Apple- Skrevet 31. desember 2012 #1 Skrevet 31. desember 2012 Fireåringen vår skal altså over til fremovervendt sete, og vi har litt problemer med å velge. Hun sitter nå i Besafe iZi Combi X3 bakover, dette kan vendes fremover. Når det vendes fremover vil hun sitte i en fempunktssele som sitter veldig godt. Jeg har lest at dette i en frontkollisjon kan forårsake store whiplash-skader fordi selene holder henne så fast (hvilket vil si at bare hodet kastes fremover). Ved å bruke en beltestol i stedet vil man bruke bilens trepunktssele, som gir litt etter ved en frontkollisjon (ergo mindre knekk på nakken når hele overkroppen blir kastet fremover). Spørsmålet er om en beltestol er trygg nok. Hun er veldig liten for alderen. Selv om hun nylig har hatt en vekstspurt er hun fortsatt liten og varierer mellom 13,5-14,5 kg. Beltestolene er fra 15 kg. Det haster litt med å få henne fremover. Pga nevnte vekstspurt sitter hun med bena noe krøket i bakovervendt stilling, så vi må bestemme oss relativt fort. Beklager hvis dette ble litt rotete... Noen som har noen råd, tanker, forslag?
ViljaH Skrevet 31. desember 2012 #2 Skrevet 31. desember 2012 Det gjør ikke noe om bena er krøket bakover. Om stolen ellers passer, så ville jeg fortsatt å bruke den. Jeg har samme stolen til min tre-åring. Og den er for kort i ryggen nå, så jeg må ha ny. Beltefestene er lavere enn skuldrene. Skjønner ikke hvordan den stolen kan vare til fire år, knerten min er ganske liten, ca 95 cm. 1
Apple- Skrevet 31. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 31. desember 2012 Det er ikke noe spørsmål om at hun må framover, dessverre! Jeg er bare glad hun har kunnet sitte bakovervendt så lenge (hun er faktisk 4 1/2!) Noen med råd eller meninger? Pliiis! 1
Gjest Ariadne85 Skrevet 31. desember 2012 #4 Skrevet 31. desember 2012 Lillesøster her må ta over combi`en til storesøster, og da får storesøster et Cubex pallas 2 fix. Det har pute foran istedetfor 5punktsbelte. Den kan de ha til 18 kg. Da tar du av puta og bruker stolren som vanlig beltestol
Gjest Apple- i.i Skrevet 1. januar 2013 #5 Skrevet 1. januar 2013 Lillesøster her må ta over combi`en til storesøster, og da får storesøster et Cubex pallas 2 fix. Det har pute foran istedetfor 5punktsbelte. Den kan de ha til 18 kg. Da tar du av puta og bruker stolren som vanlig beltestol Det så ut som et interessant sete! Hvordan gjør det seg i tester? Vet du noe om det? Dyrt, da...
La Luna Skrevet 1. januar 2013 #6 Skrevet 1. januar 2013 Det gjør ikke noe om bena er krøket bakover. Om stolen ellers passer, så ville jeg fortsatt å bruke den. Jeg har samme stolen til min tre-åring. Og den er for kort i ryggen nå, så jeg må ha ny. Beltefestene er lavere enn skuldrene. Skjønner ikke hvordan den stolen kan vare til fire år, knerten min er ganske liten, ca 95 cm. Det gjør ikke noe om beltefestene er lavere enn skuldrene når de sitter bakover, det er når de sitter forover at det er viktig at det unngås. Spurte akkurat Trygg Trafikk om dette :-)
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #7 Skrevet 1. januar 2013 Vi har Britax Multitec 2. Det kan brukes fra 9mnd til 6 år (ca). Bakovervendt med stolens egen fempunktsele, og fremover med bilens trepunktssele. Koster 3500,- men er av og til på tilbud til 2500,- Vi er veldig fornøyde. Har dog ikke prøvd det fremovervendt. Anonym poster: 94b49e0dbb863ee4afb2381919ad9742
Gjest ariadne85 Skrevet 1. januar 2013 #8 Skrevet 1. januar 2013 Har gjort det veldig bra i tester av det jeg har funnet iallefall. Er dyrt, men da har barnet sete til det ikke trenger sete lenger siden det kan gjøres om til beltestol. Et billigere alternativ er cybex juno, som i prinsippet er samme sete men kan ikke gjøres om til beltestol. Og dette tror jeg bare går til 18 kg Problemet til ts er at barney et for lite/lett til å sitte med bilens belter.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #9 Skrevet 1. januar 2013 Har multitex vi også. Et kjempebra sete som vokser med barnet Det kan du bruke med stolens seler til å begynne med, og etterhvert ta av de og bruke det som en beltestol. Anonym poster: b3fb4f241bb844a7536911d865a3eca0
ViljaH Skrevet 2. januar 2013 #10 Skrevet 2. januar 2013 Det gjør ikke noe om beltefestene er lavere enn skuldrene når de sitter bakover, det er når de sitter forover at det er viktig at det unngås. Spurte akkurat Trygg Trafikk om dette :-) Seriøst? Supertips!! Skal ringe dem selv for å få bekreftet, men dette visste jeg ikke. På barnas hus sa de setet var dessverre utvokst, vi måtte finne et annet. Jeg skjønte virkelig ikke hvordan det kunne være at det anbefales å ha dem bakover til 4, min er kortere enn de fleste andre tre-åringer, og HAN har vokst ut av setet. Det må jo bety at mange barn vokser ut av setet når de er 2-2,5 år. Som sagt, supertips, takk!
acna Skrevet 2. januar 2013 #11 Skrevet 2. januar 2013 Her har eldste sittet i besafe izi combi bakovervendt til hun var 5. Da var hun 105cm og 15kg, og satt med krøkete ben siste tiden. Det er selene som gjør at vi skifter bilstol (-selene strammer), i tillegg til at hun oppfyller kriteriene for å sitte i beltestol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå