t0nje Skrevet 30. desember 2012 #1 Skrevet 30. desember 2012 Noen som vet om det er mulig å studere realfagrettet i USA uten å ha realfagskompetanse fra Norge? I og med at freshmanyear (1. året) tilsvarer 3. klasse vgs. i Norge og man kan være undecided (uten bestemt utdanning) i opptil 2 år tror jeg, så burde det vel være mulig å gjøre dette. Og uansett hva jeg velger så må jeg ha biologi, kjemi, fysikk ol. et semester på grunn av merkelige regler.
Pearls Skrevet 30. desember 2012 #2 Skrevet 30. desember 2012 Ja, det er ikke noe problem! Dette med at freshman year tilsvarer 3 året på videregående gjelder bare i forhold til lånekassen. De færreste amerikanske skoler anerkjenner dette og du må som regel ta det aller meste der (med mindre du har credits fra et annet universitet/american college etc.) Dette varierer selvfølgelig fra skole til skole. Det spiller derfor ingen rolle om du ikke har realfag fra norsk videregående. Noen ganger kan du ta en placement test for å komme inn på et høyere nivå hvis du mener det blir for lett. Ofte går de to første årene med til veldig mange generelle fag, såkaldt "gen-ed", men du vil likevel bli hengende litt etter om du går som undecided til uti sophomore year. Collegelivet i USA er fantastisk! Uansett om du blir hengende litt etter så er det verdt det og du vil bare nyte det hvis du er så heldig å få bli der litt ekstra.
t0nje Skrevet 31. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 31. desember 2012 Ja, det er ikke noe problem! Dette med at freshman year tilsvarer 3 året på videregående gjelder bare i forhold til lånekassen. De færreste amerikanske skoler anerkjenner dette og du må som regel ta det aller meste der (med mindre du har credits fra et annet universitet/american college etc.) Dette varierer selvfølgelig fra skole til skole. Det spiller derfor ingen rolle om du ikke har realfag fra norsk videregående. Noen ganger kan du ta en placement test for å komme inn på et høyere nivå hvis du mener det blir for lett. Ofte går de to første årene med til veldig mange generelle fag, såkaldt "gen-ed", men du vil likevel bli hengende litt etter om du går som undecided til uti sophomore year. Collegelivet i USA er fantastisk! Uansett om du blir hengende litt etter så er det verdt det og du vil bare nyte det hvis du er så heldig å få bli der litt ekstra. Takk for oppklaring! Blir nok collegevolleyball på meg pluss en grad som retter seg mot biologi/medisin Alt sammen blir dekket av scholarship så problem med lånekassen vil nok neppe oppstå Og undecided har jeg ikke tenkt til å være; 3 år på videregående holder plenti for min del!
Pearls Skrevet 31. desember 2012 #4 Skrevet 31. desember 2012 Takk for oppklaring! Blir nok collegevolleyball på meg pluss en grad som retter seg mot biologi/medisin Alt sammen blir dekket av scholarship så problem med lånekassen vil nok neppe oppstå Og undecided har jeg ikke tenkt til å være; 3 år på videregående holder plenti for min del! Da er det jo ikke noe problem. Kjør på og lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå