AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #1 Skrevet 31. desember 2012 Hei, Jeg ser på brudekjoler på nettet og har delt mine "topp 10" kjoler med mor, forlover og med min samboer. Min forlover og samboer har vært enig i de kjolene jeg finner penest og som jeg tror vil sitte bra på meg. (formsydd med litt blonder/perler) Min mor derimot mener jeg burde velge en helt enkel kjole (uten "stæsj"), men heller pynte opp med smykker. Den kjolen min mor mener er penest var en "favoritt" inntil jeg så noen som jeg tror vil passe min figur bedre (og var litt penere...) Jeg er redd for at hvis jeg velger en annen kjole enn den min mor syntes er penest så blir hun "skuffet"...Noen som har vært i lignende situasjoner? Anonym poster: eccfb7e01729ceca04966a7c192a5154
Wonders Skrevet 31. desember 2012 #2 Skrevet 31. desember 2012 la din mor bli med på dine prøvetimer. Så utvikler hun nok smaken. Det er lenge siden hun har sett slikt, så det er greit å ikke irritere, men la henne se med egene øyne. Om hun blir skuffet er vel det hennes valg. Man velger hvordan men skal ta det, og det har du ikke noe kontroll på. Folk er forskjellige.
Gjest kiara_pusen Skrevet 31. desember 2012 #3 Skrevet 31. desember 2012 Dette er den eneste tingen mamma ikke hadde eller har noenting hun skulle ha sagt. Det gikk altfor fort til at hun rakk å komme med noen formaninger, eller hun gjorde men det gikk for døve ører. Kjolen har JEG bestemt. Ingen forlovere, mor, svigermor eller samboer har fått hørt sin mening. Og det var rett for meg. Det er du som gjør kjolen, og det skal mye til for å ikke se ut som en brud akkurat den dagen i dine mors øyne. 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #4 Skrevet 31. desember 2012 Med mindre det er moren din som skal betale kjolen, har hun ingenting hun skulle ha sagt. Anonym poster: a69b4b5aacb45982180f379fa5b6419f 7
pusla Skrevet 31. desember 2012 #5 Skrevet 31. desember 2012 Det er hyggelig å involvere moren sin i kjolen, men da bør du være trygg på at hun ikke vil påvirke deg til å velge en kjole du ikke selv faller for. Men ta henne såfall med på prøvetimer, det er først da hun virkelig kan uttale seg - når man ser kjolene på. Selv tok jeg mamma med på to prøvetimer og det er jeg så glad for, for jeg ble usikker der jeg sto med så mange valg og da var hun god å ha for å få bekreftelse. Men må visste jeg hele tida at hun ikke ville påvirke meg i gal retning heller da. 1
LukaFrost Skrevet 31. desember 2012 #6 Skrevet 31. desember 2012 Jeg var bestemt på at mor og svigermor ikke skulle få være med på den utvelgelsen siden vi har forskjellig smak. De fikk se bilde av kjolen etter at den var kjøpt og bestilt. Jeg har lært meg for lenge siden at min mor skal ikke under noen omstendighet være med meg og kjøpe noe som helst klær. 4
Athene Skrevet 31. desember 2012 #7 Skrevet 31. desember 2012 Ingen. Nettopp derfor betalte jeg akkurat kjolen helt av egen lomme. 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #8 Skrevet 31. desember 2012 Om mor betaler for store deler har hun det avgjørende ordet. Hun blir nok sint om du går og gjør som du vil og vil nok være småsur i lang tid. Om du selv betaler så kjøper du den du vil, og moren din vil nok bli fornøyd uansett. Anonym poster: 7385320ea0bd8be2464b337265f4033a
Djungelvrål Skrevet 31. desember 2012 #9 Skrevet 31. desember 2012 Det er DU som skal bære kjolen så ingen. Det er et amerikansk fenomen, slutt å se på TLC. 8
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #10 Skrevet 31. desember 2012 Ingen skal/skulle være med å bestemme bortsett fra jeg (brudgommen så ikke kjolen før bryllupet). Jeg fikk kjolen av min mamma, og hun var med å prøvde. Hun likte den ikke, men jeg kjøpte den (eller rettere sagt fikk den da av henne) allikevel. I bryllupet synes hun jeg var så fin så ;-) Anonym poster: 051286736633e7c28f1e29debd3af039
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #11 Skrevet 31. desember 2012 Mamma fant min, hun vet akkurat hva jeg liker Vi skulle bare kikke litt i de tre forskjellige brudesalongene i byen en dag, gikk 2 minutter i første salong og kjolen var funnet. Anonym poster: 267bb6b8cfc25a35de04665517642e11
Gjest kiara_pusen Skrevet 31. desember 2012 #12 Skrevet 31. desember 2012 Jeg var bestemt på at mor og svigermor ikke skulle få være med på den utvelgelsen siden vi har forskjellig smak. De fikk se bilde av kjolen etter at den var kjøpt og bestilt. Jeg har lært meg for lenge siden at min mor skal ikke under noen omstendighet være med meg og kjøpe noe som helst klær. Det er DU som skal bære kjolen så ingen. Det er et amerikansk fenomen, slutt å se på TLC. Ingen skal/skulle være med å bestemme bortsett fra jeg (brudgommen så ikke kjolen før bryllupet). Jeg fikk kjolen av min mamma, og hun var med å prøvde. Hun likte den ikke, men jeg kjøpte den (eller rettere sagt fikk den da av henne) allikevel. I bryllupet synes hun jeg var så fin så ;-) Anonym poster: 051286736633e7c28f1e29debd3af039 JEG er så enig! Og alt det styret med at man skal ha med seg en haug med folk eller gråte foran masse mennesker når man som brud har funnet kjolen. TLC er mer enn ironisk greie når man har levd i bryllupsboblen en stund. 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #14 Skrevet 31. desember 2012 Det er DU som skal bære kjolen så ingen. Det er et amerikansk fenomen, slutt å se på TLC. Ts her; Nå er jeg ikke akkurat inspirert av TLC o.l. Jeg ønsket min mors og venninnens mening, men det er jo jeg som bestemmer. Jeg betaler for min kjole og jeg er såpass voksen at jeg kan ta egne avgjørelser. Uansett; min mor er likevel litt uenig i mine favoritter, og hun er flink til poengtere det. Det var en kjole hun ikke likte, men jeg fortalte det var en favoritt. Fikk som svar" ja daså.."! Er det slik at mødre har forventninger om at de skal være med å bestemme brudens antrekk? Får litt inntrykk av det! Anonym poster: eccfb7e01729ceca04966a7c192a5154
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #15 Skrevet 31. desember 2012 Hvorfor spør du hvis du ikke vil at hun skal svare ærlig? Anonym poster: a69b4b5aacb45982180f379fa5b6419f
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #16 Skrevet 31. desember 2012 Hvorfor spør du hvis du ikke vil at hun skal svare ærlig? Anonym poster: a69b4b5aacb45982180f379fa5b6419f Problemet er ikke at hun er ærlig eller ei, men den følelsen jeg da får (og som hun "hinter til") av at jeg ikke lot henne velge og/eller bestemte hvilke som passet meg. Hun kommer til å være ærlig uansett, men det er jo viktig å vite at det er mitt bryllup og jeg som bestemmer. Likevel vil jeg tro/mene at flere mødre tenker at de skal velge kjolen eller hvertfall ha en stor innflytelse på valget. Anonym poster: eccfb7e01729ceca04966a7c192a5154
Petalouda Skrevet 31. desember 2012 #17 Skrevet 31. desember 2012 Hva du ENN gjør - IKKE kjøp en kjole som ikke er DITT EGET VALG! Jeg kan ikke få sagt det tydelig nok - du vil bare angre bittert i all fremtid om du kompromisser her! Da jeg giftet meg første gang valgte jeg kjole utifra hva mamma, forloveren min og brudgommen sa - heeeelt på tvers av både min smak og min stil - men det var for at de ikke skulle bli skuffet. Kan med hånden på hjertet si at det ikke er mye jeg har angret på like mye som jeg har angret på akkurat dette. Ja det er bare en kjole, men det er brudekjolen din. Det er den dagen i livet du virkelig skal skinne, og det gjør du ikke om du velger klær som ikke er hundre prosent deg selv. Ingen andre har noe som helst de skulle ha sagt - med mindre noen sier de betaler kjolen hvis de får bestemme.
LeaMichele Skrevet 31. desember 2012 #18 Skrevet 31. desember 2012 Jeg kan ikke skjønne hvorfor mor, forlover eller noen andre skulle bli skuffet eller i det hele tatt bry seg om hvilken kjole bruden velger! Det er jo bruden som skal gå med den! Uansett om brudens mor skal betale for kjolen! Det kommer vel ikke med forbehold om at brudens mor liker kjolen?! 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 31. desember 2012 #19 Skrevet 31. desember 2012 Du har spurt om hennes meninger og det har du fått. Men det endelige valget er jo ditt. Jeg vil tro at når du står der på dagen, pyntet og ferdig med den kjolen DU har valgt, så glemmer hun alt det andre. Det viktigste er at du velger en kjole som du selv er fornøyd med. 2
Petalouda Skrevet 31. desember 2012 #20 Skrevet 31. desember 2012 Min datter får arve min første brudekjole, fordi hun ville det så inderlig. ELlers hadde jeg solgt den, jeg har igrunn aldri likt kjolen noe særlig. Hun er voksen nå, og får kjolen (har fått) til odel og eie, og hva hun gjør med den er hennes sak. Om hun velger å ikke bruke den, eller bruke deler av den, eller på annet vis ønske å alterere den, så er min plan å tilby at jeg betaler for alterering, for stoff, for pynt, for hva som helst, halv eller hel ny kjole, det bestemmer hun. Uansett ønsker jeg å få lov til å betale akkurat det hun vil ha, for det sakl ikke stå på økonomi om hun får drømmekjolen sin eller ikke. Men å legge meg borti hennes valg - det skjer ikke. Som mor tilbyr jeg meg altså veldig gjerne å få betale for det hun vil ha, men absolutt alle avgjørelser skal tas av henne selv. Enhver brud bør få og bør kreve samme rett - uansett hvem som betaler for det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå