Gå til innhold

Hva er dårlig allmenntilstand?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt langt, men..

Poden på snart 3 år har astma og har vært syk de siste fire ukene. Dvs. de to første ukene slo astmasymptomene inn for fullt og medisinen ble økt til maks dose uten at det hadde effekt.

Vi dro til Barneklinikken (ettersom fastlegen hadde tatt tidlig juleferie) og fikk beskjed om at hvis han ikke ble bedre innen en uke, kom han til å legges inn på grunnlag av bla. at det ikke er bra å bruke for høy dose i lengden. Det gikk noen dager etter dette og symptomene forsvant, men formen hans var ikke nevneverdig bedre. Slapp og satt for det meste i sofa'en, spiste og drakk lite. Tørre bleier. Siden symptomene forsvant, trappet vi ned til vanlig dose.

Like oppunder julaften dro vi til sjekk igjen på Barneklinikken med beskjed om å gi Paracet for å se om det hjalp. Eneste funnet var store mandler. Etter dette bestemte vi vel oss for å gi det litt tid og vente til fastlegen kom tilbake.

Onsdag i denne uken var vi på legevakt for å få medisin mot trøske, da det er en bivirkning etter astmamedisin. Han har hatt det tidligere og jeg ville eliminere det problemet i tilfelle det var en medvirkende årsak til at han kanskje ikke ville spise noe særlig. Legen som var på vakt, kommenterte med engang, uten at vi tok det opp selv, at poden så pjusk ut og lurte på hvor lenge han hadde vært slik. Mandlene så denne gang fredelig ut. Han ville ta crp'en, men for å ikke plage poden så mye, ble det bestemt at vi måtte ordne en time hos vår egen lege, som også kjenner oss best.

Man kan jo av og til lure på om man er hysterisk mamma, men det er godt å se at andre ser det samme, bortsett fra familie, for de ser det også. En gutt som ikke er helt seg selv, som ikke spiser og drikker (uten at vi sørger for det, dog bare små slurker når vi fører glasset til munnen hans) og er blek og preget rundt eller under øynene. Sitter mye i ro og er mer avhengig av kosedyret og tutten sin. Lettere irritabel til tider.

Fredag, for to dager siden, kom feberen på besøk også. 39 ca, og nå har han ihvertfall ikke spist noe (selv om det før dette ikke var noe å skryte av allerede), annet enn bittelitt is og drukket juice og smoothie. Han hoster ikke. Ingen astmasymptomer. Litt snørrete, men ikke av særlig betydning. Klager på at han har vondt.

Mormoren har bemerket at det ser ut som han har stiv gange.

Jeg føler at han hangler, rett og slett, og at han er ikke som han pleier å være.

Nå har vi altså legetime hos fastlege i morgen, men spørsmålet mitt er som sådan; hadde dere tenkt at han har dårlig allmenntilstand?

Jeg synes ikke det er riktig at han skal fortsette å gå slik, hvis det er den beskjeden jeg får av legen, "se det an litt til...", så jeg prøver å få deres mening om hvor.. ja.. bestemt jeg skal være.

Og så stikker det jo i hjertet når vesle poden takker meg for at jeg hjelper ham.

Anonym poster: 9e7074ec297b19bd8ba69df954cd64a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

..takker meg for at jeg hjelper ham når jeg sier vi skal til doktoren.

Skrevet

Ja, altså. Det du beskriver hadde vært nok til at jeg hadde tatt ungen med meg på legevakten i dag. Og jeg er på ingen måte en hysterisk mamma. Men faren for at han er dehydrert er stor.

• Liker 1
Gjest Darthoven
Skrevet

Vær så snill og ikke spør OSS om hvordan din syke gutt skal helbredes. Det er INGEN her inne som har kompetanse eller noen som helst forutsetninger til å kunne gi deg noe annet enn synsing og gjetninger.

• Liker 3
Skrevet

Darthoven, jeg ber ikke om det heller. Fullstendig klar over at det ikke sitter fagkyndige mennesker og svarer meg, men.. jeg spør vel i fortvilelse og i håp om å kanskje få et innspill eller to.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Ta med han til lege

Bedre å være litt hysterisk og at barnet får hjelp tidlig nok

Tro meg, de har fått inn mange hysteriske mødre med friske barn. Ditt barn er iallefall sykt ;)

Lykke til og håper han blir frisk igjen snart

Skrevet

Ja er ikke det der nedsatt allmenntilstand så vet ikke jeg!

Men nå skal dere jo til legen i morgen da, så da skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du spør. Gutten er jo syk.

Skrevet

Det må da være lov å spørre! Man er ganske sårbar når man har syke barn, og noen ganger er det godt bare å få noen klapp på skulderen og en bekreftelse på at noen syns du tenker fornuftig!

TS: Jeg syns du skal kreve å få gutten din innlagt. Du har sett det an lenge nok nå! Tenker at litt påfyll av væske gjør susen. Lykke til, og god bedring :hug:

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke fatte g begripe hvorfor det er så sinnsykt vanskelig å klare å svare på den TS spør om.........

TS, du får bare stå på ditt g kreve! Si at du kjenner ditt eget barn, samt at familie også kommenterer at gutten se dårlig ut. Dere har allerede sett det an i 4 uker spør hva dere egentlig ser etter.

Anonym poster: 00d881a9601622d22ad696d56a26752d

Skrevet

Du vêr jo egentlig svaret,

Men jeg vil gi deg et tips, eller skal vi si en innstendig oppfordring! Du må få i han væske, og om det betyr at du må tvinge ham til å drikke en teskje hvert 5. Minutt, ja så må du det.

Skrevet

.. Mener ikke nødvendigvis at du skal vekke ham hvert 5 minutt, altså, bare så det er sagt..

Skrevet

Det går ikke på at dere skal fortelle hva som feiler poden, for jeg er ved mine fulle fem og viten om at det ikke er mulig. Dette går heller på det som Marsipan sa så fint, at det er godt å få en bekreftelse, uten at jeg klarte det helt selv.

Jeg føler at jeg er nazi på å tilby han drikke. Noen ganger tar han imot, mens andre ganger rister han på hodet, t.o.m dyttet meg vekk, men da prøver jeg igjen og igjen..

Tusen hjertelig takk for svar.

Skrevet
:) høres ut som om han er i trygge mamma hender da, ts. Og jeg forstår behovet for en bekreftelse på at du ikke er hysterisk, det kan da være greit at andre også ser det du ser. Stol på mors innstinktet i dette tilfellet, og lykke til med legebesøket. Og fortsett å gi så mye drikke som mulig!
Skrevet

Hvis du ikke klare å få i han nok væske, så bør du kreve innleggelse, slik at han kan få det iv.

Men, en så liten unge, som har vært syk så lenge, bør vel egentlig legges inn til observasjon uansett?

Lykke til hos legen idag :-)

ps, du er så lite hysterisk mor som mulig å bli

Skrevet

Vær så snill og ikke spør OSS om hvordan din syke gutt skal helbredes.

girl.jpg

beaty.jpg

Skrevet

Vær så snill og ikke spør OSS om hvordan din syke gutt skal helbredes.

girl.jpg

beaty.jpg

Det gjør hun heller ikke, hun ønsker bare en bekreftelse på at det er riktig av henne å bekymre seg over allmenntillstanden til barnet.

Skrevet

Jeg leste akkurat om en lege som oppfordret foreldre til å stole mer på magefølelsen når det gjelder syke barn. Redusert allmenntilstand handler jo om at barnet ikke er seg selv, og f.eks. ikke vil spise eller drikke, sover dårlig (eller mye mer enn normalt?), er uinteressert i omgivelsene, gir dårligere kontakt enn vanlig. Sønnen min var slik da han var to mnd, og sykehuset var tydelige på at dette var viktige ting å se etter (selv om det selvsagt var litt ekstra spesielt at han var så liten da). Senere har han vært syk flere ganger, men ikke på den måten. Han kan være ganske redusert, men fortsatt ha et smil på lur. Jeg er hvertfall mer opptatt av allmenntilstand enn f.eks. feberstyrke i seg selv, og jeg har inntrykk av at leger også er opptatt av det.

• Liker 1
Skrevet

Som Vera sier. Stol på deg selv. Jeg har hatt syke barn med førti har feber men som likevel har vært i god form. Og barn med mindre som har trengt behandling.

Skrevet

Enig i at du må stole på din egen magefølelse. Er du redd for gutten din så krever du at han skal legges inn. Stå på ditt, det er du som kjenner han. God bedring til han, det er grusomt å se på at de små er syke!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt erfaring fra barneavdeling på sykehus, og vil si at det du beskriver bør være tilstrekkelig innleggelsesgrunn. Han har klart nedsatt allmenntilstand, og jeg legger merke til t du skriver at han er "preget rundt øynene" - barn som er dehydrert får ofte et spesielt drag rundt øynene. Har han tørre bleier i tillegg eller tisser lite, bør du være spesielt obs.

Anonym poster: 29c9b77564843d4829ba2365bbe9e428

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...