Gå til innhold

Om å flytte langt unna familie med flyskrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har en liten en på 2 år og har flyttet 3,5 timer med fly unna mine foreldre pga jobb-tilbud. Min mor har alltid hatt skikkelig flyskrekk og hun har aldri flydd i min levetid, hun har også takket nei til forfremmelse på jobben pga at det ville innebære hyppige utenlandsturer. Nå er det fullstendig ramaskrik og hun mener vi nærmest frarøver dem sjansen til å være besteforeldre (min far vil ikke komme på besøk uten min mor av hensyn til hennes følelser). Jeg respekterer hennes fobi og jeg har aldri kritisert henne for at hun ikke vil fly, men samtidig så er jeg ikke enig at det skal diktere hvor vi kan bosette oss. Jeg har også sagt et par ganger at vi gjerne kan ta turen opp litt oftere, men at de da må betale flybilletter fordi vi ikke har kjempe god økonomi. Da har hun blitt sur og sagt at det var vår avgjørelse og flytte og at da får vi ta regningen selv, - dette på tross av at hun har en årslønn på over en million.

Jeg syns det er vanskelig å se situasjonen objektivt og lurer på hva dere syns?

Hilser fra varmere strøk :)

Anonym poster: 3a413d7dcea126d6aed99372f90e15be

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Huff, dette var en kinkig situasjon. Jeg forstår både deg og moren din (har slitt med flyskrekk selv, ikke i den grad da, og den er heldigvis borte). Likevel synes jeg ikke at du skal legge ditt liv "på hylla" på grunn av hennes angst, og dermed la være å ta imot de mulighetene livet tilbyr. Det er ditt liv og din familie. Dere bør nok vise litt empati med moren din, det er nok trist for henne å ha familien så langt borte, men også få henne til å forstå at du må få gjøre det du vil med livet ditt. Du gjør det jo ikke med vilje for å ødelegge for henne, det skjønner hun nok egentlig.

Har moren din prøvd å gjøre noe med flyskrekken? Fått hjelp for det? Hvis hun ikke har gjort en innsats, bør hun kanskje tenke på det nå. Ellers får dere være flinke til å holde kontakt over Skype, telefon, o.l.

Lykke til :)

Endret av antibac
  • Liker 3
Skrevet

Jeg forstår også moren din. (Har selv en mor som lider av flyskrekk.)

Likevel, hun kan ikke la flyskrekken sin diktere deres liv, det er ille nok at den til dels påvirker hennes. Det blir å gå for langt. Finnes det ikke andre reisemåter hun kan bruke. (Tog, buss osv. ) Jeg er klar over at 3,5 timer med fly tilsvarer laaaaaang togtur, men en gang i blant går det vel an?

Dere må jo ta jobber der jobber finnes. Særlig hvis en eller begge av dere har en utdannelse dere vil ha brukt og jobb "langtvekkistan" er beste sjansen til å få brukt utdannelsen. Synes ellers hun kunne bidra til flybilletter for dere en gang i blant, hvis hun har god råd. Tross alt er det hennes flyskrekk som skaper mesteparten av problemet. Ellers får dere, som antibac foreslår, satse på jevn kontakt via telefon/Skype osv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes absolutt du skal få lov å bosette deg der du vil selv. Det er jo helt urimelig å skulle kreve at man bosetter seg i nærheten, bare fordi man har barn.

Synes hun kan bidra med flybilletter, så dere får dratt hjem til henne så ofte som mulig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har moren din prøvd å gjøre noe med flyskrekken? Fått hjelp for det?

Hun har fått tilbud gjennom jobben og takket nei, så det sitter nok langt inne.

Takk for svar alle 3! Fint å vite at jeg ikke er helt på jordet. Kanskje jeg skal prøve å si ifra forsiktig neste gang hun begynner å klage, hittil har jeg alltid bare svelget kamel etter kamel. - Altså jeg har aldri egentlig svart noe jeg har bare samtykket og dermed ikke gjort det mulig å dra ut emnet i all evighet. Men jeg syns det er slitsomt at det alltid skal nevnes den sjeldne gangen vi snakker på telefonen.

Anonym poster: 3a413d7dcea126d6aed99372f90e15be

Skrevet

Det høres ut som om moren din er vant til å få det som hun vil. For det første er det ren hersketeknikk å trekke "Jeg mister muligheten til å være bestemor pga dere"-kortet, da det er hennes valg å verken gjøre noe med flyskrekken eller finne alternative resemåter.

At faren din holder seg hjemme av hensyn til henne sier også mye om hvilken makt hun har...

Er forsåvidt enig i at det er deres eget ansvar å betale hjemreise når dere velger å flytte, men siden hun har råd, men og likevel ikke gidder å strekke seg litt for å se barnebarn, har hun nok en gang valgt selv.

Nei, det høres ut som om hun spiller på dårlig samvittighet (hersketeknikk igjen). Prøv å ikke la det påvirke deg!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er prinsipielt enig i at du skal kunne flytte hvor du vil uavhengig av hva din mor eller andre mener.

Samtidig tar du i fra ditt barn muligheten for kontakt med sine besteforeldre, og det er en viktigere sak enn å være prinsippfast, synes jeg.

Jeg synes det er litt merkelig at foreldrene dine ikke vil strekke seg lenger for å få mulighet til å se barnebarnet sitt. Flyskrekk kan være veldig hemmende, men de kunne i hvert fall ha gitt sponsing til deres flybilletter synes jeg. Men jeg ville nok bitt det i meg og tatt turen uansett, nettopp for å la barnet få møte besteforeldrene sine.

Anonym poster: 95de9dcbd4d514d201d9a68c0e0b5822

Skrevet

Tja... Hvis dere bor 3,5t unna med fly, er det jo logisk å tenke at det er et sted i Europa det er fullt MULIG å kjøre til, det tar bare lang tid!;) De får ta 14 dagers ferie da, vettu, to dager kjøring hver vei, og 10 dager med barnebarna.

• Liker 2
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Så reist på en annen måte.

Det går faktisk ann og reise på andre måter en fly

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke la din mors psykiske problemer diktere hvordan du lever livet ditt.

Anonym poster: e58c29af09232f315ca888f63e5c49ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en klassisk hersketeknikk (påførelse av dårlig samvittighet) og du må for all del ikke la deg diktere av det. Jeg kommer dessverre aldri til å sympatisere med personer som skylder på andre for egne problemer som dette. Hun har da fått mange valg; reise med alternativ transport, gjøre noe med flyskrekken eller hjelpe dere litt med billetter slik at dere kan fly til henne. Imidlertid har hun jo valgt å ikke benytte seg av noen av disse alternativene og velger heller å fremstille dere som syndebukken. Det sier en god del om henne og jeg syntes det er karaktersvakt. Slike mennesker har null respekt i mine øyne.

Anonym poster: 4528bf80dd6b9491558463c1dde7a2f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest alle svarene her, men støtter deg fullt og helt. Bor selv i utlandet, og moren min er stadig snurt fordi vi ikke kommer oftere på besøk, noe vi faktisk ikke har råd til. Jeg synes du har vært veldig imøtekommende her og tilbudt å ta av din tid som jo reisetiden innebærer.

Stå på ditt. Det er helt tullete å skulle holde seg på hjemstedet, eller i hjemlandet, eller til og med bygge hus i hagen til foreldrene og ikke realisere egne drømmer bare pga foreldrenes ideer om å være besteforeldre. Tror ærlig talt du vil angre mer om du lar deg diktere av moren din enn om du lar henne furte og heller få se barnebarnet så sjelden som dere måtte ha råd til. Besteforeldre har faktisk ikke besøksrett overfor barnebarn.

Dessuten må det da kunne være mulig for dem å reise med tog, bil eller buss?

Tror kanskje moren din har fått litt panikk nå som hun ser konsekvensene av flyskrekken. En forfremmelse eller fem kan man alltids la passere, men nå er det vel tydelig at det er på tide å ta tak i problemene?

Anonym poster: 8e928e00d81f51b8ec46ab4cbf07b5be

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...