Gå til innhold

Hva gir best fremtidige jobbmuligheter?

21 stemmer

1. 1. Hva gir meg best fremtidige jobbmuligheter av å studere: (tillatt å stemme på flere alternativer)

• Arkitektur
      6
    • Psykologi
      10
    • Statsvitenskap
      4
    • Lektorutdannelse (hovedfag i f.eks. norsk/engelsk/historie/samfunnsfag ol)
      10

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går nå vg3 studiespesialiserende, og skal snart søke på universitet/høyskole. Synes det er veldig vanskelig å vite hva jeg vil bli, men jeg har vurdert ulike studier og jobber. Arbeidsmuligheter er en viktig faktor i denne vurderingen. Derfor lurer jeg på om noen her vil dele sine kunnskaper/oppfatninger om hva som gir best fremtidige arbeidsmuligheter av yrkene/studiene jeg har listet opp :)

Anonym poster: 7a2a959fb6ea132645b7fec9d568cfd1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke stemt noe, men tenker kanskje at arkitekter er ettertraktede i og med at vi trenger mer og mer boliger? Boligmangelen vil jo ikke forsvinne på et par år, akkurat.

Tror lektorutdanning også er "safe" å gå for. Særlig lektorer med realfagskompetanse, men sikkert andre også.

Statsvitere vet jeg ikke hvordan det står til med, ei heller psykologer..

Anonym poster: 09eb67001279aef43bb44eea7385b868

Gjest gressløk
Skrevet

Jeg tror det vil bli større behov for psykologer fremover, i og med at forventningspresset på enkeltindividet bare øker, og flere blir mottakelige for å få psykiske problemer.

Ellers er nok lektorutdanning og arkitekter også veldig "safe".

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet at det vil bli mer og mer behov for psykologer. Det er uholdbare ventetider for å få time hos psykolog i store deler av landet allerede (mange har ventelister på over 1 år), samt mange blir avvist fordi det ikke finnes kapasitet og man må prioritere de med alvorlige depresjoner/psykiske lidelser.

Jeg tror også lektor og arkitekt er ganske safe, så jeg ville fulgt hvor interessen lå sterkest.

Skrevet

Bare et tips: Hvis du vurderer å satse på statsvitenskap så burde du vite mer om hva du ønsker å bli enn bare at du synes statsvitenskap ser spennende ut. Vet du hva slags jobb du ønsker så kan du sjekke hva som må til, og om det er realistisk å oppnå det. Mange begynner der og blir skuffet over jobbmulighetene (det er ikke så altfor mange jobber som er direkte relevant, men mange jobber der det kan være nyttig å ha den kunnskapen). Finn ut hva du eventuelt kunne tenke deg å jobbe som/med innenfor statsvitenskap, og se på jobbmulighetene derfra. Psykolog, lektor og arkitekt er alle yrker der man "vet hva man blir og hvor man kan jobbe", mens statsvitenskap er mer diffust sånn sett, noe som gjør det vanskeligere å vurdere både muligheter og relevans.

Skrevet

Jeg tror det vil bli større behov for psykologer fremover, i og med at forventningspresset på enkeltindividet bare øker, og flere blir mottakelige for å få psykiske problemer.

Ellers er nok lektorutdanning og arkitekter også veldig "safe".

Her er du absolutt inne på noe.

Bare for å ta et eksempel; min arbeidsgiver har egne psykologer til disposisjon 24/7.

AnonymBruker
Skrevet

Bare et tips: Hvis du vurderer å satse på statsvitenskap så burde du vite mer om hva du ønsker å bli enn bare at du synes statsvitenskap ser spennende ut. Vet du hva slags jobb du ønsker så kan du sjekke hva som må til, og om det er realistisk å oppnå det. Mange begynner der og blir skuffet over jobbmulighetene (det er ikke så altfor mange jobber som er direkte relevant, men mange jobber der det kan være nyttig å ha den kunnskapen). Finn ut hva du eventuelt kunne tenke deg å jobbe som/med innenfor statsvitenskap, og se på jobbmulighetene derfra. Psykolog, lektor og arkitekt er alle yrker der man "vet hva man blir og hvor man kan jobbe", mens statsvitenskap er mer diffust sånn sett, noe som gjør det vanskeligere å vurdere både muligheter og relevans.

Ja, det er et godt poeng. Jeg har tenkt en del på arbeid innenfor UD, gjerne ambassadør for Norge i utlandet, eller kanskje diplomat. Jeg har vært inne på sider som jobbfeber.no og utdanning.no, og funnet ut at det er mulig å bli dette ved å studere statsvitenskap først. Om målet er realistisk, kan selvsagt diskuteres. Usedvanlig gode karakterer kreves. Jeg har bra karakterer nå, men man vet jo aldri hvordan det vil utvikle seg, det kan selvsagt være mange som trakter etter samme stilling..

Takk for svar alle!

AnonymBruker
Skrevet

Men skal man bli psykolog må man ta profesjonsstudiet i psykologi, det har ganske høyt inntakskrav.

Anonym poster: 54cd308283da2a306727c10a59c8a314

AnonymBruker
Skrevet

Men skal man bli psykolog må man ta profesjonsstudiet i psykologi, det har ganske høyt inntakskrav.

Anonym poster: 54cd308283da2a306727c10a59c8a314

Ja, profesjonsstudiet har skyhøye inntakskrav. Arkitektstudiet også, i hvert fall ved NTNU (i Bergen og Oslo må man vel ta opptaksprøver ol?). Snittet for å komme inn på statsvitenskap tror jeg ligger rundt 4,7, så det er jo relativt høyt det og. Lektorstudiet er vel mye lavere igjen...

Anonym poster: 7a2a959fb6ea132645b7fec9d568cfd1

Skrevet

Ja, det er et godt poeng. Jeg har tenkt en del på arbeid innenfor UD, gjerne ambassadør for Norge i utlandet, eller kanskje diplomat. Jeg har vært inne på sider som jobbfeber.no og utdanning.no, og funnet ut at det er mulig å bli dette ved å studere statsvitenskap først. Om målet er realistisk, kan selvsagt diskuteres. Usedvanlig gode karakterer kreves. Jeg har bra karakterer nå, men man vet jo aldri hvordan det vil utvikle seg, det kan selvsagt være mange som trakter etter samme stilling..

Takk for svar alle!

Hvis UD, ambassader og diplomati er målet så må du være innstilt på å jobbe veldig hardt. Ikke bare kreves det svært gode karakterer, men de fleste i aspirantprogrammet har doktorgrader, og da jeg begynte i klasse med 150 andre statsvitenskapstudenter var det 70-80% som rakte hånda i været på spørsmål om hvem som siktet seg til aspirantprogrammet i UD. Dere er mange om benet, og man må være villig til å satse. Men, noen har disse jobbene, så det er jo helt klart mulig om du bare vil det nok. Det som kan være litt greit er å ha oversikt over om det finnes andre muligheter innen statsvitenskap du kunne tenke deg, slik at ikke hele drømmen går i vasken etter mange års utdannelse dersom du ikke blir tatt opp i aspirantprogrammet eller på annen måte kommer deg inn i ambassade/diplomatisystemet.:)

AnonymBruker
Skrevet

Du hadde ikke nevt ingeniør i det store og det hele.

Ihvertfall byggingeniører er det og vil det fortsette å være behov for i årene fremover da det fåregår et generasjonsskifte blandt ingeniørene. Da det er et mannsdominert yrke er kvinner spesielt ettertraktet.

http://www.studenttorget.no/index.php?show=3931&artikkelid=8197

http://www.hin.no/BAutfordring

Anonym poster: dde7e9a0120fbec51e9bf5b7e31980e4

Skrevet

Takk for svar alle!

Sier som ananas, tenk nøye gjennom hva du vil. Og for alt i verden, ha alternativer til ud! Blant de 150 som svarte at de ville bli diplomater, så får kanskje en plass. Det gjelder forsåvidt mange andre jobber og, leste at humanitære organisasjoner i snitt har 100 søkere per stilling. Så her gjelder det å være best på de fleste områder, samt tilegne deg kunnskap som trengs og som ikke alle har (et ettertraktet språk el). Studerer statsvitenskap selv, og kan anbefale det varmt, kjempespennende! Men husk at det er mange om beinet, og du konkurrerer ikke bare med statsvitere, men veldig mange andre studier også.

Forøvrig kan arkitekt være litt risky også - du får nok jobb, men hvor høy og stabil inntekt du får varierer en god del. Iaf ifølge kjæresten min som studerer det. Tror nok lektor og psykolog er trygge valg, men tror alle gir gode jobbmuligheter så lenge du jobber hardt og er engasjert i det du driver med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir skrikende mangel på psykologer de neste årene. Allerede nå har vi sterk mangel og mange nærmer seg pensjonsalderen. I oslo er det for tiden 2,5 år venteliste på offentlig psykolog. Psykolog har veldig gode mulighet for fast jobb. Statsvitenskap og samfunnsvitenskap er det allerede for mange som er utdannet innenfor.

Anonym poster: 820613b25ac6444cec6e16a6a029ad6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle!

Det er veldig få som blir tatt opp på aspirantprogrammet, er det ikke bare 12 per år. En del av dem har bakgrunn fra statsvitenskap, men ikke alle. I tillegg til god utdannelse med minst en master, må du har riktig personlighet, erfaring fra organisasjonsliv, utenlandserfaring, ekstremt gode språkkunnskakper og generelt meget gode allmennkunnskaper.

Anonym poster: 1e307a705f1271ca27f533cf314281d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig få som blir tatt opp på aspirantprogrammet, er det ikke bare 12 per år. En del av dem har bakgrunn fra statsvitenskap, men ikke alle. I tillegg til god utdannelse med minst en master, må du har riktig personlighet, erfaring fra organisasjonsliv, utenlandserfaring, ekstremt gode språkkunnskakper og generelt meget gode allmennkunnskaper.

Anonym poster: 1e307a705f1271ca27f533cf314281d1

Jeg vet om en som vil bli diplomat. Han har både norsk og engelsk som morsmål, har statsvitenskap i boks, juss og religionsstudier. Totalt to bachelorer og en master (jussen). Han er veldig flink sosialt og går overens med veldig mange, snakker som en byråkrat og er en totalt avslappet type. Han tør knapt å drømme om å komme inn på aspirantkurset, selv om han virkelig har kvalifikasjonene i orden. I tillegg er han veldig fysisk pen! Høy og kjekk, med tykt glansfullt hår!! Haha

Anonym poster: 09aea2187f9d6313367918d630fa5b11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...