Gå til innhold

Hunder og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nervøs for hvordan den 1 år gamle blandingstispen min vil reagere på nyttårsaften.

Jeg har DAP diffuser og morgendagen før oppskytningen tar av, vil ha fokus på å slite henne litt ut mentalt og fysisk med tur og lek, og generelt gjøre det til en flott dag for henne.

(dette er noe jeg har blitt anbefalt å gjøre, om andre har noen innvendinger, er det veldig velkomment)

Jeg er såpass urolig at når jeg har hørt rakettlyder på tur de siste par dagene, har jeg ved noen anledninger fått hjertebank. Om dette skjer når en og en annen rakett skytes opp, virker det lite lovende for at jeg skal kunne forholde meg rolig om hun tråkker nervøst rundt i huset, eller gjemmer seg under sofaen sengen når det foregår som verst.

Med tanke på at hunder sanser påvirkningen av alkohol, er det dumt av meg å ta en øl eller ett glass vin så jeg roer nervene, og dermed gjør situasjonen tryggere for henne?

Jeg ser jo ut som et nevrotisk vrak, når jeg leser gjennom dette, men både jeg og hunden er rimelig mentalt stødig ellers.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lat som ingenting

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan nesten garantere at hvis du er nervøs vil hunden din merke dette og nervøsiteten smitte over. Er det du som ikke liker raketter eller er du nervøs for at hunden skal bli redd?

Hvor gammel er hunden og har den opplevd nyttår før?

Angående å slite ut hunden så KAN det kanskje hjelpe hvis du vet den blir så sliten at den sover, men i utgangspunktet så er det ikke nødvendig. Det som derimot er nødvendig er å følge helt NORMALE rutiner og ikke gjøre noe ekstra. Hvis du i tillegg er så nervøs så vil hunden garantert plukke det opp.

• Liker 1
Skrevet

Glemte å nevne at det er hva jeg er blitt anbefalt å gjøre, og prøvd uten å lykkes på tur. Jeg kan oppføre meg så normalt jeg bare kan, men sålenge jeg ikke mener det kunne jeg vel like gjerne gått i ring på stuegulvet til jeg har en innendørs vollgrav.

Har også lest posten om en valp som var redd rakettlyder her inne flere ganger.

Oppførselen min for mennesker ser ut til å være rolig, men hunden merker jo at det bare er "et spill for galleriet".

Skrevet

Men hva er det du er så redd for?

Skrevet

Jeg kan nesten garantere at hvis du er nervøs vil hunden din merke dette og nervøsiteten smitte over. Er det du som ikke liker raketter eller er du nervøs for at hunden skal bli redd?

Hvor gammel er hunden og har den opplevd nyttår før?

Angående å slite ut hunden så KAN det kanskje hjelpe hvis du vet den blir så sliten at den sover, men i utgangspunktet så er det ikke nødvendig. Det som derimot er nødvendig er å følge helt NORMALE rutiner og ikke gjøre noe ekstra. Hvis du i tillegg er så nervøs så vil hunden garantert plukke det opp.

Jeg er nervøs for hundens reaksjon på raketter, utover det har Jeg ingen problemer med det.

Nesten nøyaktig ett år gammel, og har ikke opplevd nyttår med raketter da hun bodde laaaaangt ut til skogs med sine kullsøsken.

Ok NORMALE rutiner, hun legger seg nesten alltid rett ned og sovner når vi kommer hjem fra tur på ettermiddagen og utover, så sovninga trenger jeg ikke jobbe for, men hvem klarer å sove gjennom nyttårsaften? :|

Skrevet

Men hva er det du er så redd for?

At tilliten og tryggheten hun har til meg bare skal forsvinne, da jeg viser at jeg ikke har "kontroll" på situasjonen/min følelsesmessige reaksjon. Som igjen vil skade vårt forhold, og muligens gjøre den fantastiske hunden min til ett nervevrak som får sammenbrudd hver gang det kommer en uventet lyd.

Ulogisk katastrofe-tenkning på sitt beste det her...Mulig jeg skulle bestilt en hastetime hos psykolog istedenfor.

Skrevet

Jeg er nervøs for hundens reaksjon på raketter, utover det har Jeg ingen problemer med det.

Nesten nøyaktig ett år gammel, og har ikke opplevd nyttår med raketter da hun bodde laaaaangt ut til skogs med sine kullsøsken.

Ok NORMALE rutiner, hun legger seg nesten alltid rett ned og sovner når vi kommer hjem fra tur på ettermiddagen og utover, så sovninga trenger jeg ikke jobbe for, men hvem klarer å sove gjennom nyttårsaften? :|

Jeg har nå seks hunder. Jeg har hatt hunder (mange sammen) halve livet mitt, og jeg kan trøste deg med at dette høyst sansynlig vil gå veldig fint.

De aller fleste hunder blir ikke livredde av raketter og smell, men noen kan bli nervøse og noen kan også bli ordentlig redd.

Min erfaring er at desto mer eier styrer og er redd for at hunden skal bli redd, desto høyere er sjansen for at dette nettopp skjer!

Bor du midt i byen og det er mye bråk og raketter?

Ta mitt råd; ta det heeeeelt med ro. Hvis hunden ellers er normalt oppegående og ikke lettskremt så går det sikkert fint. Hvis den pleier å sovne etter tur så gå den normale turen. Oppfør deg som normalt, gjør de normale tingene. Ta deg et glass vin hvis du vil, men ikke fordi du er nervøs for at hunden blir redd. Er du nervøs kan jeg si med nesten 100% sikkerhet at dette smitter over på hunden.

Vær så snill og ikke la all praten og overreaksjoner fra mange hundeeiere der ute påvirke deg og ødelegge en fin kveld - og ikke minst påvirke hunden din.

Får helt sikkert "kjeft" fra andre hundeeiere nå, men her presiserer jeg at jeg snakker om hunder som ikke er redd normalt sett. Og dette er første nyttårsaften så du kan gi den et GODT grunnlag for IKKE å være redd ved å ikke gjøre noe nummer ut av det.

Skulle hunden bli usikker og nervøs, så fortsetter du å være normal. Sett deg foran tv'n og la hunden komme på fanget ditt hvis den vil det. Ikke snakk, ikke begynn å styre rundt og ikke stapp den full av godbiter.

Det er faktisk ingen hokus pokus. Jeg har hatt flere varianter av reaksjoner på nyttårsaften og jeg har "gale, omplasseringshunder" som kan være til de grader nervøse av seg, men på nyttårsaften går det helt fint!

Nyttårsaften er på ingen måte verdens undergang for de aller fleste hunder. Og skulle den bli nervøs så går det som regel raskt over igjen det også.

• Liker 2
Skrevet

At tilliten og tryggheten hun har til meg bare skal forsvinne, da jeg viser at jeg ikke har "kontroll" på situasjonen/min følelsesmessige reaksjon. Som igjen vil skade vårt forhold, og muligens gjøre den fantastiske hunden min til ett nervevrak som får sammenbrudd hver gang det kommer en uventet lyd.

Ulogisk katastrofe-tenkning på sitt beste det her...Mulig jeg skulle bestilt en hastetime hos psykolog istedenfor.

Hehe ja helt ærlig så er det jo DU som har problemer med dette - ikke hunden ;-). Så en time hadde kanskje hjulpet deg.

Spøk til side - lykke til i morgen og ta det med RO! Pust dypt og slapp heeeelt av - dette går så fint så! :-)

Hører gjerne fra deg igjen om hvordan det har gått.

Godt nyttår!!! :-)

• Liker 1
Skrevet

Bare ikke sett frem flaskene så han ser de, så går det nok greit, hø hø hø...

Skrevet

Hehe ja helt ærlig så er det jo DU som har problemer med dette - ikke hunden ;-). Så en time hadde kanskje hjulpet deg.

Spøk til side - lykke til i morgen og ta det med RO! Pust dypt og slapp heeeelt av - dette går så fint så! :-)

Hører gjerne fra deg igjen om hvordan det har gått.

Godt nyttår!!! :-)

Jeg bor heldigvis i en liten by, i ett sparsomt befolket strøk så er nok ikke her mesteparten av rakettlydene høres.

Tusen takk for at du tok deg tid til å gi meg svar og betryggende ord :) Jeg har nærmest satt alle hundeeiere jeg har kommet over i avhør om dette uten at jeg følte jeg ble noe klokere, men å se det skriftlig var noe helt annet.

Jeg vil selvfølgelig gi deg en tilstandsrapport i morgen, og jeg ønsker deg og dine en kjempefin nyttårs-feiring :)

• Liker 1
Skrevet

Flotters! :-).

Jeg er (som vanlig) hjemme på nyttårsaften med alle hunder i hus :-). Så bare send meg en PM om kvelden hvis du har noen spørsmål. Jeg krysser fingre for at det går fint - og mest med deg da ;-)

Gå tur, spis god mat og kos dere. Skulle det "værste"skje så gjør du som jeg foreslo over. Husk også at det ikke er unormalt hvis hunden skulle reagere med å vise litt urolighet og kanskje søke seg nærmere deg. Hvis den gjør det så ikke gjør noe nummer ut av det. Og hvis den ligger å snorker så ikke vekk den men ta en skål med deg selv for at det går så fint :-)

Skrevet

Portvinpiken vet hva hun snakker om ;)

Vi kan jo lage en egen "hund i kveld" tråd her inne i morgen og følge hverandre gjennom kvelden. Det er første gangen min hund også skal oppleve dette fenomenet. Jeg tar dette med stor ro og har planer om å gjøre det jeg alltid gjør på kveldene, se på tv, strikke litt og henge her inne ;)

• Liker 1
Skrevet

Portvinpiken vet hva hun snakker om ;)

Vi kan jo lage en egen "hund i kveld" tråd her inne i morgen og følge hverandre gjennom kvelden. Det er første gangen min hund også skal oppleve dette fenomenet. Jeg tar dette med stor ro og har planer om å gjøre det jeg alltid gjør på kveldene, se på tv, strikke litt og henge her inne ;)

Smart :-). Det kan vi gjøre. Vi har svigermor på besøk, så jeg tar meg gjerne noen avbrekk foran pc'n i morgen også altså hehehe.

Skrevet

Sleng dere over hit da vel, så kan vi skravle litt om dyr og hva vi måtte finne på.

Skrevet

Hvordan gikk det Anwa?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...