Gjest Hjelp Skrevet 1. januar 2013 #1 Skrevet 1. januar 2013 Hei! Jeg har vært sammen med min samboer i snart 8 år, og orker snart ikke mer. Han bryter meg ned psykisk og har slått meg og truer meg ofte. Dette har pågått lenge men jeg holder ut for vårt barns skyld. Men føler Nå at begeret nærmer seg fult da han har begynt å snakke nedlatende til meg foran folk, de skjedene gangene vi er med andre. Men er veldig beskyttet for hvordan jeg skal klare meg. Har ikke fast jobb og studere. Er også redd for at han skal ta ifra meg barnet vårt. Han sier ofte at jeg ikke har noe sjanse på å få foreldreansvaret siden jeg ikke har så god økonomi som han og han har forsørget oss. Noen tips?
Gjest Hjelp Skrevet 1. januar 2013 #2 Skrevet 1. januar 2013 Beklager skrivefeilene men skriver fra tlf.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2013 #3 Skrevet 1. januar 2013 Kjære deg. Han manipulerer deg og truer deg for å fortsette å ha kontrollen over deg. Mange som deg er mor og student og beholder fortsatt barnet. En mann som slår sitt barns mor skal i grunnen bare holde kjeft om hvem som er best egnet til å ta seg av sitt barn, jeg tviler sterkt på at det vil tale til hans fordel i en barnefordelingssak. Kontakt krisesenter lokalt, idag: http://www.krisesenter.com/ Du og ditt barn fortjener bedre enn et liv i skrekk og frykt for vold og trakassering.
smilo Skrevet 1. januar 2013 #4 Skrevet 1. januar 2013 Sier som Blondie!! Kom deg på krisesenteret! 2
Gjest O___o Skrevet 2. januar 2013 #5 Skrevet 2. januar 2013 Barnet ditt vil ta mer psykisk skade av å se deg bli skadet av far - enn hva det ville blitt av å selv oppleve skade. Du skåner på ingen måte barnet ditt - ved å bli i det voldelige forholdet. På krisesenteret, familievernkontoret og i Barneverntjenesten - vil du kunne møte fagpersoner som kan hjelpe deg og barnet ditt. Sender deg masse gode tanker. Lykke til! 2
Gjest Hjelp Skrevet 2. januar 2013 #7 Skrevet 2. januar 2013 Men hva med økonomien da? har jo bare noen tusen fast i mnd, klarer oss ikke på det. Har jeg krav på noe hjelp? Hvordan skal jeg gå frem ol? TS
smilo Skrevet 2. januar 2013 #8 Skrevet 2. januar 2013 NAV hjelper deg. Du kan få støtte til barnetilsyn, evt overgangsstønad om du ikke tjener over 20 000 brutto pr mnd (tror jeg) . Du får barnetrygd for ett barn mer enn du har, du vil ha krav på barnebidrag fra barnefar. Evt sosialhjelp om du ikke har krav på noe annet. 1
smilo Skrevet 2. januar 2013 #9 Skrevet 2. januar 2013 Men alt dette kan krisesenteret også veilede deg i. 1
Britt Banditt Skrevet 2. januar 2013 #10 Skrevet 2. januar 2013 NAV hjelper deg. Du kan få støtte til barnetilsyn, evt overgangsstønad om du ikke tjener over 20 000 brutto pr mnd (tror jeg) . Du får barnetrygd for ett barn mer enn du har, du vil ha krav på barnebidrag fra barnefar. Evt sosialhjelp om du ikke har krav på noe annet. Vil bare si at dette er feil. Du kan tjene mye mer enn 20 000,- brutto, du kan faktisk tjene rundt 400 000,- i året før du ikke får OS (du får selvfølgelig bare noen få hundre om du tjener rett under dette, hvis du derimot tjener under 2G (tror det er rundt 90 000,-, husker ikke helt) så får du full OS, som er ca 13 000,- i mnd før skatt). Også har man rett på å få dekket 64% av barnehageutgiftene, en ekstra barnetrygd, skatteklasse 2 (dvs, nå heter det noe annet, det er et fradrag nå, men det er rundt 10 000,- i året det utgjør), og barnetrygd. Om du får full OS (overgangsstønad) så har du også rett på småbarnstillegg. Vil bare minne om at dette er noe du har rett på kun hvis du har barnet mer enn 50% (noe du omtrent garantert vil kunne få, mtp hvordan mannen din er, om du har bevis får han kanskje ikke samvær i det hele tatt). OS må du også være i jobb eller studier for å få hvis barnet er over ett år (eller er det etter ett år? Usikker på denne). Økonomien ordner seg, ikke bekymre deg for det!
Gjest Blondie65 Skrevet 2. januar 2013 #11 Skrevet 2. januar 2013 I tillegg finnes bostøtte. Som flere har sagt krisesenter er rett sted da de kan gi deg alle de økonomiske rådene du trenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå