AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #1 Skrevet 30. desember 2012 Jeg er da stemamma til ei jente på 2 år.. Jeg har slitt med selvskading tidligere og har arr på lårene etter dette. Dette har jenta sett ganske ofte, og hun spør ofte hva det er, men samtidig sier hun at hun ikke vil ta på dem, siden det ser vondt ut. Hun blir også sint om pappaen (min forlovede) tar på lårene mine, fordi hun vil ikke at jeg skal få vondt... Hun har ved flere anledninger også hatt lyst til å ta på arrene, men hun tør ikke. Hun er på en måte skremt av dem, samtidigs om hun ikke vil gjøre meg vondt. Jeg går ikke rundt i trusa om det er det dere tror, men hun ser jo arrene når jeg står opp om morgenen osv. Er det skadelig for jenta å få se dem? Hva bør jeg egentlig si når hun kommenterer dem? Hun gjør det HVER ENESTE GANG, og sier alltid "au, jeg må ikke ta på" og "huff, stakkars ****" og "oi, se aua" osv. Anonym poster: 8cc4140e7455572bfc4055ddf5773a12
Nyxe Skrevet 30. desember 2012 #2 Skrevet 30. desember 2012 Vel, hvis de ikke gjør vondt lenger kan du vel starte med det "neida, det er gammle sår, de gjør ikke vondt nå lenger" og stryke på dem selv, eller noe? Trenger ikke utdype mer om hva de er eller hvor de kom fra enda. 8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #3 Skrevet 30. desember 2012 Vel, hvis de ikke gjør vondt lenger kan du vel starte med det "neida, det er gammle sår, de gjør ikke vondt nå lenger" og stryke på dem selv, eller noe? Trenger ikke utdype mer om hva de er eller hvor de kom fra enda. Enig i dette. Tror det er lurt å avdramatisere det mest mulig, og svare helt kort og generelt. Så blir hun nok vant til det til slutt (og småbarn er ofte veldig opphengt i sår, uansett. ALT er jo "auueee!"), og slutter å spørre. For litt større barn ville jeg faktisk anbefalt å lyve. Det er veldig få situasjoner hvor løgn er til det beste for barnet, men dette er faktisk en av dem. Slike problemer skal barn slippe å forholde seg til før de er så store at de er nødt til å skjønne hva det dreier seg om (12-13-14 år...). Så da hadde jeg vært kreativ... Anonym poster: 683956b5b062c8010b52a254c8afb63e 1
altflyter Skrevet 31. desember 2012 #4 Skrevet 31. desember 2012 Om hun lurer på hvorfor så mener jeg en annen bruker kom med et godt forslag tidligere. Noe slikt som: jeg var syk en gang, og så ble det arr, men det gjør ikke vondt nå lenger" enkelt og greit. 4
Timseh Skrevet 31. desember 2012 #5 Skrevet 31. desember 2012 Om hun lurer på hvorfor så mener jeg en annen bruker kom med et godt forslag tidligere. Noe slikt som: jeg var syk en gang, og så ble det arr, men det gjør ikke vondt nå lenger" enkelt og greit. synes ikke du bør si dette, da det kan hende lillejenta blir redd for at hun skal få arr dersom hun er syk. 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #6 Skrevet 31. desember 2012 Jeg stemmer for det altflyter sier! Anonym poster: 50f3b33e0b66dec584f5364bae1f4a3e 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #7 Skrevet 31. desember 2012 Takk for gode tips! Skal bruke det som altflyter sa neste gang hun spør, og si at om hun har lyst å ta på skal hun få lov, for det gjør ikke vondt lenger. For hun har flere ganger uttrykt at hun vil ta på dem og kjenne dem på en måte, og tror egentlig det ville vært sunt for henne å vite at det gjør ikke vondt og at hun ikke skader meg ved å kjenne på dem. Takk for svar alle sammen. Anonym poster: 6c4b422deaaff07a6a2f484bdad1ba4f 2
Miss moneypenny Skrevet 31. desember 2012 #8 Skrevet 31. desember 2012 Jeg har ei datter på samme alder, og jeg ville nok ikke gått for full versjon. Syns du har fått noen gode råd her, forklare enklest mulig "jeg hadde vondt for lenge siden men det er ikke vondt lenger nå" holder. Eventuelt legge til noe om at arrene er fine f.eks
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2012 #9 Skrevet 31. desember 2012 nr 1 så sjønner jeg ikke at far blander inn en syk dame i barnets liv så tidlig. barn som er så små som 2 år bør få enkle svar på sine spørsmål. ex: jeg har hatt masse au der og det er ikke au lenger men ser huff ut!
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #10 Skrevet 31. desember 2012 nr 1 så sjønner jeg ikke at far blander inn en syk dame i barnets liv så tidlig. barn som er så små som 2 år bør få enkle svar på sine spørsmål. ex: jeg har hatt masse au der og det er ikke au lenger men ser huff ut! Far blander inn en syk dame?? Ingen av oss vet vel om selvskadingen ligger mange år tilbake i tid og er et avsluttet kapittel i hennes liv. Mange ungdommer sliter med mye, men klarer seg greit i voksenlivet allikevel. Ikke en hyggelig kommentar å komme med, synes jeg! Anonym poster: 85b6996d7f2d169b512e2e2b1f950cef 6
Teriyaki Skrevet 31. desember 2012 #11 Skrevet 31. desember 2012 nr 1 så sjønner jeg ikke at far blander inn en syk dame i barnets liv så tidlig. barn som er så små som 2 år bør få enkle svar på sine spørsmål. ex: jeg har hatt masse au der og det er ikke au lenger men ser huff ut! For det første, en svært unødvendig kommentar, og vitnerom uuvitenhet. Dessuten ser jeg ingen grunn til å bruke babyspråk. Mye bedre å si at det gjorde vondt før, men det er lenge siden og gjør ikke vondt lenger. Hvis man dropper å innføre babyspråk fra starten av, så forstår barnet ordet vondt like godt som ordet aua. 2
altflyter Skrevet 31. desember 2012 #12 Skrevet 31. desember 2012 (endret) nr 1 så sjønner jeg ikke at far blander inn en syk dame i barnets liv så tidlig. barn som er så små som 2 år bør få enkle svar på sine spørsmål. ex: jeg har hatt masse au der og det er ikke au lenger men ser huff ut! Så om man har slitt en gang i livet, så er man syk for alltid? Så om du faller og får et sår på kneet og får arr, så er det, det samme som å ha et åpent sår der for resten av livet? For et barnslig og lite gjennomtenkt svar Endret 31. desember 2012 av altflyter 1
altflyter Skrevet 31. desember 2012 #13 Skrevet 31. desember 2012 (endret) Leif Endret 31. desember 2012 av altflyter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå