på uansett hva du sier og gjør. Har selv vært en rebelsk drittunge som begynte å røyke når jeg var 14, sluttet heldigvis når jeg var 17 på eget initiativ.

• Liker 2
Skrevet

Har dere ikke en sertifikat-avtale? Mange har avtale med barna sine at dersom de ikke røyker får de sponset sertifikatet hos foreldrene.

Da lyver de som oftest for foreldrene sine, sier de ikke røyker, men så gjør de det og så viser de at de røyker etter at sertifikatet er i boks og ingen av foreldrene er såpass at de krever pengene sine tilbake, så da er de like langt.

• Liker 1
Skrevet

Da lyver de som oftest for foreldrene sine, sier de ikke røyker, men så gjør de det og så viser de at de røyker etter at sertifikatet er i boks og ingen av foreldrene er såpass at de krever pengene sine tilbake, så da er de like langt.

Jeg kan ikke tenke meg at det er en veeldig stor andel. Det er nok flere som faktisk lar være å røyke og å snuse. I hvert fall har jeg inntrykk av det. Det vil alltid være noen ungdommer som røyker/snuser og lyver om det. Sånn er det bare. Men forhåpentligvis kjenner foreldrene barna sine såpass godt at de merker det på barna sine.

• Liker 4
Skrevet

Har han noen spesielle hobbyer han er avhengig av foreldrene osv? Som er avhengig av betaling, kjøring osv? Kjenner en som drev med motorsport da hun gikk på ungdomsskolen og da han ble ferska i å røyke måtte han pent velge mellom motorsporten eller røyken. Og han valgte hobbyen sin og ikke røyken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vis på alle måter at du ikke aksepterer at han røyker. Gjør livet surt for han med å lukte på han hver gang han kommer hjem / kommer ned til middag. Kutt ut alle goder / lommepenger.Print ut bilder / artikler om røyking og legg det på rommet hans gjevnlig.

Det var nettopp en superekkel "reklame" mot røyk,jeg såden på BBC,men tror også jeg så den på dagbladet.no eller noe,der mens han i reklamen røyker,så vokser kreften på sigaretten. Vis han.

Hilsen ei som begynte som 15 åring, sluttet som 42 åring.

Anonym poster: 297ad1e98edf32ddb553982bec20610b

• Liker 2
Skrevet

Vær beinhard på denne. Jeg begynte selv å røyke som fjortenåring, og holdt på i noen år. Min mor fant ut av det flere ganger, og var like hard på krava hver gang, ingen penger (med mindre jeg faktisk kunne dokumentere hva de gikk til), husarrest (i korte perioder) og hun viste tydelig at tilliten mellom oss ikke lenger var like god. Dette gjorde at røykingen bare ble et evig mas, og jeg fant ut at det ikke var verdt det. Sluttet da jeg var seksten.

Hadde det ikke vært for at moren min var veldig streng på dette området hadde jeg mest sannsynlig røyket enda. Vær tydelig på at du ikke aksepterer røykingen, og gjør så godt du kan for å holde kontroll, selv om det i en periode vil være veldig slitsomt for både deg og sønnen din.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg at det er en veeldig stor andel. Det er nok flere som faktisk lar være å røyke og å snuse. I hvert fall har jeg inntrykk av det. Det vil alltid være noen ungdommer som røyker/snuser og lyver om det. Sånn er det bare. Men forhåpentligvis kjenner foreldrene barna sine såpass godt at de merker det på barna sine.

Litt for mange til at jeg ville gått inn for en sådan avtale. På den annen side, jeg er kjerring om å få tilbake pengene mine også da.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 18 nå og røyker ikke, men røyket mye under sosiale sammenkomster, på fest m.m. og lignende da jeg var yngre fra jeg var 14. Vil si de fleste en eller annen gang har tatt seg en røyk på fest i ungdommen, men det er de færreste som gjør dette til en vane. Det kan bare være en fase, men jeg ville ha fulgt litt med. Hvordan er vennene hans? Hvis de er litt harry, er det større sjanse for at de begynner å røyke. Høres kanskje generaliserende ut, men det er faktisk sant.

Anonym poster: 9c280f2b326d2b803c21f6a40dbe8619

Skrevet

Det er litt sjukt å tenke på at det er 18 årsgrense for nikotintyggis om han ønsker å slutte! haha, den norske stat og overformynderiet gjør unge mennesker til rebeller.

Skrevet

Jeg er 18 nå og røyker ikke, men røyket mye under sosiale sammenkomster, på fest m.m. og lignende da jeg var yngre fra jeg var 14. Vil si de fleste en eller annen gang har tatt seg en røyk på fest i ungdommen, men det er de færreste som gjør dette til en vane. Det kan bare være en fase, men jeg ville ha fulgt litt med. Hvordan er vennene hans? Hvis de er litt harry, er det større sjanse for at de begynner å røyke. Høres kanskje generaliserende ut, men det er faktisk sant.

Anonym poster: 9c280f2b326d2b803c21f6a40dbe8619

Det sjukeste av det sjuke er at det ikke er skadelige for unge mennesker å røyke. Ingen ungdom har dødd av røyking.

Så egentlig burde det vært forbudt for mennesker over 50 og røyke, da hadde ingen dødd av røyking.

AnonymBruker
Skrevet

Det sjukeste av det sjuke er at det ikke er skadelige for unge mennesker å røyke. Ingen ungdom har dødd av røyking.

Så egentlig burde det vært forbudt for mennesker over 50 og røyke, da hadde ingen dødd av røyking.

:murvegg:

Anonym poster: e7b784f9e01f8c8179ac84e10ccf4193

• Liker 7
Skrevet (endret)

:murvegg:

Anonym poster: e7b784f9e01f8c8179ac84e10ccf4193

At det er skadelig for en sekstiåring å røyke betyr ikke at det er skadelig for en sekstenåring å røyke.

Kols får man ikke før det har gått førti år.

Er du uenig? Hvilkene sykdommer mener du en seksten år gammel røyker kan få?

- lungebetennelse og hjerte og karsykdommer?

Endret av waco
Skrevet

Det er ikke tillatt med røykere boende i mitt hjem, så den dagen de begynner å røyke, så får de flytte. Dette innprentes de med fra de er små og så blir det.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke tillatt med røykere boende i mitt hjem, så den dagen de begynner å røyke, så får de flytte. Dette innprentes de med fra de er små og så blir det.

De fleste som begynner å røyke gjør det fordi at foreldrene gjør det. Røyker du foran ungene dine? Jeg røyker ikke selv men det er fordi at jeg blir dårlig av røyk så for meg så er det å røyke en straff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...