Gå til innhold

Hvilken str på vinterdress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Utover nå begynner jo tilbud på vinterdresser... man kan jo spare mye på å kjøpe de nå :)

Men problemet er at jeg ikke helt vet hvilken str jeg skal velg til lillegutt... Begynner vel med vinterdressene i barnehagen rundt okt-nov og da er han 19-20 mnd... Skal jeg da velge 86 eller 92? Han ligger helt på gjennomsnittet i kurvene... Har tenkt på reima og vet at de kan være litt store i str?

Anonym poster: 65297c75cc4914cdbd0a5300b30e616d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at dressen skal brukes fra han da er 19-20 mnd til han er 2 år og vel så det.. Jenta vår har hele tida fulgt "guttekurver" på størrelse. Hun er 20 mnd nå, og har vinterdress i 92 som passer helt fint.

Skrevet

Reima er veldig store i str. Jenta mi på straks 2 åe bruker fortsatt str 74 i den.. Hun er litt liten for alderen, men ikke veldig. Bruker 86 og 92 i vanlige klær.

Skrevet

Reima er veldig store i str. Jenta mi på straks 2 åe bruker fortsatt str 74 i den.. Hun er litt liten for alderen, men ikke veldig. Bruker 86 og 92 i vanlige klær.

Kjøper man babymodellen til Reima så er den helt normal i str. Lillegutt på straks 2 bruker 92 i den.

Skrevet

Jenta mi har brukt 92 i Reima vinterdress siden hun var 18 mnd, ikke noe problem :)

Skrevet

Bare ikke kjøp den stor!

Bare ikke kjøp den liten!

Hvor stor han trenger kommer an på hvordan vintrene hos dere ser ut. Er det veldig kaldt når det er snø, eller er det sånn at det så vidt bikker 5 minus på det kaldeste? Altså: trenger han å ha en del ull under, votter som går innenfor ermet osv. Eller holder det med en tynn ulldress og votter som går av og på (utenpå dressermet).

Jeg har ikke barn, og aner ikke med størrelser osv, men har jobbet en del i barnehage, og det verste jeg ser er dresser som er for små, dresser som er trange i ermet, dresser som er korte i ryggen, dresser med kort rygg osv. Da er det bedre med en dress som er litt stor, for buksebena stopper som regel ved vinterstøvel-kanten likevel, og man kan ha ermet utenpå votten, slik at det holder seg på plass. Det er lite man får gjort med en trang dress, der barnet har vanskelig for å bevege seg, eller buksebenet sklir opp over støvelkanten.

Har jobbet under ulike vinterforhold, og jeg vil si at for kalde vintre, med mye snø, er det et helt annet krav til vinterdressen, enn det er under milde forhold, med mye slaps, regn og få virkelig kalde snødager. Da trenger man å investere mer i godt ulltøy og regntøy, og dressen blir bare brukt innimellom..

Skrevet

Slenger inn et spørsmål om noen mer erfarne damer her tør anslå hva vi bør kjøpe til en litt-over-gjennomsnittet lang gutt som blir tre neste vinter?

Anonym poster: 1a8a5a53cae68e750cf726d379c854dd

Skrevet

Jeg kjøpte troll 3 i 1 dress til jenta på 3 som stort sett bruker 4 år i klær. Da kjøpte jeg i 110, vanlige klær bruker hun 98/104. Nå har hun en dress som kan brukes en stund. Det er en deilig ulldress inni som kan tas ut når det blir mildere. Ja, dressen er for stor, men den er så myk i stoffet at hun klarer fint å løpe og bevege seg i den:) jeg er super fornøyd. Fikk den i tillegg med 40% avslag så da gikk det ann for lommeboka:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg løper stort sett ut og kjøper Friends-dress på Coop nr de kommer i butikken, de er stort sett best i test, og gjerne like billig som Reima på tilbud. (Kostet vel 699 i år, og finnes kanskje på tilbud den også?). Da slipper jeg å beregne størrelsen så lenge på forhånd, og jeg regner uansett med at vinterdressen kun holder én sesong.

Min sønn (som også er veldig gjennomsnittlig, kanskje bittlitt under nå), brukte 86 i fjor da han var 2 (bursdag i september), har 98 i år. Ville altså tippet 86 til din, spesielt om dressen er stor i størrelsen. :)

AnonymBruker
Skrevet

Slenger inn et spørsmål om noen mer erfarne damer her tør anslå hva vi bør kjøpe til en litt-over-gjennomsnittet lang gutt som blir tre neste vinter?

104.

Anonym poster: d747666007c47513c2f5e402ec6c5e42

• Liker 1
Skrevet

Hvilken str bruker ungen nå? Kjøp en str større enn det. Vintredresser (Hvertfall Reima og Troll ) er relativt romslige i størrelsen.

Bruker ungen 92 i vanlige klær nå i vinter, så kjøp 98 for neste vinter. (Hvis du vil ha akkurat passe.) Evt. kan du kjøpe 104 (to str. større) og ha den litt stor i starten. Da er sjansen tilstede for at den faktisk holder to sesonger.

(Vi har hatt Troll høstdress i str 86 som ble brukt fra ettårsalder, gjennom høsten, på våren, og igjen påfølgende høst. Til våren er den nok for liten. Den var stor, men ikke vanskelig å bevege seg i i starten. Stor er absolutt bedre enn liten!)

• Liker 1
Skrevet

Min på 3,5 bruker 104 i vinterdress denne vinteren (reima). Han er gjennomsnittlig lang, kanskje litt kort. Parkdress str 98 er knapp til han, knapp i ryggen og perfekt i bein og armer. Så pga noe lang rygg, må dressene bare være litt lang i armer og bein. Ikke kjøp for lite sier også jeg. Første bhg-vinteren hadde han str 86 i troll vinterdress. Andre vinteren str 92 i reima vinterdress. Vi hoppet over 98 i vinterdress. Regner med han vil innom alle str fra nå av, så enklere å kjøpe på salg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle tips om størrelse til treåring!

Hvilken str bruker ungen nå? Kjøp en str større enn det. Vintredresser (Hvertfall Reima og Troll ) er relativt romslige i størrelsen.

Bruker ungen 92 i vanlige klær nå i vinter, så kjøp 98 for neste vinter. (Hvis du vil ha akkurat passe.) Evt. kan du kjøpe 104 (to str. større) og ha den litt stor i starten. Da er sjansen tilstede for at den faktisk holder to sesonger.

(Vi har hatt Troll høstdress i str 86 som ble brukt fra ettårsalder, gjennom høsten, på våren, og igjen påfølgende høst. Til våren er den nok for liten. Den var stor, men ikke vanskelig å bevege seg i i starten. Stor er absolutt bedre enn liten!)

Nå har han en arva Reima tec i størrelse 86. Den er ganske knapp, men han bruker den ennå med den medfølgende fleecedressen inni. Jeg ser for meg at vi skal klare å få den til å holde ut vinteren. Vi kan plukke ut innerdressen og heller bruke et ekstra lag tynn ull. I og med at den er arva veit jeg ikke om den eventuelt har krympa noe, og i utgangspunktet var litt større. Uansett: helt enig i at det er enklere med en dress som er romslig og på grensa til for stor, så sant den er god å bevege seg i.

Forellers bruker han en salig blanding av størrelser (mye arva tøy). Om jeg skulle gått i butikken og kjøpt bukse/genser som skulle passe fint nå ville det antakelig blitt 92.

Skrevet

Gå på butikken og teste str. Gutten står strak, du holder deessen inntil ham, strikkene på gulvet. Korrekt størrelse rekker da skuldrene på dressen, til toppen av hodet. Litt å bevege seg i, litt å vokse i. Skal han ha den til neste vinter, så legg inn litt ekstra monn, + 5 cm eller så. Så tar du den dressen som er nærmest det.

AnonymBruker
Skrevet

Gå på butikken og teste str. Gutten står strak, du holder deessen inntil ham, strikkene på gulvet. Korrekt størrelse rekker da skuldrene på dressen, til toppen av hodet. Litt å bevege seg i, litt å vokse i. Skal han ha den til neste vinter, så legg inn litt ekstra monn, + 5 cm eller så. Så tar du den dressen som er nærmest det.

Takk for tips om konkret framgangsmåte! Den skal jeg jommen prøve. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...