Gå til innhold

Vardøger, hva er deres erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er det eneste "overnaturlige" jeg noen gang har opplevd. Jeg var ca 12-13 år gammel, og vi bodde i en rekkehusleilighet med to etasjer og inngang i underetasjen. Foreldrene mine var ute for å handle mat, og jeg passet lillebroren min. Det skal sies at jeg var kjempesulten. Så hører jeg foreldrene mine komme hjem, de åpner ytterdøren, går inn i gangen og jeg hører raslingen fra bæreposene de hadde med seg hjem. Lykkelig løper jeg ned trappen og ser ut i gangen. Ingen der. Grøss.

Like etter kom de hjem.

Anonym poster: 6750968a4f951dd31edf433d446b3f7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg kun opplevd det en gang som jeg husker; hører ytterdøra slå, og at det rasler i nøkler (typiske "pappalyder"). Jeg roper "hallo", men ingen svarer. Han kommer derimot hjem 10 minutter senere, med akkurat de samme lydene. Har også hørt andre fortelle om det, og at noen har sterkere vardøger en andre. Vet ikke helt om jeg klarer å tro på det, men virker i alle fall tidvis ganske overbevisende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, spennende tema!

Selv opplever jeg rett som det er at jeg hører kjæresten komme hjem fra jobb ett par ganger før han faktisk gjør det. Kjenner igjen billyden og dørsmellet, noen ganger hører jeg også at ytterdøra går opp, uten at den gjør det.

Bestefar hørte alltid at jeg og mamma kom på besøk før vi gjorde det. "Hvor er jentene?" spurte han, også kom vi ikke før en liten stund etterpå.

Mamma hørte alltid seakinghelikopteret ett par ganger før det faktisk fløy over huset vårt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det eneste "overnaturlige" jeg noen gang har opplevd. Jeg var ca 12-13 år gammel, og vi bodde i en rekkehusleilighet med to etasjer og inngang i underetasjen. Foreldrene mine var ute for å handle mat, og jeg passet lillebroren min. Det skal sies at jeg var kjempesulten. Så hører jeg foreldrene mine komme hjem, de åpner ytterdøren, går inn i gangen og jeg hører raslingen fra bæreposene de hadde med seg hjem. Lykkelig løper jeg ned trappen og ser ut i gangen. Ingen der. Grøss.

Like etter kom de hjem.

Anonym poster: 6750968a4f951dd31edf433d446b3f7b

Det er akkurat det jeg har opplevd mange ganger i oppveksten, jeg flyttet fra mine foreldre for over 10 år siden. Dette er en enebolig en ganske så øde plass, så det er ikke masse lyder rundt omkring som kan forveksles, og det er veldig lytt mellom rommene i huset. Det er bare foreldrene mine (som jeg husker) som har vardøger, altså ikke mine søsken eller venner. Mest mamma.

Jeg har ofte opplevd at jeg er alene hjemme og hører at bilen til foreldrene mine kommer utenfor, jeg hører at bilen kjøres inn i garasjen og porten lukkes. Jeg hører skrittene opp trappen utenfor andre etasje (huset ligger i en fjellside og innkjørselen er på oversiden, så inngangen er i andre etasje), ytterdøren som åpnes og lukkes, og de kommer inn i gangen. Noen ganger ble det da helt stille og andre ganger hører jeg at de setter fra seg skoene og "romsterer" litt i yttergangen. Noen ganger blir det stille etter bilen er parkert i garasjen, eller etter at noen gikk opp trappen og ikke kommer inn døra. Og så blir det alltid stille. Jeg venter på at noen skal komme inn i mellomgangen og stuen men nei, ingen kommer. Noen ganger har jeg sjekket og ingen er der. Ca 5-10 min etterpå hører jeg de samme lydene og da kommer foreldrene mine. Jeg hører aldri prating med vardøgene, så de gangene jeg hører prating så vet jeg at de faktisk kommer.

Nå bor jeg langt unna og er ikke her så ofte men jeg har opplevd vardøger på andre måter de siste årene. Ennå kan det skje at jeg hører bilen osv. Men jeg har også opplevd at pappa går ut for å hente ved, og få minutter etterpå hører jeg han gå opp trappen ute, kommer inn i yttergangen, setter fra seg vedkassa, og så blir det stille. Jeg sjekker fordi jeg vil spørre om noe, eller sjekker ikke, og han er uansett ikke der. Noen minutter senere kommer han og de samme lydene.

Nå som voksen så står jeg nesten alltid opp før mine foreldre. Jeg kan sitte i stuen i andre etasje, hører at noen går i dørene i første etasje hvor foreldrene mine har soverom, hører at en av de (hører på skrittene hvem det er) går opp hele trappen, og så blir det stille. Ingen går videre bort i gangen til høyre for trappa, og ingen kommer inn i stua til venstre for trappa. Jeg har noen ganger da gått og sjekket for å være helt sikker, og det er ingen der. De første gangene begynte jeg å snakke til f.eks mamma, fordi jeg trudde jo at hun kom. Dette har skjedd et par ganger mens andre (søsken eller den andre forelderen) har sittet i stua og jeg har ikke sagt noe, og de har heller ikke sagt noe eller snudd hodene fordi de hører noe. Så jeg vet ikke om de og hører noe, jeg skal spørre neste gang :)

Jeg blir aldri redd! Syns bare er det er merkelig.

I oppveksten kunne jeg høre på fasttelefonen (før vi fikk nummerviser) når det var mamma som ringte hjem. Mens når noen andre ringte så viste jeg hvem det var til, ikke hvem som ringte. Er det en slags vardøg? Er slags varsel om hvem som tar kontakt? Eller bare klarsynthet?

TS

Anonym poster: b54d2b84761160b979c4c825926881e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får vardøger irriterende ofte.

Kan feks "høre" at mannen kommer hjem et kvarter før han faktisk kommer hjem, høre telefonen før den ringer og masse annet ræl.

Har også deja-vu irriterende ofte, og noen ganger varer de mye lenger enn noen sekunder. Rekorden er en halvtime.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har ofte vardøger. Vi bodde sammen i to år, nå i voksen alder, og det som er spesiellt er at de lydene jeg hører i hennes vardøger er de samme lydene som hun lagde når hun kom inn i barndomshjemmet vårt. Hun har elektrisk rullestol, og i barndomshjemmet vårt hadde vi en strekkmetall rist før en liten platt foran ytterdøren. Når hun kjørte over den metallristen ble det en spesiell lyd og så overgangen fra metall til tre og til slutt den elektriske døråpneren og det lille dunket når døren stopper. de lydene kommer et par tre ganger i løpet av 20 min før hun kommer hjem.

jeg kjenner flere som har sterke vardøger, men ikke noen andre enn henne som har lyder som ikke fysisk kan lages på det stedet de snart skal besøke hvis dere skjønner hva jeg mener..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gjest: Hva mener du med at du tar varslene til etteretning? Jeg trodde vardøger bare var forvasler om at noen kommer? Mener du at du på en måte forbereder deg på at noen kommer? Eller får du andre forvarsler også?

Beklager mange spørsmål men jeg synes det er så intressant:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kommer fra sier man at man kun får vardøger om snille personer. Får man etterdøger av noen, altså at man hører noen etter de har gått, bør man passe seg for den personen, da dette kun skjer med onde personer.

Jeg har kun opplevd etterdøger én gang, og det var av en sjef jeg hadde. Hørte at kontordøra låste seg og at han gikk, uten å se noe. Han var kjent for å ikke være snill, i alle fall, så kanskje det er noe i det? ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..ikke hørt om etterdøger før, men har opplevd det med en jeg ikke stolte på. Tenkte egentlig ikke over det der og da.

Jeg har fått Vardøger ca fra dag en med mannen min. Han har det med meg også. I gamle leiligheten hadde vi det litt moro med det, man stilte seg i vinduet mot veien etter å ha hørt vardøgen. Maks 7-10min etterpå kom den andre gående..hehe.

Har også hatt det med nærme venner når det gjelder telefonen. ( Sms/oppringning )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sitronmelisse

Hva er deres erfaringer med Vardøger? :)

Anonym poster: b54d2b84761160b979c4c825926881e2

Helt OT, men finnes det noe engelsk (søke)ord på "vardøger", mon tro? Det burde finnes noe internasjonal litteratur på temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste broren min har vardøger og vi hører det alle i familien. Det er alltid sånn når vi hører noen på trappa uten at noen kommer inn. En eller annen sier bare; "Nå kommer xx om 10-15 minutter" - og det stemmer alltid.

Anonym poster: 370272944f8f073e887c38bb418ab34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...