"Maia" Skrevet 1. januar 2013 #1 Skrevet 1. januar 2013 Hei! Jeg skal til høsten begynne å studere, det er i alle fall planen. Jeg har derfor ett par ting jeg lurer på. Det er inne på samordna-opptak at jeg skal legge inn de skolene jeg vil søke på ikke sant? Og da vil karakterene mine fra videregående bli direkte sendt til skolen? Om jeg skal søke på en privat skole, må jeg da søke fra denne skolens hjemmeside, eller kan jeg legge den inn på samorda-opptak? Må jeg da sende vitnemålet mitt til dem eller får de tak i det (slik som samordna-opptak gjør?) Vet noen av dere når det er frist på å søke på studentboliger? Når får en svar på den søknaden? Hva er følgeskjema? Jeg skal bare sende inn ett elektronisk vitnemål, men går nå ett år på folkehøgskolen (der jeg får 2 poeng), og vil jo gjerne ha disse med meg videre. Er det da jeg må sende inn følgeskjema, for å få dette medregnet? Jeg har også 2 realfagspoeng med meg fra videregående, er dette også en grunn til å måtte sende inn følgeskjema?
Frk Midnattsol Skrevet 1. januar 2013 #2 Skrevet 1. januar 2013 Hei Hvis du skal søke videreutdanning, så er det som oftest til den enkelte skole du skal søke. Dette fordi de oftest krever relevant praksis før du får begynne på noen videreutdanning.....
Gjest WendyClear Skrevet 2. januar 2013 #3 Skrevet 2. januar 2013 (endret) Jeg har intrykk av at du mener høyere utdanning, og ikke videreutdanning, har jeg rett? Vitnemål må du sende en attestert kopi av til opptakskontoret, du vil få et skjema med adresse og informasjon om dette etter at du har søkt. Følgeskjema skal du ta vare på og legge ved dersom du har dokumentasjon som skal ettersendes, dette kan for eksempel være vitnemål fra folkehøyskole ja. Realfagspoengene dine vil automatisk bli lagt til når de ser på vitnemålet ditt fra videregående, dette vitnemålet har du allerede og kan sende inn ved første forsending (ikke ettersendingen). Noen private skoler har inntak gjennom samordna opptak, mens andre skal du søke direkte til utenom dette systemet. Dette finner du informasjon om på skolens nettside. Når det kommer til studentbolig må du gå inn på den relevante studentsamskipnadens side for informasjon. edit: kan jo forøvrig hende du har e-vitnemål, noe som gjør prosessen enda enklere. Du finner info om dette på samordna opptak sine sider... Endret 2. januar 2013 av WendyClear
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå