Mola Mola Skrevet 31. desember 2012 #1 Skrevet 31. desember 2012 Ser at dette er diskutert her i mange tråder, men finner ikke helt det jeg lurer på. Vi skal snart sende ut innbydelser og vi har veldig lyst til at folk skal pynte seg så fint de selv ønsker. Vi har en del i venner/familie som har kjole og hvitt og det ville vært fantastisk hvis de kom i dette, og de som vil stille i bunad. Men vi skjønner at det er litt vel stivt å "forlange" galla. Vi har også venner og familie som ikke har smoking så det er også uaktuelt å skrive smoking/galla. Vi føler heller ikke at det ikke er hyggelig å skrive "kom i det peneste du har" da dette lett kan oppfattes som et klasseskille når man ser hva de andre gjestene har på seg. Et alternativ er å ikke skrive noe dress code, men som gjest føler jeg mer mer komfortabel når dette er oppgitt. Kan man skrive dress/smoking/galla? Hvordan ville dere tolket dette? Og har dere noen forslag til annen beskrivelse? Vi vil at gjestene skal forstå at de kan komme i hva de vil, uten å være redde for å overpynte seg...
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #2 Skrevet 31. desember 2012 Vi skrev "Pent". Dere risikerer jo at noen syns jeans er pent , men hos oss gikk det veldig fint! Sommerbryllup der folk kom i lys dress, mørk dress, lang kjole, kort kjole osv, uten at noe så feil ut! Anonym poster: 17cd4bc9a8a7e7927f538af27436abfd
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #3 Skrevet 31. desember 2012 Dresscode bør vel være "så pent som du ønsker"? Anonym poster: be082796f77ab0e81fc8ca7bd3780ecb
Petalouda Skrevet 31. desember 2012 #4 Skrevet 31. desember 2012 Jeg skal krype til korset og komme med en innrømmelse her. Vi kommer til å skrive kode allikevel. Grunnen er at en av våre aller nærmeste har erklært at hun skal komme stivpyntet i overdådig gallakjole i hvitt (nei, jeg hverken overdriver eller troller) - og hun gjør det også. Jeg har sett kjolen. Den er .... stor. Og hvit. Med et turkisblått bånd. Kjolen er nydelig. Men hun kan rett og slett ikke gå i den kjolen i denne settingen, hun kommer til å gjøre seg til enorm latter. Jeg syns fortsatt at folk skal få gå i det de vil. Men det er noe med at jeg ikke har lyst til at det store temaet skal bli hennes kjole. Ikke fordi jeg vil ha oppmerksomheten selv - men det vil være kjempeflaut på hennes vegne at folk ser hvor veldig hun skiller seg ut - når hun er i så nær relasjon til oss som hun er. Så - jeg kryper til korset og biter i meg alle tidligere kommentarer - vi skal ha kleskode. Problemet er bare hvilken. Muligens går vi for "dress//bunad" til vielsen. Kanskje bare "pent antrekk" til middagen. det passer der. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #5 Skrevet 31. desember 2012 Jeg skal krype til korset og komme med en innrømmelse her. Vi kommer til å skrive kode allikevel. Grunnen er at en av våre aller nærmeste har erklært at hun skal komme stivpyntet i overdådig gallakjole i hvitt (nei, jeg hverken overdriver eller troller) - og hun gjør det også. Jeg har sett kjolen. Den er .... stor. Og hvit. Med et turkisblått bånd. Kjolen er nydelig. Men hun kan rett og slett ikke gå i den kjolen i denne settingen, hun kommer til å gjøre seg til enorm latter. Jeg syns fortsatt at folk skal få gå i det de vil. Men det er noe med at jeg ikke har lyst til at det store temaet skal bli hennes kjole. Ikke fordi jeg vil ha oppmerksomheten selv - men det vil være kjempeflaut på hennes vegne at folk ser hvor veldig hun skiller seg ut - når hun er i så nær relasjon til oss som hun er. Så - jeg kryper til korset og biter i meg alle tidligere kommentarer - vi skal ha kleskode. Problemet er bare hvilken. Muligens går vi for "dress//bunad" til vielsen. Kanskje bare "pent antrekk" til middagen. det passer der. Skal dere skrive egen dresscode til vielse og en til middagen?? Bunad er ikke en dresscode. Dette er "godkjent' uansett dresscode, og må derfor ikke spesifiseres Anonym poster: 17cd4bc9a8a7e7927f538af27436abfd
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #6 Skrevet 31. desember 2012 Jeg skal krype til korset og komme med en innrømmelse her. Vi kommer til å skrive kode allikevel. Grunnen er at en av våre aller nærmeste har erklært at hun skal komme stivpyntet i overdådig gallakjole i hvitt (nei, jeg hverken overdriver eller troller) - og hun gjør det også. Jeg har sett kjolen. Den er .... stor. Og hvit. Med et turkisblått bånd. Kjolen er nydelig. Men hun kan rett og slett ikke gå i den kjolen i denne settingen, hun kommer til å gjøre seg til enorm latter. Jeg syns fortsatt at folk skal få gå i det de vil. Men det er noe med at jeg ikke har lyst til at det store temaet skal bli hennes kjole. Ikke fordi jeg vil ha oppmerksomheten selv - men det vil være kjempeflaut på hennes vegne at folk ser hvor veldig hun skiller seg ut - når hun er i så nær relasjon til oss som hun er. Så - jeg kryper til korset og biter i meg alle tidligere kommentarer - vi skal ha kleskode. Problemet er bare hvilken. Muligens går vi for "dress//bunad" til vielsen. Kanskje bare "pent antrekk" til middagen. det passer der. Men er du sikker på at hun har noe mot å skille seg ut da? Anonym poster: be082796f77ab0e81fc8ca7bd3780ecb
Petalouda Skrevet 31. desember 2012 #7 Skrevet 31. desember 2012 Skal dere skrive egen dresscode til vielse og en til middagen?? Bunad er ikke en dresscode. Dette er "godkjent' uansett dresscode, og må derfor ikke spesifiseres Anonym poster: 17cd4bc9a8a7e7927f538af27436abfd Vi skla ha vielse og middag på to forskjellige dager Jeg vet at bunad er godkjent til alt, det er igrunn mest fordi vi ønsker at de som har bunad og er i tvil om de skal bruke den får et lite ekstra puff mot å bruke den Men er du sikker på at hun har noe mot å skille seg ut da? Anonym poster: be082796f77ab0e81fc8ca7bd3780ecb Jeg tror (vet) at hun ikke helt ser muligheten. Hun er .. ikke den skarpeste i verden, sosialt sett. Når det ikke står kleskode kan hun finne på å dra den helt ut, eller stille i joggedress eller en helt enkel strandkjole. Jeg hadde håpet på det siste, men det viser seg at hun har planlagt å ha på seg ballkjolen sin. Og for all del, det er en ballkjole, men hun er ikke en femtenåring på skoleball eller gjest i et gallabryllup på et slott. For i begge de to tilfellene er kjolen perfekt. Men det passer ikke til vår setting, og jeg er - frankly- indirekte redd for å bli litt latterliggjort når hun tar den helt ut. Med en kleskode er vi sikre på å unngå dette. Alt i alt blir jo det hele en totalvurdeing.
Mola Mola Skrevet 1. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 1. januar 2013 Dresscode bør vel være "så pent som du ønsker"? Anonym poster: be082796f77ab0e81fc8ca7bd3780ecb Takk! Det fungerer, tror jeg. Er litt redd for at noe skal tolkes feil. Er så fryktelig mange bryllupsgjester generelt som har så sterke meninger om ting, gjerne før de selv har arrangert bryllup...
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #9 Skrevet 1. januar 2013 Jeg tror (vet) at hun ikke helt ser muligheten. Hun er .. ikke den skarpeste i verden, sosialt sett. Når det ikke står kleskode kan hun finne på å dra den helt ut, eller stille i joggedress eller en helt enkel strandkjole. Jeg hadde håpet på det siste, men det viser seg at hun har planlagt å ha på seg ballkjolen sin. Og for all del, det er en ballkjole, men hun er ikke en femtenåring på skoleball eller gjest i et gallabryllup på et slott. For i begge de to tilfellene er kjolen perfekt. Men det passer ikke til vår setting, og jeg er - frankly- indirekte redd for å bli litt latterliggjort når hun tar den helt ut. Med en kleskode er vi sikre på å unngå dette. Alt i alt blir jo det hele en totalvurdeing. Hvis DU er redd for å bli latterliggjort, tror jeg det er bedre at du sier rett ut hva folk ikke skal ha på seg, f.eks. "så pent som du ønsker, men penere enn jeans og mindre overdådig enn ballkjole og full galla" Anonym poster: be082796f77ab0e81fc8ca7bd3780ecb 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #10 Skrevet 1. januar 2013 Passer ikke en av de etablerte kleskodene, så burde man ikke finne på sin egen men heller skrive hele setninger hvor man forklarer hva man mener. Jeg lurer litt på hva folk som finner på sine egne kleskoder (av typen "pent", "formelt" og så videre) egentlig tenker med. Poenget med kleskoden er at det skal være en lettfattelig måte for gjestene å skjønne hvor pynte/formalitetsnivået skal ligge. Det er lettfattelig fordi det finnes retningslinjer for hver kode, som man kan slå opp på nettet eller i en bok om man ikke kan dem fra før. Når brudeparet kludrer ned ett eller annet som det ikke går an å slå opp eller finne noen som helst referanse til, så er det så godt som intetsigende. Og fullstendig poengløst. Og en god måte å irritere gjestene på. Kan dere ikke ha en setning eller to til slutt, da - hvor dere faktisk forklarer hva dere mener fremfor å snakke i gåter? Noe av typen "Vi vil ikke ha noen strenge rammer på antrekk. Kom i det du føler deg fin i, enten det bunaden, gallaantrekket eller dressen." Anonym poster: 693fa261bfc4db5927b40cd23b28f60c 9
Mola Mola Skrevet 1. januar 2013 Forfatter #11 Skrevet 1. januar 2013 For vår del må de som måtte føle for å komme i joggebukse gjerne gjøre det, så lenge de kommer og føler seg komfortable med det Har vært i bryllup med kleskode "pen" hvor jeg ikke turte å komme i galla, hvor mange andre gjester gjorde det... Må jo få brukt de fine kjolene en gang i blant 2
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2013 #12 Skrevet 1. januar 2013 Når jeg pynter meg så er jeg voksengoth, så uansett så vil det være noen som ikke liker klærne mine. 2
Gjest kiara_pusen Skrevet 1. januar 2013 #13 Skrevet 1. januar 2013 Jeg foreslo cocktail som kleskode, mamma reagerte med et stort spørsmålstegn, forloveren min var mest opptatt av at hun som skal sminke og style ville så gjerne bære lang kjole, mormor bunad, kusinen ville ha klesskift mellom vielse og fest. Og igjen satt vi like langt.... Enden på visa blir at det står sommerlig pent. Alle får ta på seg akkurat hva de ønsker så lenge de selv synes det er pent og ikke minst behagelig en varm sommerdag i juni. Og ja det kommer noen i galla deriblant min forlover. Synes det må gå fint.
pusla Skrevet 1. januar 2013 #14 Skrevet 1. januar 2013 Det er vanskelig dette med kleskode, det har div. tråder her inne vist meg. Tror vi også går for sommerlig pent og vi skal jo bare være en gjeng her hjemme, så sånn sett spiller det ingen rolle. Men så er det f.eks en kompis av kjære som kan finne på å komme i utvaska joggebukse og pataya-tskjorte og jeg må vel innrømme at jeg ville synes det var litt pinlig. Jeg har også tenkt å gå i brudekjolen eller en annen veldig pynta kjole og da vil jeg jo ikke at resten skal gå i grilldress heller, liksom. Men nå sporet jeg vel av tråden, sorry
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2013 #15 Skrevet 2. januar 2013 Vi skla ha vielse og middag på to forskjellige dager Jeg vet at bunad er godkjent til alt, det er igrunn mest fordi vi ønsker at de som har bunad og er i tvil om de skal bruke den får et lite ekstra puff mot å bruke den Jeg tror (vet) at hun ikke helt ser muligheten. Hun er .. ikke den skarpeste i verden, sosialt sett. Når det ikke står kleskode kan hun finne på å dra den helt ut, eller stille i joggedress eller en helt enkel strandkjole. Jeg hadde håpet på det siste, men det viser seg at hun har planlagt å ha på seg ballkjolen sin. Og for all del, det er en ballkjole, men hun er ikke en femtenåring på skoleball eller gjest i et gallabryllup på et slott. For i begge de to tilfellene er kjolen perfekt. Men det passer ikke til vår setting, og jeg er - frankly- indirekte redd for å bli litt latterliggjort når hun tar den helt ut. Med en kleskode er vi sikre på å unngå dette. Alt i alt blir jo det hele en totalvurdeing. Hvorfor bare gir du ikke den her kjerringa en beskjed om å ta på seg noe annet enn ballkjole? 1
Wonders Skrevet 3. januar 2013 #16 Skrevet 3. januar 2013 det er vel heller; Hva er lov å ikke komme med når det faktisk står dresskode??? Utrolig hva folk får seg til å gå i som om de driter i dresskoden. Hilsen meg som grøsser av grusomme nærmest uflidde gjester.
Petalouda Skrevet 3. januar 2013 #17 Skrevet 3. januar 2013 Hvorfor bare gir du ikke den her kjerringa en beskjed om å ta på seg noe annet enn ballkjole? Noen ganger er sånt bare ikke mulig
Petalouda Skrevet 3. januar 2013 #18 Skrevet 3. januar 2013 det er vel heller; Hva er lov å ikke komme med når det faktisk står dresskode??? Utrolig hva folk får seg til å gå i som om de driter i dresskoden. Hilsen meg som grøsser av grusomme nærmest uflidde gjester. Jeg tenker at den gemene hop klarer å kle seg skikkelig uansett. Men det er ingen tvil om at de ulike kodene stadig er gjenstand for diskusjon i ulike lag og settinger. Trist igrunn. Vi burde kanskje laget våre egne, slik KG-brudene anser de for å være, og så distribuere de rundt om på nettet, en slags folkeopplysning på en måte. 2
CathFoto Skrevet 3. januar 2013 #19 Skrevet 3. januar 2013 Hvis man ikke følger de etablerte antrekksdefinisjonene men lager sin egen så bør man utdype litt mer enn å skrive f.eks "pent" 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå