Gå til innhold

Teoriprøve - spørsmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har tenkt å ta teoriprøven snart men har noen spørsmål.

Må jeg melde meg på noe eller fylle ut diverse papirer eller er det bare å møte opp og si at man skal ta teoriprøven?

Hvor lenge etter at teoriprøven er tatt må jeg ta oppkjøring og bestå? Eller er det ingen grense sånn at om man har tatt den så har man tatt den?

Skal ta teoriprøven på Risløkka, Oslo. Har hørt at det er en del kø der? Kanskje jeg burde dra tidlig sånn at jeg ikke trenger å vente så lenge? Eller er det noe annet jeg burde vite?

Anonym poster: a48d0fb53e2c9713f2ce024459325167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gressløk

Du kan bare møte opp. Er nok lurt å møte opp tidlig, men vil tro det er kø uansett.

Du må ha oppkjøring innen 3 år etter at du har tatt prøven. Om du må bestå innen 3 år derimot, det tør jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Du kan bare møte opp. Er nok lurt å møte opp tidlig, men vil tro det er kø uansett.

Du må ha oppkjøring innen 3 år etter at du har tatt prøven. Om du må bestå innen 3 år derimot, det tør jeg ikke svare på.

Nei, man må jo søke først. Enten ved manuelt å fylle ut et søknadsskjema eller elektronisk. Hvis man ikke har førerkort fra før må man vandelssjekkes av politiet først. Det kan fort ta noen uker. Har du førerkort fra før så må du fortsatt søke, men da er det bare for de som jobber der å registrere søknaden din.

Men det er ikke noen timesbestilling nei, hvis det var det du mente.

Stemmer at det er 3 år teoriprøven er gyldig.

Ellers, husk penger og legitimasjon :) Og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gressløk

Nei, man må jo søke først. Enten ved manuelt å fylle ut et søknadsskjema eller elektronisk. Hvis man ikke har førerkort fra før må man vandelssjekkes av politiet først. Det kan fort ta noen uker. Har du førerkort fra før så må du fortsatt søke, men da er det bare for de som jobber der å registrere søknaden din.

Det stemmer. Hadde helt glemt kjøreskolen min søkte for meg på forhånd. Begynner å bli en stund siden jeg tok lappen. Det jeg tenkte på var ventelista, ja.

Godt du rettet på meg! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg tok nylig grunnkurset og da sendte trafikkskolen inn et skjema for meg for å få godkjent at jeg kan øvelseskjøre. Er det samme skjema eller er det noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Men jeg tok nylig grunnkurset og da sendte trafikkskolen inn et skjema for meg for å få godkjent at jeg kan øvelseskjøre. Er det samme skjema eller er det noe helt annet?

Tror ikke det er det samme. Teoriprøven har ingenting med øvelseskjøring å gjøre. Men ta en telefon til Statens Vegvesen i morgen 02030. Hvis du oppgir fødselsnummeret ditt kan de sjekke om du har en søkad liggende inne og om den er godkjent for teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For bil sjekker de ikke vandel før etter teoriprøven. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

For bil sjekker de ikke vandel før etter teoriprøven. ;)

Vandelen skal være i orden før teoriprøven også. Mulig noen trafikkstasjoner/ansatte ikke følger denne praksisen, men har man ikke førerkort fra før så skal altså vandel sjekkes før teoriprøven.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandelen skal være i orden før teoriprøven også. Mulig noen trafikkstasjoner/ansatte ikke følger denne praksisen, men har man ikke førerkort fra før så skal altså vandel sjekkes før teoriprøven.

Statens Vegvesen says otherwise...

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Forerproven/Generelle+bestemmelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Da praktiseres det forskjellig. Jeg er i hvert fall ganske sikker på at du ikke får tatt teoriprøven på Risløkka uten godkjent vandel.

Bare et forslag, men kanskje du blander med moped? Da kommer vandel før teori! :)

Edit: Dessuten henter vel trafikkstasjonen vandelsattestene fra politiet selv, så det har vel egentlig ikke noe å si, sånn bortsett fra tidsperspektivet.

Endret av Chloe-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Bare et forslag, men kanskje du blander med moped? Da kommer vandel før teori! :)

Edit: Dessuten henter vel trafikkstasjonen vandelsattestene fra politiet selv, så det har vel egentlig ikke noe å si, sånn bortsett fra tidsperspektivet.

Moped og bil første gang er det ingen forskjell på, så jeg tror ikke jeg blander. Men du har rett, vandelen skaffer man jo ikke selv. så det er bare at man må vente litt lengre. Men det er jo kjedelig å møte opp, og måtte dra igjen fordi søknaden ikke er godkjent.

Derfor er det uansett greit å ta en telefon først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moped og bil første gang er det ingen forskjell på, så jeg tror ikke jeg blander. Men du har rett, vandelen skaffer man jo ikke selv. så det er bare at man må vente litt lengre. Men det er jo kjedelig å møte opp, og måtte dra igjen fordi søknaden ikke er godkjent.

Derfor er det uansett greit å ta en telefon først :)

For moped må man ha vandelen i orden på forhånd, fordi det bare kreves teoretisk prøve for å få sertifikatet. For bil står det svart på hvitt at vandelen må være i orden før praktisk prøve. Så det er forskjell!

Om det mistenkes at stasjonen praktiser noe annet kan man jo f.eks. ta med en utskrift av SVs egne retningslinjer. Eller vente på vandel, naturligvis. :)

Edit: Eller ringe inn, som du sa.

Endret av Chloe-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare møtte opp, sa at jeg ville ta teoriprøven og en halvtime senere var jeg ute igjen (bestod).

På arket jeg fikk etter prøven så står det "gyldig i tre år"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra statens vegvesen sine nettsider:

Vilkår for å gå opp til førerprøve

Før du kan gå opp til teoriprøve, må du:

• ha levert søknad om førerkort og fått den godkjent

• være gammel nok

• ha med deg akseptabel legitimasjon

• ha betalt gebyr

Altså, levert søknaden på vandeltesten. Det er det søknad om førerkort er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra statens vegvesen sine nettsider:

Vilkår for å gå opp til førerprøve

Før du kan gå opp til teoriprøve, må du:

• ha levert søknad om førerkort og fått den godkjent

• være gammel nok

• ha med deg akseptabel legitimasjon

• ha betalt gebyr

Altså, levert søknaden på vandeltesten. Det er det søknad om førerkort er ;)

Vandelen blir nevnt i neste avsnitt. ;)

Før du kan gå opp til praktisk prøve, må:

- all obligatorisk opplæring være fullført og registrert

- vandelen din må være i orden

- eventuell helseattest være levert

- du ha bestått teoriprøven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vandelen blir nevnt i neste avsnitt. ;)

Før du kan gå opp til praktisk prøve, må:

- all obligatorisk opplæring være fullført og registrert

- vandelen din må være i orden

- eventuell helseattest være levert

- du ha bestått teoriprøven

På Risløkka fikk jeg ikke ta teorien før vandelen var i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Risløkka fikk jeg ikke ta teorien før vandelen var i orden!

På bil eller moped?

Rart de ikke følger sine egne retningslinjer, men jeg tror deg - for all del! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bil eller moped?

Rart de ikke følger sine egne retningslinjer, men jeg tror deg - for all del! :)

Bil. Kanskje jeg møtte på en uerfaren ansatt? Måtte ihvertfall søke først, utrolig stress siden det tar laaaang tid..

Men det er jo mer sannsynlig at du har rett, når det står skrevet hos statens vegvesen. Møtte nok som sagt en særing/nyansatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du søker om førerkort er det vandelen som må sjekkes opp. Vandelen må fortsatt være i orden før du tar oppkjøring. Holder på med kjøretimer og teori nå, så jeg tror jeg vet det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...